• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85486
+
-

کاهش اعتبارات آذربایجان غربی در طرح مشاغل خانگی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان: با توجه به اجرای مناسب 2 طرح اشتغال در استان،  تغییر رویکرد مدیران کشوری برای اعطای تسهیلات ضرورت دارد

گفت‌وگو
کاهش اعتبارات آذربایجان غربی در طرح مشاغل خانگی

نرخ بیکاری در آذربایجان ‌غربی، طبق گزارش مرکز آمار ایران با کاهش 6/3 درصدی نسبت به سال گذشته به کمتر از ۹ درصد رسیده است و مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان دلیل آن را اجرای طرح تکاپوی دولت تدبیر و امید می‌داند. هرچند «رضا نقی‌زاده» امیدوار است کاهش سهم اعتباری استان از طرح مشاغل خانگی و مشکلات پرداخت تسهیلات برای طرح‌های اشتغال برطرف شود. 

نقی‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در قالب طرح  تکاپو 5 طرح شامل اشتغال پایدار روستایی، اشتغال فراگیر، مشاغل خانگی، کارورزی و مهارت‌آموزی در محیط‌های واقعی با هدف پاسخ دادن به نیاز مردم استان در زمینه اشتغال به اجرا درآمد.وی افزود: با اجرای این طرح‌ها و همکاری نهادهایی نظیر صمت و جهاد کشاورزی و تعامل ویژه بانک‌های عامل در استان، طی سال گذشته ۳۸ هزار شغل جدید در آذربایجان ‌غربی ایجاد شد که یک نوع رکورد به شمار می‌رفت.

نقی‌زاده با بیان این‌که طرح اشتغال پایدار روستایی از جمله مهم‌ترین طرح‌های اجرایی دولت است که با موافقت رهبر معظم انقلاب اجرا شده، بیان کرد: در قالب این طرح بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به اشتغال روستایی آذربایجان ‌غربی اختصاص یافت و حدود ۳۴۵ میلیارد تومان آن پرداخت شد.

این مسئول تاکید کرد: با اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی، نزدیک به 3900 طرح تسهیلات اشتغال دریافت کردند که حاصل آن ایجاد فرصت شغلی برای ۱۱ هزار و ۲۵۷ نفر بود. وی با بیان این‌که موفقیت در اجرای این طرح دور از انتظار بود، ادامه داد: طبق بررسی‌های کارشناسی و بازرسی از واحدهای دریافت‌کننده تسهیلات، میزان انحراف این طرح در آذربایجان‌ غربی - برخلاف روند کشوری - تنها 3 درصد بود و بخش عمده‌ تسهیلات پرداختی به آنها نیز به بانک‌ها بازگردانده شد.

نقی‌زاده گفت: در حال حاضر ده‌ها طرح دیگر نیز برای اجرا در قالب طرح اشتغال پایدار روستایی در آذربایجان‌ غربی در صف دریافت تسهیلات قرار دارند و ما آماده جذب صدها میلیارد تومان تسهیلات در این بخش هستیم.این مسئول با اشاره به دیگر طرح‌های اجرایی در قالب طرح تکاپو در آذربایجان ‌غربی افزود: بیش از 2600 نفر در طرح اشتغال فراگیر، ۶۹۲ نفر در طرح کارورزی و بیش از 2۲۷۰ نفر در طرح مشاغل خانگی در استان مشغول فعالیت هستند. آذربایجان‌ غربی در همه این بخش‌ها برای دریافت تسهیلات مصوب از سوی دولت آماده است و طرح‌های لازم در این خصوص در صف دریافت وام قرار دارند.


نرخ بیکاری استان، 9 درصدی

نقی‌زاده با انتقاد از معلق بودن طرح اشتغال فراگیر و کاهش سهم اعتباری استان از طرح مشاغل خانگی بیان کرد: این استان در این ۲ طرح به خوبی عمل کرده است و تسهیلات ویژه‌ای را برای تصویب در صف انتظار دارد که امیدواریم با تغییر رویکرد مدیران کشوری در این خصوص، شاهد اعطای این تسهیلات به متقاضیان باشیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان ‌غربی با قدردانی از حمایت‌های استاندار آذربایجان ‌غربی برای ایجاد اشتغال در بخش‌های مختلف ادامه داد: با حمایت‌های صورت گرفته از سوی مقام عالی استان و همراهی دیگر نهادهای استانی، کاهش نرخ بیکاری به کمتر از ۹ درصد را در استان شاهد بوده‌ایم که امیدواریم این روند در فصل‌های آینده نیز ادامه یابد. استان آذربایجان ‌غربی هفته گذشته اعلام کرد که نرخ بیکاری طی فصل تابستان امسال به کمتر از ۹ درصد رسید که کاهش 6/3 درصدی نسبت به تابستان پارسال را نشان می‌داد و این در حالی است که میزان بیکاری در کشور حدود ۱۰ درصد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید