• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 28 مهر 1398
کد مطلب : 85897
+
-

فروش اوراق بدهی درخزان بورس

فروش اوراق بدهی درخزان بورس

با وجود نزول سنگین بورس در هفته گذشته، قرار است به‌زودی برنامه فروش سنگین اوراق بدهی دولت دربورس آغاز شود. نگرانی‌ها حاکی ازآن است که فروش این اوراق منجربه خروج نقدینگی از بورس به سمت پارکینگ پول شود.

به گزارش همشهری، پس از مدت‌ها صعود، شاخص کل بورس تهران در مبادلات هفته گذشته وارد یک روندنزولی شد و درمجموع 6درصد افت کرد.این نزول به این پرسش دامن زد که آیا دوره رشد بورس به پایان رسیده است و آیا نزول در هفته جاری تداوم خواهد یافت؟ وزیر اقتصاد بلافاصله به این پرسش پاسخ داد وگفت: در زمان رشد شاخص بورس برخی صاحب‌نظران ابراز نگرانی داشتند که روند رشد شاخص بورس، خیلی سریع، تند و حبابی است، اما به‌نظر ما حباب نبود. فرهاد دژپسند با بیان اینکه سعی کردیم با عرضه سهام عمق بازار سرمایه را افزایش دهیم، گفت: این روند پس از مدت کوتاهی به ثبات خواهد رسید.

گمانه زنی‌ها درباره دلایل نزول
آمار‌ها نشان می‌دهدکه بخشی از دلایل نزول بازار سهام در هفته قبل ناشی از عرضه سنگین سهام بانک‌ها توسط سهامداران حقوقی بوده که به کل بازار تسری پیدا کرده است.این به این دلیل بود که اوایل هفته قبل بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز را برای بانک‌ها برای هر دلار 7500تومان درنظر گرفت، درحالی‌که سهامداران حقوقی بزرگ انتظار داشتند این نرخ بیش از 9هزار تومان درنظر گرفته شود. بر همین اساس سهامداران حقوقی بزرگ در هفته قبل دست به عرضه سهام بانک‌ها زدند و به‌نظر می‌رسد با توجه به اینکه بانک‌ها از ابتدای سال رهبری بازار سهام را در اختیار داشتند این موضوع در کلیت بازار اثر منفی داشت و حتی منجر به افت 15هزارو 600میلیارد تومان ارزش سهام بانک‌ها در بورس شد.
با این حال برخی گمانه زنی‌ها دلایل عرضه سهام توسط سهامداران حقوقی بزرگ را مربوط به موضوع دیگری می‌داند. این گمانه‌زنی‌ها حاکی ازآن است که سهامداران حقوقی بزرگ ازجمله سهامداران بانک‌ها خود را برای تامین مالی بزرگ دولت و خرید اوراق بدهی آماده می‌کنند و به همین دلیل اقدام به فروش بخشی از سهام خود کرده‌اند تا منابع مالی لازم برای خرید اوراق بدهی دولتی را تامین کنند با این حال هنوز به‌طور دقیق صحت این ادعا مشخص نیست. ضمن اینکه به‌نظر نمی‌رسد با توجه به نرخ تورم 42.7درصدی سالانه، نرخ بازده اوراق بدهی با سود مصوب 17.5تا 20درصدی برای سرمایه‌گذاران ازجمله سهامداران حقوقی جذاب باشداما گمان می‌رود انتشار این اوراق برای برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با در آمدثابت جذابیت داشته باشد.
سوابق تاریخی نشان می‌دهد فروش اوراق بدهی درمعاملات بازار سهام اثر دارد و منجر به جذب بخشی از منابع مالی به سمت این اوراق می‌شود. بنابراین برآورد می‌شود فروش سنگین اوراق بدهی دولت در ماه‌های باقیمانده سال بازار را تحت‌تأثیر قرار دهد و تحت‌تأثیر آن بخشی از نقدینگی که در نیمه اول سال صرف خرید سهام شده بود به سمت بازار اوراق بدهی که در ادبیات مالی از آن با نام پارکینگ پول یاد می‌شود سرازیر شود.

ارزش کل اوراق بدهی چقدر است
مطابق قانون بودجه سال 98دولت می‌تواند در سال‌جاری 38هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در بازار سرمایه بفروشد اماکسری بودجه دولت و کاهش درآمد‌های نفتی دولت را مجبور کرده است برای تامین بخشی از منابع مالی مورد نیازش حجم انتشار اوراق بدهی را افزایش دهد.
اواخر شهریور امسال دولت با پیشنهاد وزارت اقتصاد برای جبران بخشی از کسری بودجه ناشی ازتامین نشدن درآمدهای نفتی در بودجه سال‌جاری از سران قوا مصوبه گرفت تا علاوه بر 38هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی، تا سقف 38هزار میلیارد تومان دیگر اوراق منتشر کند. به این ترتیب برآورد می‌شود ارزش کل اوراق بدهی که قرار است در نیمه دوم سال منتشر و صرف پوشش هزینه‌های جاری دولت شود به 72هزار میلیارد تومان برسد.
سرپرست سابق وزارت اقتصاد در همین رابطه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هم‌اکنون دولت روی بحث اوراق متمرکز شده است، دولت عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی را طرح کرده و این عملیات دست بانک مرکزی را برای کنترل نرخ بهره و حجم پول از طریق فروش اوراق باز می‌کند. حسین صمصامی با بیان اینکه دولت‌ها درسال‌های گذشته با انتشار اوراق صکوک و خزانه داری اسلامی کسری بودجه خود را جبران کردندگفت: در بودجه امسال پیش‌بینی شده است ۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شود که ۴۰ هزار میلیارد تومان آن برای دولت است.

گام نخست، فروش 10هزار میلیارد تومان صکوک
به‌دنبال برنامه‌های دولت برای تامین بخشی از منابع مالی مورد نیازش قرار است به‌زودی وزارت امور اقتصادی و دارایی 10هزار میلیارد تومان اوراق صکوک منفعت در بازار سرمایه منتشر کند. به‌نظر می‌رسد این گام نخست دولت برای فروش حجم زیادی از اوراق بدهی در نیمه دوم سال است.مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه در همین رابطه گفت: بنا به درخواست مرکز مدیریت بدهی‌ها و دارایی‌های مالی عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار است 10هزار میلیارد تومان اوراق منفعت برای تامین مالی دولت در بازار سرمایه منتشر شود.غلامرضا ابوترابی ادامه داد: نرخ سود علی الحساب این اوراق ۱۷.۹۰ درصد است که هر 6‌ماه یک‌بار توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به‌عنوان عامل پرداخت به‌حساب دارندگان این اوراق واریز می‌شود و سازمان برنامه و بودجه کل کشور بازپرداخت اصل و سود این اوراق را ضمانت کرده است.
این اوراق، ۳ ساله بوده و از طریق شرکت فرابورس ایران در هفته جاری منتشر می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید