• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 28 مهر 1398
کد مطلب : 85886
+
-

سؤال هسته‌ای نماینده مجلس فرانسه از وزیر خارجه

فرانسه باید مقابل آمریکا سر خم کند؟


یک نماینده مجلس ملی فرانسه از وزیر امور خارجه این کشور در مجلس این کشور پرسیده است چگونه فرانسه که یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای است، حتی در زمینه‌هایی مثل بخش دارویی و مواد غذایی که خارج از تحریم‌هاست، نمی‌تواند با ایران تبادلی داشته باشد.
به گزارش ایسنا، خانم فردریک دوما، نماینده مجلس ملی فرانسه در طرح سؤال خود از وزیر امور خارجه این کشور با اشاره به توافق تاریخی هسته‌ای ایران، آمریکا، روسیه، چین و 3کشور اروپایی پرسیده است: من می‌خواهم از شما در مورد رعایت این توافق توسط فرانسه که ما وانمود می‌کنیم از آن خارج نشده‌ایم، سؤال کنم. آمریکایی‌ها به‌طور یک‌جانبه تصمیم گرفتند تا حیطه این توافق را بازبینی کنند و برنامه موشکی متعارف و همچنین نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه را زیر سؤال ببرند، ولی واضح است که ایرانی‌ها هرگز برنامه متعارف خود را زیر سؤال نخواهند برد؛ زیرا عدم‌دسترسی به سلاح هسته‌ای یک چیز است، ولی دسترسی به هر نوع ابزار دفاعی و بازدارنده مبحثی دیگر است و هرکس می‌تواند این نکته را درک کند.
وی گفت: نفوذ ایران در لبنان، سوریه، عراق و نیز یمن را هیچ‌کس نمی‌تواند نفی کند. می‌توان به آن اعترض کرد و آن را قابل اعتراض دانست؛ چه از نظر روش و چه از نظر شکلی اما ساده‌لوح نباشیم. اینکه به ما گفته شود در مواجهه با این وضعیت، خود را در اختیار آمریکایی‌ها، عربستان سعودی و امارات متحده عربی قرار دهیم تا آنها مشکلات منطقه را حل و امنیت ما را تامین کنند، این کار هرگز راه‌حل مناسبی برای مبارزه با داعش نبوده و نخواهد بود.
خانم فردریک دوما گفته است: آنچه بر عهده ماست این است که شرایط لازم برای اجرا و احترام به تعهدات مربوط به‌خودمان را ایجاد کنیم. اینکه فرانسه، آلمان و انگلیس نتوانند به‌دلیل تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا بخشی از تعهدات خود را رعایت کنند یک چیز است، ولی اینکه فرانسه، حتی در زمینه‌هایی که خارج از تحریم‌هاست مانند بخش دارویی و مواد غذایی نیز هیچ تبادلی با ایران نداشته باشد، مبحثی دیگر است.
وزن ما در مقابل عزم رئیس‌جمهور آمریکا چیست؟ آیا لااقل ما حاضر هستیم گفتمانی که مایک پمپئو تاکنون داشته را کنار بگذاریم؛ گفتمانی که اساس آن این است؛ توافقی که مورد احترام همه کشورها بوده کنار بگذاریم و مورد بازنگری قرار دهیم؟ درحالی‌که ما می‌دانیم در حقیقت این بن‌بستی بیش نیست.
پس از اتمام سؤال نیز خانم سیبت اندای، سخنگوی دولت که به نمایندگی از وزیر امور خارجه در جلسه حضور داشت، اینگونه پاسخ داد: « نوعی علاقه‌مندی از سوی همه طرف‌ها در نیویورک مشاهده شد و این علاقه‌مندی نزد آمریکا و همچنین ایران نیز وجود دارد؛ مبنی بر اینکه کاری را براساس برخی مولفه‌ها انجام دهیم که البته خود رئیس‌جمهور هم این مولفه‌ها را در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل انعکاس دادند؛ یعنی اینکه ایران نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد، بحران یمن باید حل و فصل شود، ما باید بتوانیم یک طرح امنیت منطقه‌ای تدوین کنیم و در نهایت باید تحریم‌هایی که روی ایران سنگینی می‌کند برداشته شود. این مولفه‌ها مطرح شده‌اند و هنوز هم هستند، فضا نیز هنوز وجود دارد و باید از آن استفاده کرد».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید