• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85551
+
-

۴۵ درصد عشایر خراسان جنوبی با تانکر آب‌رسانی می‌شوند

خبرخوان
۴۵ درصد عشایر خراسان جنوبی با تانکر آب‌رسانی می‌شوند

مدیر کل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان این‌که ترویج انرژی‌هایی نو در جامعه عشایری مدنظر است، گفت: ۴۵ درصد عشایر خراسان جنوبی با تانکر آب‌رسانی می‌شوند. به گزارش تسنیم، «حسین حسین‌پور» با بیان این‌که خراسان جنوبی چهارمین استان عشایری کشور است، افزود: 81 هزار نفر معادل 15 هزار خانوار و 13 درصد جمعیت استان عشایر هستند. وی با بیان این‌که 7 درصد عشایر کشور در خراسان جنوبی هستند بیان کرد: شغل عشایر استان دامپروری است و آنان در قالب 58 طایفه مستقل کوچ درون‌استانی دارند. 

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی توضیح داد: یک میلیون دام سبک و سنگین، 34 درصد دام سبک استان، 40 درصد مراتع، 30 درصد تولیدات دامی و 25 درصد صنایع ‌دستی استان در اختیار عشایر است. حسین‌پور به تولیدات عشایر اشاره کرد و گفت: عشایر در خراسان جنوبی سالانه 6 هزار تن گوشت قرمز، 9 هزار تن شیر و فراورده‌های لبنی تولید می‌کنند. وی به اقدامات انجام‌شده در زمینه خدمت‌رسانی به عشایر استان اشاره کرد و افزود: یکی از خدمات انجام‌شده آب‌رسانی به عشایر است که در این زمینه 55 درصد جمعیت عشایر از آب شرب بهداشتی برخوردارند و 45 درصد آب‌رسانی توسط تانکر انجام می‌شود. 

این مقام مسئول از وجود 20 دستگاه تانکر آب‌رسانی خبر داد و تصریح کرد: روزانه 500 تا 600 مترمکعب آب به 580 نقطه جغرافیایی عشایری آب‌رسانی می‌شود. امیدواریم با توجه به اعتبارات پیش‌بینی‌شده تا پایان سال جاری درصد برخورداری از آب شرب بهداشتی به 70 درصد برسد. حسین‌پور با اشاره به این‌که در روز ملی عشایر 50 میلیارد تومان به خراسان جنوبی داده شده است، توضیح داد: بر این اساس پیش‌بینی شده است تا پایان سال مالی آینده درصد برخورداری جامعه عشایری از آب شرب بهداشتی به 90 درصد برسد. 

وی مرمت ایل راه عشایری را یکی دیگر از اقدامات دانست و گفت: در حال حاضر 7 هزار کیلومتر ایل راه عشایری در استان وجود دارد. مدیر کل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان این‌که سال گذشته 40 مورد باسازی قنات‌ها و چاه‌های مالدار عشایری انجام شده است، افزود: 39 هزار تن توزیع نهاده‌های دامی اعم از جو، کنسانتره و سبوس داشته‌ایم و 8033 تن آرد سفید نیز توزیع شده است. حسین‌پور ترویج انرژی‌هایی نو در جامعه عشایری را از دیگر اقدامات عنوان کرد و یادآور شد: سال گذشته 56 دستگاه مولد برق خورشیدی بین جامعه عشایری نصب شده است. 

وی با اشاره به این‌که تکمیل زنجیره گوشت قرمز، توسعه دام و دامپروری و اصلاح نژاد دام در دستور کار است، بیان کرد: سال گذشته 35 میلیارد تومان از محل منابع مختلف برای کارهای زیربنایی پرداخت شده است. مدیر کل امور عشایری خراسان جنوبی از تشکیل 46 صندوق خرد زنان در سنوات گذشته در استان خبر داد و گفت: امسال نیز 22 صندوق شکل خواهد گرفت و یک میلیارد و 100 میلیون تومان تسهیلات در این 22 صندوق پرداخت می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید