• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 30 مهر 1398
کد مطلب : 86060
+
-

امضای آمریکا بی‌اعتبار شده است

وزیر خارجه طی سخنانی در نخستین کنفرانس بین‌المللی یکجانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل در دانشگاه علامه طباطبایی، یک‌بار دیگر به سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا تاخت و از اروپا هم انتقاد کرد و گفت: آمریکا بدون توجه به خاصیت حقوق بین‌الملل یکجانبه‌گرایی را در پیش می‌گیرد اما در آینده کسی نمی‌‌تواند به امضای آمریکا اعتماد کند.

محمدجواد ظریف تأکید کرد: مشکل خارج‌شدن از چارچوب حقوق بین‌الملل، از دست دادن پیش‌بینی‌پذیری رفتار کشورهاست اما عمل‌گرایانه نیست که شما یک توافقی را کنار بگذارید و توافق دیگری را به امضا برسانید. در نتیجه کم‌کم دنیا به این نتیجه می‌رسد که با آمریکا نمی‌شود توافق کرد.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به وضعیت اینستکس اروپایی‌ها هم‌ گفت: اینستکس اروپایی‌ها هم ممکن است ارزش چندانی برای ما نداشته باشد اما آنچه مهم است این است که متحدین نزدیک آمریکا یک سال است با روش‌های کند خودشان سازوکاری را ایجاد می‌کنند که از مهم‌ترین متحد خودشان فرار کنند و این به‌خاطر این است که دیرتر یا زودتر کنشگران بین‌المللی نمی‌پذیرند که تحت اشراف کشوری باشند که رفتارش مبتنی بر یکجانبه‌گرایی است و این نتیجه‌اش برهم خوردن نظم جهانی است. ظریف یادآور شد: ممکن است ما در کوتاه‌مدت تحت فشار قرار گیریم و حتما مردم ما تحت فشار هستند اما به‌واقع این اقدام در درازمدت امکان ادامه حیات ندارد. وی با تأکید بر اینکه آمریکا معتاد به تحریم است، گفت: اقداماتی که آمریکا انجام می‌دهد، تحریم نیست، اقدامات زورمدارانه اقتصادی است که بتواند سیاست‌های خودش را تحمیل کند. عده‌ای معتقدند که تحریم از جنگ بهتر است اما تحریم همان جنگ است اما علیه افراد غیرنظامی و آنها را وادار می‌کند که رفتار دولت‌هایشان را تغییر دهند. به‌عنوان مثال، پمپئو می‌گوید اگر دولت ایران می‌خواهد مردمانش غذا بخورند، باید سیاست‌شان را تغییر دهد. بنابراین اقدامات آمریکا هدفش جلوگیری از اعمال قانون است.

ظریف خاطرنشان کرد: آمریکا به کسانی که می‌خواهند قطعنامه 2231 را اجرا کنند، فشار می‌آورد اما باید مراقب باشیم که آمریکا دوباره نتواند یکجانبه‌گرایی خودش را پوشش چندجانبه دهد. اشتباهات باعث شده که آمریکا بتواند با سیاست یکجانبه‌ خودش 6قطعنامه را پوشش چند‌جانبه بدهد. ما نباید چشم‌مان به خارج باشد. باید بر اقتصاد مقاومتی، خودباوری و داخل کشور متمرکز باشیم، اما نباید مجدد به آمریکا اجازه دهیم سیاست یکجانبه ‌خودش را پوشش چند‌جانبه بدهد. اگر چند‌جانبه به‌خود بگیرد، اجرایش راحت‌تر می‌شود.
آمریکا پس از روی کار آمدن ترامپ سیاست مقابله‌ای علیه ایران را تشدید و با خروج از برجام تحریم‌های شدیدی علیه تهران وضع کرد. روز گذشته الیوت کانگ، دستیار معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور بین‌الملل هم که ریاست هیأت آمریکا در نشست منامه را برعهده داشت، گفت: به فشارهای خود علیه ایران ادامه می‌دهیم تا جایی که این کشور رفتارهایش را تغییر دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید