• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85509
+
-

250 هزار زائر خراسان رضوی به سوی کربلا

تیتر یک
250 هزار زائر خراسان رضوی به سوی کربلا

طی ۲ روز اخیر بیش از ۱۰ هزار نفر به شمار زائران متقاضی حضور در پیاده‌روی اربعین در استان خراسان رضوی افزوده شد. به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور زائران استاندار خراسان رضوی گفت: در این زمینه بیش از ۲۵۹ هزار نفر از این استان در سامانه سماح سازمان حج و زیارت ثبت‌نام کرده‌اند. «محمدصادق براتی» بیان کرد: بیش از 3 میلیون و ۲۵۳ هزار متقاضی شرکت در این سفر معنوی از سراسر کشور در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند. وی ادامه داد: استان خراسان رضوی همچنان پس از استان‌های تهران، خوزستان و اصفهان رتبه چهارم را در این زمینه دارد. شمار زیادی از زائران اربعین نیز از مرز دوغارون وارد خراسان و از آنجا عازم مرزهای غربی کشور می‌شوند. 


طلاب مهاجر روزانه هزار زائر اربعین را بدرقه می‌کنند

هم‌زمان با نزدیک شدن اربعین حسینی و ورود زائران افغانستانی به ایران برای عزیمت به عراق، طلاب مقیم این کشور در خراسان رضوی با استقرار در قرارگاه فرهنگی مستقر در مرز دوغارون دست‌کم روزانه هزار نفر از زائران را بدرقه می‌کنند. مسئول کمیته فرهنگی و رسانه مهاجران افغانستانی مقیم مشهد گفت: هرروز دست‌کم هزار و گاهی تا 3 هزار نفر از اتباع افغانستان برای حضور در مراسم اربعین حسینی از مرز دوغارون وارد ایران می‌شوند. طلاب مهاجر با حضور در میان آنان به سوالات شرعی، احکام و شبهات دینی آنها پاسخ می‌دهند و در مورد طی مسیر و امور لازم در برگزاری مراسم اربعین آنان را راهنمایی می‌کنند. 

حجت‌الاسلام «سیدزهیر مجاهد» اظهار کرد: با توجه به این‌که برخی از زائران با فرزندان خود در مراسم اربعین شرکت می‌کنند، غرفه کودک نیز برای آنها در این نقطه مرزی راه‌اندازی شده است تا از محصولات فرهنگی در مدت حضور خود استفاده کنند. وی با بیان این‌که در این قرارگاه 5 تیم 3 نفره از طلاب مهاجر فعالیت دارند، افزود: این قرارگاه فرهنگی با همکاری و تقسیم کار بین حوزه علمیه خراسان، سازمان تبلیغات اسلامی، آستان قدس رضوی، اداره اوقاف و امور خیریه و نمایندگی خراسان جامعه المصطفی در نقطه صفر مرزی دوغارون ایجاد شده است.

پیش‌بینی می‌شود امسال در ایام اربعین ۱۲۰ هزار مسافر از کشورهای همسایه و اتباع خارجی ساکن خراسان رضوی به منظور حضور در راهپیمایی اربعین از این استان به مرز شلمچه اعزام شوند. ۵۰ هزار نفر از این تعداد از کشور افغانستان و حدود ۵۰ هزار نفر نیز از کشور پاکستان برای زیارت اربعین به خراسان رضوی سفر می‌کنند. همچنین ۲۰ هزار نفر از اتباع خارجی مقیم این استان از جمله افغانستانی، عراقی، پاکستانی و دیگر ملیت‌ها عازم سفر اربعین می‌شوند. ۸۷ موکب در کشور عراق توسط استان خراسان رضوی برای پذیرایی از زائران حسینی در راهپیمایی بزرگ اربعین برپا شده است. زائران مشتاق تشرف پیاده به کربلا و زیارت بارگاه مطهر حضرت امام حسین (ع) در روز اربعین تا روز ۲۵ مهرماه مهلت دارند در سامانه سماح ثبت‌نام کنند. 


21 هزار نفر زائر از خراسان شمالی

جانشین مدیر کل حج و زیارت خراسان شمالی گفت: تاکنون حدود ۲1 هزار زائر برای اعزام به اربعین حسینی در خراسان شمالی ثبت‌نام کرده‌اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «رضا فیروزه» اظهار کرد: اعزام زائران اربعین از ۱۹ شهریورماه آغاز شده است. زائران برای خروج از مرز باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند. هزینه برای ثبت‌نام از طریق دفاتر زیارتی ۲۵ هزار تومان و از طریق ثبت‌نام شخصی ۲۲ هزار تومان است. ۱۵ هزار تومان بابت هزینه بیمه و ۷ هزار تومان بابت هزینه هلال‌احمر اعلام شده است. 

وی به رشد بیش از 2 برابری ثبت‌نام زائران اربعین امسال اشاره کرد و افزود: سال گذشته 9۷۲۰ نفر از خراسان شمالی در پیاده‌روی اربعین حضور داشتند. جانشین مدیر کل حج و زیارت خراسان شمالی ادامه داد: با توجه به ازدحام جمعیت در زمان بازگشت، اتوبوس‌های استانی به مرز‌ها اعزام نمی‌شوند و زائران خراسان شمالی از مرز مهران برای بازگشت باید به استان همدان سفر کنند.


ثبت نام 29 هزار نفر از خراسان جنوبی برای شرکت در همایش اربعین

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: بیش از 29 هزار نفر از خراسان ‌جنوبی برای حضور در همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند. به گزارش خاورستان، «ابوالفضل نوفرستی» بیان کرد: بازگشت زائران خراسان ‌جنوبی نیز از یک هفته گذشته آغاز شده است و تاکنون حدود 7 هزار نفر از زائران به استان بازگشته‌اند. وی توضیح داد: خوشبختانه حال زائران خراسان‌ جنوبی خوب بوده و تاکنون خبر ناگواری در خصوص وضعیت عمومی زائران هم‌استانی گزارش نشده است. مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی افزود: زائران خراسان‌ جنوبی از مرزهای مهران و چذابه تردد می‌کنند و طی روزهای اخیر وضعیت رفت‌وآمد در مرزها به خوبی انجام شده است. 

نوفرستی گفت: به زائران توصیه می‌شود موارد حفاظتی و امنیتی را رعایت کنند، با نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی کشور ایران و عراق همکاری داشته باشند و قوانین 2 کشور را رعایت کنند. همچنین توصیه می‌شود به نظم و انضباط در تمام مراحل سفر به خصوص در زمان بازگشت توجه کنند. وی خاطرنشان کرد: زمانی‌که زائران از شهرهای زیارتی عراق قصد حرکت به سمت مرزها را دارند حتما از وسایل نقلیه امن استفاده کنند. بهداشت فردی و محیطی را در مسیر رعایت کنند و قناعت‌ورزی و پرهیز از اسراف را مد نظر داشته باشند. مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی با اشاره به این‌که دشمن‌شناسی در مسیر مورد توجه باشد، افزود: زائران توقف کوتاه در شهرهای زیارتی داشته باشند و تکریم میزبانان، موکب‌داران و مردم عراق را سرلوحه سفر خود قرار دهند.


مراجعه بیش از ظرفیت زائران به بیمارستان سیار رضوی 

مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی رضوی گفت: تعداد زائرانی که به بیمارستان سیار رضوی واقع در مسیر نجف به کربلا مراجعه می‌کنند به اوج خود رسیده به طوری که خدمت‌رسانی به این حجم زائر فراتر از توان این مجموعه شده است. به گزارش ایرنا، «رضا سعیدی» بیان کرد: ۱۳۰ نیروی فعال شامل پزشک، پرستار و پرسنل دارویی و درمانی و پشتیبان در بیمارستان سیار رضوی در مسیر نجف به کربلا حضور دارند. وی ادامه داد: یک محوطه ۱۲ اتاقه در اختیار بیمارستان سیار رضوی در مسیر نجف به کربلا قرار گرفته است. متخصصان ارتوپدی، قلب، اورژانس، دندان‌پزشکی، کودکان و داخلی به نوبت در این اتاق‌ها حضور می‌یابند و مراجعان را معاینه می‌کنند. 

مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی رضوی افزود: بیشتر مراجعان به بیمارستان سیار رضوی، زائران ایرانی اربعین حسینی هستند و نیروهای این بیمارستان به صورت ۲۴ ساعته مشغول خدمات‌رسانی به هزاران زائر در طول روز هستند به طوری که در هر نوبت کاری 7 پزشک، ماما و پرستار به صورت هم‌زمان فعالیت می‌کنند. سعیدی گفت: تاکنون چند بیمار بدحال شامل یک فرد مشکوک به سکته قلبی، یک فرد دچار شکستگی استخوان بازو و کودکی بدحال توسط آمبولانس به یکی از 2 بیمارستانی که در ۱۵ و ۲۰ کیلومتری محل استقرار بیمارستان سیار رضوی قرار دارند منتقل شده‌اند. 

وی خاطرنشان کرد: بیمارستان سیار رضوی برای ارائه خدمات سلامت به همراه 4 اتوبوس آمبولانس و اتوبوس بیمارستانی با تجهیزات کامل درمانی، دندان‌پزشکی و اتاق عمل و نیز ۲ آمبولانس در مسیر پیاده‌روی زائران اربعین حسینی در مسیر نجف به کربلا حضور یافته است. مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی رضوی توضیح داد: بیمارستان سیار رضوی ظرفیت پذیرش پزشک یا پرستار بیشتری را ندارد و تاکنون فقط برای تامین دارو و تجهیزات بیشتر از مشهد درخواست انتقال این اقلام را داده است. بیمارستان سیار رضوی تا ۲۸ مهرماه در مسیر نجف به کربلا حضور خواهد داشت.


حرم مطهر رضوی روزانه پذیرای هزار اردوزبان
مدیر زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی گفت: ظرف ۱۰ روز اخیر حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) روزانه پذیرای دست‌کم هزار نفر زائر اردوزبان از شبه قاره هند بوده است. این زائران به منظور عبور از ایران برای شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی در عراق وارد مشهد می‌شوند. به گزارش ایرنا، «سید محمدجواد هاشمی‌نژاد» بیان کرد: سفر زائران اردوزبان کشورهای هند، پاکستان و افغانستان به عتبات عالیات در عراق با زیارت بارگاه منور رضوی آغاز می‌شود. حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در این ایام پذیرای جمعیت قابل توجهی از این گروه زائران است و به همین منظور یکی از رواق‌های حرم منور رضوی به آنان اختصاص یافته است. 

وی ادامه داد: انتهای سفر زائران اردوزبان اربعین حسینی نیز به زیارت حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) ختم می‌شود. این زائران یک هفته پس از سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) دوباره در حرم منور آن حضرت حضور می‌یابند تا در آیین‌های سوگواری این مناسبت شرکت کنند. مدیر زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی افزود: به دلیل حضور طولانی‌مدت زائران اردوزبان قبل و بعد از اربعین حسینی، مراسم ویژه‌ای از سوی مدیریت امور زائران غیرایرانی برای آنان در نظر گرفته شده است. این مراسم شامل نشست ویژه بانوان رضوی، شب شعر، مسابقات فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان و سخنرانی‌های مناسبتی است.

هاشمی‌نژاد یادآور شد: ۱۲ آبان‌ماه اجتماع بزرگ اردوزبانانی که از راهپیمایی اربعین بازگشته‌اند با حضور 5 هزار زائر در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود. وی گفت: ۱۴ هزار و ۵۰۰ جلد کتاب با موضوع اربعین، شهادت حضرت امام رضا (ع) و رحلت رسول اکرم (ص) برای زائران اردوزبان تهیه شده است که در این ایام بین آنان توزیع می‌شود. مدیر زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در ماه صفر شاهد یکی از باشکوه‌ترین اجتماعات غیرایرانی از کشورهای شبه قاره هند، افغانستان و آذربایجان است که در مسیر رفت و برگشت از مراسم اربعین حسینی در عراق به زیارت بارگاه منور رضوی می‌شتابند.

این خبر را به اشتراک بگذارید