• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 28 مهر 1398
کد مطلب : 85806
+
-

ویژگی جذاب فراموش‌شده گوشی‌های هوشمند

ویژگی جذاب فراموش‌شده گوشی‌های هوشمند

گوشی‌های موبایل هر روز در حال پیشرفت هستند. شرکت‌های مختلف تلاش می‌کنند تا هر روز فناوری‌های جدیدی را به این هوشمندها اضافه کنند. اما با آمدن فناوری‌های جدید و تغییر دوران، برخی ویژگی‌های قدیمی هم به‌تدریج حذف می‌شوند. بعضی از این ویژگی‌های قدیمی خیلی سریع فراموش می‌شوند اما برخی دیگر هم هستند که هنوز جای خالی‌شان حس می‌شود؛۵ ویژگی جذاب گوشی‌های هوشمند که به‌تدریج در حال محو شدن هستند و هنوز خیلی‌ها دل‌شان می‌خواهد وجود داشته باشند. برای داشتن این ویژگی‌ها روی گوشی‌های جدید خیلی‌ها راه‌حل‌های متفاوتی پیدا کرده‌اند.

 صفحه کلید فیزیکی 
زمانی که نمایشگرهای لمسی وجود نداشتند صفحه کلیدهای فیزیکی حرف اول و آخر را می‌زدند. با آمدن گوشی‌های تاچ اما صفحه کلیدهای فیزیکی فورا حذف نشدند. خیلی‌ها گوشی‌های بلک‌بری را به‌خاطر داشتن همین صفحه‌کلیدها می‌خریدند و هنوز هم به آن علاقه‌مند هستند. به هر حال باید باور کرد که حالا همه تلاش می‌کنند با لمس کردن صفحه نمایش سریع‌تر تایپ کنند. اما هنوز خیلی‌ها عقیده دارند که صفحه کلید کامل و فیزیکی ماجرای دیگری است و روی هیچ نمایشگر لمسی نمی‌توان به آن سرعت تایپ رسید؛ مخصوصا وقتی می‌خواهید یک متن طولانی را تایپ کنید این نوع صفحه کلید یک نجات‌بخش واقعی است. این مسئله را به خوبی می‌توانید در گجت‌هایی مانند آیپد اپل یا مایکروسافت سرفیس دید. بازگشت صفحه‌کلیدها به گوشی‌های هوشمند بعید است اما خیلی‌ها از  کیبوردهای بلوتوث برای حل این مسئله استفاده می‌کنند؛ یعنی وقتی در سفر یا مکانی بدون امکانات هستند این کیبورد را به گوشی وصل می‌کنند و از تایپ راحت و سریع با آن لذت می‌برند.

 جک هدفون
در یکی دو سال اخیر، حذف جک هدفون به موضوعی داغ تبدیل شده است. باوجود اینکه هنوز بسیاری از گوشی‌های هوشمند از جک هدفون استفاده می‌کنند اما نمی‌توان انکار کرد که گرایش به استفاده از آن رو به کاهش است و به‌خاطر مسائل فنی و آمدن هدفون‌های بلوتوث، حذف کردن آن در گوشی‌های رده‌بالا همه‌گیر شده است.
بزرگ‌ترین دلیل برای حذف جک هدفون، گرایش همه‌جانبه به سمت استفاده از پورت USB-C است که پورتی همه‌فن‌حریف محسوب می‌شود. بسیاری از سازندگان بزرگ این جک را حذف کرده‌اند. هنوز هم بسیاری از کاربران از این حذف ناراحت هستند و می‌خواهند از همان هدفون‌های سیم‌دار خودشان استفاده کنند. به همین‌خاطر هم دانگل‌های مختلفی در بازار برای تبدیل پورت‌های تازه‌به‌دوران‌رسیده به جک هدفون وجود دارد.

 باتری‌های قابل‌تعویض
در اکثر گوشی‌های قدیمی شما با کهنه شدن باتری موبایل‌تان سر راه یک باتری جدید می‌خریدید و خیلی راحت با بازکردن پشت گوشی آن را عوض می‌کردید! اما باتری‌های قابل‌تعویض کم‌وبیش مسیر دایناسورها را پیش‌گرفته‌اند و دیگر اکثر گوشی‌های جدید باتری‌های ثابت دارند که فقط به وسیله آدم‌های متخصص قابل‌عوض کردن هستند.
این روزها، باتری‌های قابل‌تعویض فقط در گوشی‌های هوشمند ارزان یافت می‌شود. گرایش به محافظت گوشی هوشمند در مقابل آب و گردوغبار هم دلیل دیگری شد که باتری‌های قابل‌تعویض مورد استفاده قرار نگیرند. ضد‌آب کردن گوشی‌هایی که بدنه یک‌تکه دارند راحت‌تر از گوشی‌هایی است که از باتری‌های قابل‌تعویض استفاده می‌کنند.
استفاده از باتری‌های قابل‌تعویض، محاسن زیادی داشت؛ مثلا در مواقع ضروری که باتری رو به اتمام بود، با تعویض‌کردن باتری گوشی با یک باتری زاپاس می‌شد از شارژ کامل استفاده کرد.

 ترک‌بال و ترک‌پد
با ظهور نمایشگرهای لمسی، ویژگی‌های زیادی از یادها رفت که ازجمله آنها می‌توان به «ترک‌بال» (trackball) و «ترک‌پد» (trackpad) اشاره کرد. زمانی که نمایشگرهای لمسی وجود خارجی نداشتند، ترک‌بال با عملکردی مشابه ماوس، بهترین وسیله برای گشت‌وگذار در محیط گوشی محسوب می‌شد؛ ترک‌بال سریع، دقیق و استفاده از آن نسبت به کلیدهای جهتی رایج در گوشی ها بسیار راحت‌تر بود. بسیاری از گوشی‌های محبوب آن دوران مانند بلک‌بری Bold و Pearl از این ویژگی بهره می‌بردند. مانند صفحه‌کلید فیزیکی، ترک‌بال هم برای مدتی باقی ماند، ولی نقش آن در گوشی‌های لمسی، نسبت به گوشی‌های غیرلمسی متفاوت شد. با پیشرفت حساسیت نمایشگرها و امکانات گسترده نرم‌افزارها، دیگر گشت‌وگذار در محیط گوشی با نمایشگر لمسی به کاری راحت بدل شد و به همین‌خاطر، نیاز به‌وجود ترک‌بال و ترک‌پد از بین رفت.

کاهش استفاده از جک هدفون
باوجود اینکه هنوز بسیاری از گوشی‌های هوشمند از جک هدفون استفاده می‌کنند اما نمی‌توان انکار کرد که گرایش به استفاده از آن رو به کاهش است و به‌خاطر مسائل فنی و آمدن هدفون‌های بلوتوث حذف کردن آن در‌گوشی‌های رده‌بالا همه‌گیر شده است
 

این خبر را به اشتراک بگذارید