• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 25 مهر 1398
کد مطلب : 85722
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/L96nA
+
-

رئیس‌جمهور و دغدغه‌هایش!

رئیس‌جمهور و دغدغه‌هایش!

جعفر گلابی ‌_ روزنامه‌نگار

سخنان مهم آقای روحانی در مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی اگرچه تا حدودی تحت‌الشعاع اخبار دیگر قرار گرفت و بی‌مهری صدا وسیما که در همین مصاحبه به آن اشاره رفت مزید بر علت شد ولی انصافا نکات برجسته‌ای داشت که شایسته توجه است و انتظار می‌رود که در شفاف شدن فضای جامعه و عملی شدن اراده اکثریت مردم که به ایشان رأی داده‌اند مؤثر افتد.

هرچند قانون اساسی و دیگر قوانین موضوعه کشور باید از چنان محوریتی برخوردار باشند که کسی یا جریانی امکان عدول از آنها را چه در سخن و چه در عمل نداشته باشد ولی باید دید که چرا نماینده اکثریت مردم برای عملی کردن قول‌هایی که به جامعه داده و برای کسب منافع ملی احساس می‌کند که تا قربانی شدن هم نیاز به پیش رفتن است؟ چرا اقدامات منفعت‌ساز برای مردم و مصلحت‌آسا برای کشور نیازمند فداکاری است؟چرا برخی از اصول قانون اساسی تا‌کنون برای یک‌بار هم که شده به مرحله اجرا نرسیده‌اند و به‌قول آقای رئیس‌جمهور حتی سخن گفتن از آنها عصبانیت برخی را برمی‌انگیزاند؟ در واقع در جامعه ما تمکین در برابر قانون دچار مشکلات فراوان است و اغلب افراد آن قسمت از قانون که به هر دلیل موافق طبع و منافع خود می‌دانند را دوست دارند و اجرا می‌کنند. لذا تا زمانی که قوانین، عملکرد‌ها را مورد قبض و بسط قرار ندهد و معیار بدون چون و چرای جهت‌گیری همه نهادهای موجود در نظام نباشد ما روی ثبات و تعادل و جامعیت در پیشرفت را نخواهیم دید. قانون اساسی با همه ظرفیت‌هایش و بدون برخوردهای سلیقه‌ای و گزینشی میثاق ملی کشور است و اگر مردم اجازه داده‌اند که حکومت و مسئولان ریز و درشت از طرف آنها تصمیم بگیرند و در امور جامعه مرتبا دخل و تصرف داشته باشند براساس این میثاق است.تضعیف این قانون یا نادیده گرفتن برخی از اصول آن تحت هر شرایطی و با هر بهانه‌ای شاید در ابتدا منافع جناح یا گروهی را برای کوتاه‌مدت تامین کند ولی قطعا در درازمدت علاوه بر سست کردن پایه‌های انسجام ملی و سرخوردگی مردم، منافع و مصالح همین تضعیف‌کنندگان را هم با خطر جدی مواجه خواهد کرد. انتخابات مجلس شورای اسلامی  در پیش است و آنکه به وزارت کشور وظیفه اجرا و به شورای نگهبان اختیار نظارت داده است همین قانون اساسی است. بدون این قانون، مردم چگونه می‌توانند اطمینان کنند که از رأیی که می‌دهند کاملا محافظت می‌شود و حاصل رأی‌شان عملی و اجرایی می‌شود؟ به هر میزان که به قانون اساسی تمکین شود و مردم این تمکین را لمس کنند میزان مشارکت مردم در انتخابات بالا خواهد رفت و فصل‌الخطابی برای همه اختلاف‌ها و چالش‌ها و ابهام‌ها خواهد شد. پس از تحریم‌ها و تنش‌های خطرناک در خلیج‌فارس، ایران بیش از هر زمان دیگری به پرشوری و تعیین کنندگی انتخابات نیازمند است. در یک انتخابات آزاد که همه متعهدان به قانون اساسی احساس کنند حقوقشان کاملا رعایت و محدودیتی فرا‌تر از تصریحات قانونی متوجه آنها نشده است برگ برنده‌ای در دست ایران خواهد بود و پیام ثبات و استحکام درونی به جهان مخابره خواهد شد، با چنین پیامی سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی امکان وقوعی مضاعف پیدا می‌کنند و خواهیم دید که دوباره سازمان تحریم‌ها ترک خواهد خورد و به‌سوی فروپاشی پیش خواهد رفت. چنانچه رئیس‌جمهور به‌عنوان برگزیده ملت به‌جای نگرانی از چگونگی نظارت‌ها بتواند به مردم اطمینان دهد که انتخابات در اوج سلامت و جدیت شور و حرارت و آزادی برگزار خواهد شد و مردم می‌توانند از میان همه سلایق موجود در کشور و پایبند به قانون، نمایندگان خود را انتخاب کنند، قطعا اقتداری 
مثال‌زدنی به نمایش خواهد گذاشت و فصلی تازه از رشد و بالندگی و امید و سرزندگی در جامعه ایجاد خواهد شد. ما از هر سو و با هر گرایش که به کشور بنگریم همه راه‌های درست و عقلانی و خردمندانه به انتخابات پرمحتوا ختم خواهد شد و جز از این طریق هیچ افق روشن و امیدبخشی متوجه هیچ کشوری نیست. بدون مشارکت وسیع مردم حتی اگر در زمینه‌ای موفقیت داشته باشیم در زمینه‌های دیگر در ضعف و سستی و خطر قرار می‌گیریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید