• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 29 مهر 1398
کد مطلب : 85976
+
-

ضرورت شفاف‌سازی و جلب اعتماد در میان مردم


معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: باید ببینیم برای بازگشت اعتماد اجتماعی چه کاری می‌توان انجام داد تا هم شفافیت به میان بازگردد و هم مردم به سازمان‌ها و یکدیگر اعتماد کنند.
به گزارش مهر، احمد میدری در نشست بررسی مشکلات مؤسسات خیریه و سازمان‌های مردم نهاد، گفت: ابعاد فقر در ایران گسترده است و مشکلات عدیده‌ای در این خصوص داریم که باید برای متوقف کردن چرخه فقر، چارچوب مشخصی تعیین شود. وی با اشاره به اینکه درآمد و ثروت یا فقر محصول سرمایه هستند، تصریح کرد: این سرمایه شامل سرمایه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌شود و امروزه وجود سرمایه‌های اجتماعی مهم است.
وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین رکن سرمایه اجتماعی، اعتماد بین افراد، مردم به دولت و دستگاه‌ها و تعاملات بین آنهاست، اظهارداشت: هم‌اکنون اعتماد عمومی مردم و اعتماد مردم به دولت کاهش پیدا کرده که در این صورت راهکارهای اقتصادی نیز نتیجه عکس می‌دهد. معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: در شرایطی که اعتماد وجود ندارد، افزایش سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی نیز منجر به فساد اداری می‌شود و زمانی که نظام اداری ناکارآمد باشد، مدیران منابعی را که باید صرف سرمایه‌گذاری و کاهش فقر شود، خرج حمایت از حامیان خود می‌کنند. میدری با اشاره به اینکه در زمانی هنگامی که افشاگری فرد یا سازمانی انجام می‌شد، همه هورا می‌کشیدند، گفت: اما این شرایط دامن همه را گرفته که نتیجه آن سلب اعتماد افراد بوده است.
وی به زلزله بم اشاره کرد و گفت: در آن هنگام مردم به دولتی‌ها اعتماد نمی‌کردند و اعتمادشان به یکدیگر بیشتر بود اما بعد از آن هرچه جلو رفتیم، این شرایط زیر سؤال رفت به‌طوری که در زلزله کرمانشاه مردم سراغ سلبریتی‌ها رفتند اما باز هم شاهد این بودیم که فرد نمی‌تواند مانند سازمان عمل کند و در نتیجه اعتماد مردم از آنها نیز سلب شد.
 به گفته میدری، این موارد باعث شد تا بی‌اعتمادی از دولت و حکومت شروع شود و بازار شایعه داغ شد و در این میان کسی در امان نماند. معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه بی‌اعتمادی باعث شد حرمت و آبروی برخی از افراد پاکدامن برود، افزود: باید ببینیم برای بازگشت اعتماد اجتماعی چه کاری می‌توان انجام داد تا هم شفافیت به میان بازگردد و هم مردم به سازمان‌ها و یکدیگر اعتماد کنند.
وی با اشاره به اینکه بهزیستی برای افزایش شفافیت، مستمری‌های مددجویان را شفاف کرده است، گفت: مستمری‌ها مستقیما به‌حساب مددجویان واریز می‌شود؛ درحالی‌که در گذشته به‌حساب بهزیستی استان‌ها واریز و سپس به مددجویان پرداخت می‌شد. میدری ادامه داد: بعد از شفاف‌سازی‌ مشخص شد که ۴۰۰ مددجو که فوت کرده بودند، هنوز مستمری می‌گرفتند؛ درحالی‌که بعد از تغییر روند، مستمری آنها در مسیر دیگری هزینه شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید