• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 28 مهر 1398
کد مطلب : 85805
+
-

چرا بازگشت به‌ماه نیاز به لباس جدید دارد؟

ناسا قصد دارد ماموریت آرتمیس یا بازگشت به ‌ماه در سال۲۰۲۴ بسیار متفاوت‌تر از خاطرات قدیمی آپولو و حرکت عجیب و کند فضانوردان باشد

چرا بازگشت به‌ماه نیاز به لباس جدید دارد؟

لباس فضانوردانی که قرار است در قالب ماموریت آرتمیس به‌ماه اعزام شوند، ظاهری شبیه لباس‌های فعلی فضانوردان دارد اما این لباس‌ها با فناوری‌های جدید طراحی می‌شوند تا بتوان از آنها در ماموریت‌های پیچیده‌تری استفاده کرد. این لباس‌های جدید فضایی، امکان بیشتری برای تحرک ایجاد می‌کنند و به فضانوردان اجازه می‌دهند که دست‌ها و اشیا را بالای سر ببرند. لباس‌های جدید همچنین انعطاف‌پذیری بیشتری در ناحیه زانو و اندام تحتانی دارند و سفر آسوده‌تری را در سطح‌ماه برای فضانوردان امکان‌پذیر می‌کنند. همچنین ناسا درنظر دارد کل بدن فضانوردان را به‌صورت سه‌بعدی اسکن کند تا با استفاده از تصاویر به‌دست‌آمده لباسی را طراحی کند که آنها راحتی و حرکات بیشتری داشته باشند.

اولویت امنیت 
موضوع امنیت همیشه جزو یکی از اولویت‌های ماموریت‌های انسانی است و به‌خاطر ماموریت آپولو و ماموریت‌هایی که با کاوشگرهای روباتیک انجام داده‌اند، دانشمندان به درک خوبی از محیط ‌ماه رسیده‌اند. با وجود این سطح قمر زمین که از قطعات کوچک شیشه‌مانند تشکیل شده، یکی از چالش‌های طراحان لباس جدید بوده است.  به همین‌خاطر لباس فضانوردی جدید، مقاومت بالایی در مقابل غبارها دارد. این موضوع سبب می‌شود تا غبارها و همچنین ذرات سمی سطح‌ماه وارد لباس نشده و توسط فضانورد استنشاق نشود. همچنین لباس فضانوردی جدید توانایی مقاومت تا دمای منفی 156درجه سانتی‌گراد و حداکثر 121درجه سانتی‌گراد را دارد که انجام ماموریت در محیط‌های بسیار سرد و همین‌طور در برابر نور خورشید را میسر می‌کند.

قدرت مانور بیشتر
در اینترنت ویدئوی مشهوری از جنه سرنان، آخرین فضانوردی که در‌ماه پیاده‌روی کرد، دست به‌دست می‌شود که نشان می‌دهد این فضانورد آمریکایی روی سطح‌ماه بالا و پایین می‌پرد. تماشای فضانوردان ماموریت آپولو که به‌خاطر لباس سنگین خود همانند خرگوش به این طرف و آن طرف می‌پریدند، کمی خنده‌دار است اما حرکت بر سطح ‌ماه با آن لباس سنگین انرژی زیادی از فضانورد می‌گیرد. حالا ناسا امیدوار است با طراحی یک لباس جدید برای فضانوردان این مشکل را رفع کند. این پوشش جدید فضایی قرار است از بخش‌های قابل تعویضی ساخته شود که برای پیاده‌روی‌های گوناگون فضایی و در جاذبه بسیار کم و روی سطح‌ ماه قابل استفاده باشد. این ویژگی باعث می‌شود که فضانورد براساس شرایط محیطی لباس مناسبی داشته باشد. به‌عنوان مثال این لباس می‌تواند در اتمسفرهایی که دارای دی‌اکسید‌کربن بالاست از فضانورد حمایت کند یا در دمای بسیار پایین سیستم گرمایشی داشته باشد. همچنین یک دریچه ورودی در پشت این لباس‌ها تعبیه و باعث می‌شود فضانورد بهترین محل در داخل لباس را برای جاگیری شانه‌هایش به‌منظور انجام حرکات بهتر و محافظت بیشتر پیدا کند. از همه مهم‌تر، این لباس‌ها به‌گونه‌ای طراحی خواهد شد که به فضانوردان امکان حرکت‌کردن می‌دهد و فضانورد می‌تواند به راحتی اشیا را به بالای سر خود ببرد. از آنجا که فضانوردان برای حرکت در فضا وابسته به جاذبه و نه پاهای خود هستند، برای آنها شلوار و چکمه‌ای طراحی می‌شود که برای حرکت در محیط‌هایی با جاذبه کم مناسب باشد. پایین تنه لباس با مواد بسیار پیشرفته طراحی خواهد شد و برای هر فضانورد چکمه‌هایی با کفی نرم و سازگار با سبک پیاده‌روی‌اش تولید می‌شود. ناسا برای اینکه مشکل میکروفون‌های فعلی درون کلاه را که باعث تعریق و به‌دنبال آن ناراحتی فضانورد می‌شود، رفع کند، قرار است با استفاده از یک سیستم جدید آنها را در بخش بالایی بدن تعبیه کند. کوله‌پشتی آشنای فضانوردی نیز به نام سامانه پشتیبان حیات قابل حمل (Portable Life Support System)، انرژی لباس و همچنین اکسیژن مورد نیاز فضانورد را تامین کرده و گاز دی‌اکسید کربن، رطوبت و گازهای سمی دیگر را از آن خارج می‌کند. علاوه بر اینها دمای لباس را تنظیم کرده و با رصد عملکرد کلی لباس اخطارهای کاهش منابع و نقص در کارکرد را به فضانورد گزارش می‌دهد.
همچنین قابلیت مهم دیگر لباس فضانوردی جدید «تعویض سریع» است. روی کلاه ویژه فضانوردها قطعه محافظی نصب شده که از کلاه در برابر ساییدگی و خط و خش‌ها محافظت می‌کند. این قطعه را می‌توان به سرعت تعویض کرد؛ یعنی فضانورد می‌تواند قبل از شروع ماموریت یا حین ماموریت آن‌را تعویض کند و نیازی به ارسال لباس فضانوردی به زمین برای امکان استفاده مجدد نیست.

 برنامه بازگشت به‌ ماه در ۲۰۲۴
آرتمیس، خواهر دوقلوی آپولو و الهه‌ماه در اساطیر یونان است. ناسا این نام را برای توصیف مسیر بازگشت به‌ماه انتخاب کرده است. قرار است در این ماموریت فضانوردها احتمالا در سال ۲۰۲۴ به سطح‌ماه بازگردند که این ماجرا شامل قدم گذاشتن نخستین فضانورد زن جهان هم خواهد بود. آرتمیس که پیش از این ماموریت اکتشاف‌1 نامیده می‌شد، نخستین سری از مجموعه ماموریت‌های پیچیده‌ای است که اکتشافات انسان در‌ماه و مریخ را به مرحله‌ای تازه می‌رساند. برای نخستین بار ناسا هزینه تقریبی پروژه بازگشت به‌ماه را اعلام کرده است: حداقل ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار! به گزارش ورج، جیم برایدنستاین، مدیر ناسا گفته است که ناسا برای رساندن فضانوردان به‌ماه حداقل این بودجه را افزون بر بودجه سالانه خود نیاز دارد و در غیر این صورت نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

حل معضل فضانوردان
ناسا امیدوار است با طراحی یک لباس جدید برای فضانوردان این مشکل را رفع کند. این پوشش جدید فضایی قرار است از بخش‌های قابل تعویضی ساخته شود که برای پیاده‌روی‌های گوناگون فضایی و در جاذبه بسیار کم و روی سطح‌ماه قابل استفاده باشد

این خبر را به اشتراک بگذارید