• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85458
+
-

بدون سرمایه‌گذاری در صنعت برق

کیش در خاموشی فرو می‌رود

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش: با توجه به طولانی بودن فرایند خریداری قطعات در تابستان آینده نیز شاهد قطعی گسترده برق خواهیم بود

انرژی
کیش در خاموشی فرو می‌رود

طی یکی 2 هفته گذشته برق برخی از مناطق کیش به طور مکرر قطع شده و این موضوع همچنان ادامه دارد. در مواقعی این قطعی برق حدود 30 ساعت ادامه داشت و در ساعت‌های اولیه حدود 80 درصد از جزیره در خاموشی فرو رفت. بازارها و مراکز اقامتی از ژنراتورهای اضطراری خود استفاده کردند و خانواده‌ها ساعت‌های سختی را گذراندند. 

به گزارش همشهری، از آن‌جا که مردم در جزیره کیش به علت افت فشار آب از تانکر و پمپ برقی استفاده می‌کنند در صورت قطعی‌ برق، قطعی آب نیز مشکل ساکنان جزیره را دوچندان می‌کند. 

یکی از کیشوندان در این باره گفت: قطعی برق در این منطقه غیرقابل تحمل است. من در زمان خاموشی برای فرار از گرما همراه خانواده‌ به بازار آمدم تا از هوای خنک این‌جا استفاده کنم. 

وی ادامه داد: همه وسایل برقی به علت قطعی و نوسان برق آسیب دیده‌اند، هزینه‌های آب و برق در کیش چندین برابر سرزمین اصلی است اما در برق‌رسانی این‌همه ضعف و کم‌کاری دیده می‌شود. 


حفاری‌های غیرمجاز

«یدالله سلطانی»، مدیرعامل شرکت آب و برق کیش، علت این خاموشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و قطعی برق را حفاری‌های غیرمجاز اعلام کرد و گفت: حفاری‌های غیرمجاز 4 واحد نیروگاهی را از شبکه خارج کرده است اما همکاران ما در حال تلاش برای وصل مجدد برق هستند. 

هرچند حفاری و قطعی برق در کیش حادثه‌ای تازه نیست و مردم کیش، مقصر اصلی را شرکت آب و برق و سازمان منطقه آزاد کیش می‌دانند که بر روند فعالیت پیمانکاران خود نظارت نمی‌کنند، برخی ساکنان کیش بر این باورند که حفاری کانال و خواباندن سیم‌های برق را به پیمانکاران می‌دهند اما بر فعالیت آن‌ها نظارت نمی‌کنند؛ پیمانکاران نیز برای کاهش هزینه‌ها و سرعت‌بخشی به کار، کابل‌های برق را در مسیرهای دیگری می‌خوابانند و پس از مدتی صاحبان زمین‌های اطراف در حفاری‌های خود به کابل‌های برق برخورد می‌کنند و این کابل‌ها قطع می‌شوند و خاموشی اتفاق می‌افتد. 


فرسودگی تجهیزات و احتمال خاموشی‌ 

با قطعی گسترده برق در کیش، ستاد بحران سازمان منطقه آزاد کیش جلسه اضطراری تشکیل داد تا این موضوع را بررسی کند. هرچند شرکت آب و برق کیش علت قطعی برق را حفاری‌های غیرمجاز اعلام کرد، معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش در این جلسه علت قطعی برق را خراب شدن یکی از قطعات کلیدی نیروگاه عنوان کرد و گفت: قطعی برق به علت خرابی قطعات بوده و برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی به نیروگاه جدید و تجهیزات پیشرفته نیاز داریم تا در چنین مواقعی برای رفع مشکل اقدام کنیم. 

«مصطفی خانزادی» افزود: فرآیند خرید و انتقال این قطعات به کیش حدود 18 ماه زمان می‌برد و بر این اساس به احتمال زیاد در تابستان آینده شاهد قطعی گسترده برق در جزیره خواهیم بود. 

وی با اشاره به مشکلات مردم در پی قطعی برق، بیان کرد: قطعی‌های مکرر برق نشان داد دستگاه‌های نیروگاه کاملاً فرسوده است و برای رفع مشکل قطعی برق و تجهیز نیروگاه به بیش از هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز است که این مبلغ در توان سازمان منطقه آزاد کیش نیست. 


رایزنی‌ با مسئولان

خانزادی با اشاره به دعوت از تیم کارشناسی تخصصی برای رفع مشکلات برق و نیروگاه کیش ادامه داد:  «غلامحسین مظفری»، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در حال رایزنی با دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، و دکتر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، برای رفع مشکلات در حوزه زیرساخت‌های کیش است.  خانزادی با گلایه از واگذاری شرکت آب و برق کیش به افراد فاقد صلاحیت آن را اقدامی بیهوده توصیف کرد و افزود: شبکه برق و نیروگاه متعلق به حاکمیت است و نباید واگذار می‌شد. وی با اشاره به اعلام آمادگی بخش خصوصی برای ساخت یک نیروگاه 100 مگاواتی برق در جزیره کیش گفت: در صورت عدم سرمایه‌گذاری در زمینه تولید برق، سال آینده با مشکلات خاموشی برق مواجه خواهیم بود. 

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به این‌که کیش از مناطق حساس، مهم، استراتژیک و در حال توسعه کشور است، گفت: رشد و پیشرفت این منطقه منوط به رعایت استانداردها و اصول فنی در ساخت و سازها و جلوگیری از فعالیت افراد فاقد صلاحیت در ساخت‌و‌ساز است. 


اتصال برق کیش به شبکه سراسری 

خانزادی با بیان این‌که طرح‌های عمرانی بدون کارشناسی اصولی در دوره مدیریت‌های گذشته، مشکلات عدیده‌ای در کیش ایجاد کرده است به ساخت غیراصولی و بی‌کیفیت مخزن آب بزرگ کیش اشاره و اظهار کرد: ۹۰ درصد برنامه‌های عمرانی و زیرساختی در کیش غیراستاندارد است و موضوع نگهداری غیراصولی از این زیرساخت‌ها به مشکلات دامن زده است. 

به اعتقاد مردم ساکن در جزیره کیش با اتصال کیش به شبکه برق سراسری، مشکل قطعی‌های برق کیش، برای همیشه برطرف می‌شود. معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این‌که منتظر اعلام نتیجه برای انتقال برق از سرزمین اصلی به جزیره کیش هستیم، گفت: پروژه انتقال برق از سرزمین اصلی از موارد ضروری است که کارشناسان در حال بررسی آن هستند و برای تحقق این امر، نیاز به ٦هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری است.


نیاز جزیره به 440 مگاوات برق

در جزیره کیش 2 نیروگاه برق وجود دارد که در نیروگاه شماره یک، حدود 180 مگاوات و در نیروگاه شماره 2 حدود 50 مگاوات برق تولید می‌شود اما بر اساس گفته معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش، این جزیره بر اساس طرح جامع، حدود 440 مگاوات برق نیاز دارد. شرکت آب و برق کیش یک شرکت خصوصی است که 2 سهامدار عمده دارد؛ 49 درصد سهام شرکت آب و برق کیش از سازمان منطقه آزاد کیش است و 51 درصد آن متعلق به شرکت دیگری است. سازمان منطقه آزاد کیش سال‌هاست تلاش می‌کند سهام خود را به 51 درصد افزایش دهد تا در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها مؤثر باشد و بتواند مشکلات آب و برق کیش را برطرف کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید