• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85620
+
-

تحریم ترکیه

بعد از تحریم‌های تسلیحاتی کشورهای اروپایی، دولت آمریکا هم برخی مقامات و نهادهای دولتی ترکیه را تحریم کرد

گزارش1
تحریم ترکیه


تهدیدهای دونالد ترامپ علیه ترکیه به‌خاطر حمله به شمال سوریه، ‌سرانجام به چیزی فراتر از کلمات تبدیل شد و به دستور رئیس‌جمهور آمریکا، دولت این کشور تحریم‌هایی علیه برخی نهادها و اشخاص رده‌بالا در دولت ترکیه وضع کرد.
به گزارش بی‌بی‌سی، ترامپ این تحریم‌ها را در واکنش به تهاجم گسترده ارتش ترکیه به شمال سوریه وضع کرده است. همچنین مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده که ترامپ دوشنبه، علاوه بر امضای دستور اجرایی برای وضع این تحریم‌ها، با رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود به‌صورت تلفنی صحبت و از او درخواست کرده که سریعا در منطقه، آتش‌بس وضع شود. پنس همچنین اعلام کرده است که به‌زودی به آنکارا سفر می‌کند تا با مقامات ترک درباره این حمله مذاکره کند.
پیش از آمریکا، عمده کشورهای اروپایی اعلام کرده‌ بودند که فروش سلاح به ترکیه را تحریم می‌کنند و شرکت فولکس واگن هم از تعویق تصمیم‌گیری برای ساخت یک کارخانه بزرگ در این کشور خبر داده است.
آمریکا، بعد از آن این تصمیم را گرفته که به‌خاطر بیرون‌کشیدن نیروهایش از شمال سوریه، به‌شدت در داخل و خارج مورد انتقادهای سنگین قرار دارد و بسیاری ترامپ را متهم می‌کنند که با این کار، عملا به ترکیه برای حمله به منطقه خودمختار شمال‌شرق سوریه چراغ سبز نشان داده است.
تهاجم گسترده ترکیه، هفته گذشته با هدف پس‌راندن نیروهای دمکراتیک سوریه به مناطقی دورتر از خط مرزی خود شروع شد. این گروه توسط کردها هدایت و رهبری می‌شود. ترکیه، یگان‌های محافظتی خلق را که بزرگ‌ترین گروه نظامی این نیروها به شمار می‌رود تروریستی می‌خواند.
دولت آمریکا، از سوی نیروهای کرد و همینطور بخشی از جامعه جهانی و آمریکا متهم است که با بیرون کشیدن نیروهایش از ترکیه، به کردها که بخش تأثیرگذار و مهمی از مبارزه علیه داعش بوده‌اند خیانت کرده است.
ترامپ، بارها از تصمیم خود دفاع کرده و هفته گذشته تهدید کرده بود که اقتصاد ترکیه را منهدم خواهد کرد. این تحریم‌ها و برخی اقدامات تنبیهی دیگر، نخستین اقدام عملی آمریکا علیه ترکیه به‌خاطر حمله به سوریه به شمار می‌رود.
استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا دوشنبه در کنار مایک پنس در واشنگتن اقدامات تنبیهی آمریکا علیه ترکیه را اعلام کرد. براساس اعلام او، تحریم‌هایی علیه وزارتخانه‌های دفاع و انرژی ترکیه و همینطور وزرای دفاع، کشور و انرژی ترکیه وضع شده است. براساس این تحریم‌ها، دارایی‌های آنها در آمریکا مسدود می‌شود و هرگونه دادوستد مالی با این نهادها و افراد در سیستم مالی آمریکا هم مسدود می‌شود.
ترامپ در بیانیه‌ای جداگانه در توییتر اعلام کرد که تعرفه‌های واردات فولاد از ترکیه را دوباره به 50درصد افزایش می‌دهد و مذاکرات مربوط به یک توافق تجاری 100میلیارد دلاری با ترکیه را هم سریعا متوقف خواهد کرد.
این تصمیم کاخ سفید، البته همچنان با انتقادهای زیادی مواجه است و منتقدان آن را در مقایسه با اقدامات ترکیه، ناچیز می‌دانند. نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان در توییتر نوشته است که این اقدامات آمریکا، در مقایسه با فاجعه انسانی‌ای که ترکیه خلق کرده بسیار ناچیز است.

اتحاد غربی علیه ترکیه
حمله آنکارا به سوریه، با موضع‌گیری‌های جهانی همراه بوده و تعدادی از کشورهای اروپایی در روزهای گذشته، فروش سلاح به این کشور را منع کرده‌اند. تعدادی از این کشورها ازجمله ایتالیا، فرانسه، آلمان و هلند متحدان این کشور در ناتو هستند. به گزارش الجزیره، دوشنبه، اتحادیه اروپا هم از کشورهای عضو خود درخواست کرد فروش سلاح به ترکیه را محدود کنند. انگلیس هم در اقدام مشابهی اعلام کرده است که صدور مجوزهای جدید برای فروش سلاح به ترکیه را لغو می‌کند.
علاوه بر این دولت‌ها، در یک تحول اقتصادی چشمگیر، کارخانه خودروسازی فولکس‌واگن آلمان اعلام کرده است که تصمیم‌گیری درباره یک سرمایه‌گذاری بزرگ به ارزش 1.4میلیارد دلار در ترکیه را به تعویق خواهد انداخت. بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی جهان، در آستانه تصمیم‌گیری نهایی برای احداث یک کارخانه در ترکیه بود، اما یکی از سخنگویان این کارخانه گفته است که فولکس‌واگن شرایط را به دقت زیرنظر دارد. هیأت‌مدیره تصمیم‌گیری در این‌باره را فعلا لغو کرده است.

ارتش در منبج
تصمیم‌ آمریکا برای خروج نیروهایش از شمال شرق سوریه، نیروهای کرد را در این منطقه به‌شدت در مقابل حمله ترکیه آسیب‌پذیر کرد و آنها در نهایت مجبور شدند با دولت مرکزی سوریه توافق کنند تا با اعزام ارتش، به آنها در دفع حمله ترکیه کمک کند. بازگشت ارتش سوریه به این منطقه، بعد از آنکه کردها سال‌ها در شمال شرق کشور خودمختاری اعلام کرده بودند، پیروزی بزرگی برای اسد و روسیه حامی بزرگ او به شمار می‌رود. ارتش سوریه، بلافاصله بعد از توافق وارد منطقه مرزی شد و در شهرهایی مانند عین‌عیسی و تل‌تمر با استقبال مردمی مواجه شد. رسانه‌های رسمی سوریه همچنین گزارش دادند که ارتش سوریه، وارد شهر استراتژیک منبج شده است. این شهر در منطقه‌ای بسیار مهم قرار دارد و هر نیرویی که کنترل آن را در دست داشته باشد، کنترل شریان‌های اصلی شرق به غرب را هم در اختیار خواهد داشت. شورشی‌های سوری مورد حمایت ترکیه، تلاش برای تصرف این شهر را دوشنبه آغاز کردند و درگیری‌ها تا 2 شب پیش در اطراف این شهر ادامه داشت.



آمریکا به کردها خیانت کرده است

 خروج نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه و تنها گذاشتن نیروهای کرد، خشم نظامیان آمریکایی را به همراه داشته و بسیاری از مقامات ارتش و وزارت دفاع معتقدند ترامپ با این کار، به کردها خیانت کرده است. نزدیک 10مقام ارتش و وزارت دفاع آمریکا در این‌باره با سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرده‌اند. یک مقام ارتش آمریکا که در سوریه در کنار کردها بوده، گفته است که از این اقدام آمریکا احساس «شرمساری» می‌کند و معتقد است که آمریکا نتوانسته از متحد خود دفاع کند. یک مقام وزارت دفاع آمریکا هم گفته است که در پی این اقدام آمریکا، دیگر نمی‌توان به راحتی انتظار داشت که هم‌پیمانان آمریکا، به این کشور اعتماد کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید