• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85440
+
-

با افسردگی پاییزی چه کنیم؟

    هر فصل برای خودش حال و هوای خاصی دارد. برخی ممکن است در فصل بهار شاداب‌تر باشند یا در زمستان خواب‌آلودتر. برخی تابستان برای‌شان فصل جذابی است و برای برخی پاییز فصلی شاعرانه است. اما همه این ویژگی‌ها در روحیه افراد هم تأثیر می‌گذارد. در فصل پاییز، افراد زیادی هستند که به روانشناس‌ها مراجعه کرده و عنوان می‌کنند که افسرده‌تر شده‌اند. موارد زیر پیشنهادهایی برای این افراد است که بتوانند کمی راحت‌تر خودشان را با فصل خزان و برگ‌ریزان وفق بدهند.

  تغییرات ساده، کوچک و جذابی را در محل زندگی خود فراهم کنید؛ به‌طور مثال چیدمان اتاق خود را تغییر دهید. خانه خود را با شمع، عودهای خوشبو و گلدان‌های کوچک تزئین کنید، زیرا این اشیای تزئینی در شادابی روحیه شما تأثیر بالایی دارند.
  سعی کنید در رفتارهای روزانه خود تغییرات ساده‌ای اعمال کنید. به‌طور مثال اگر قرار است چای ساده‌ای بنوشید آن را با طعم‌های متفاوت مزه‌دار کنید. به دیدن دوست قدیمی خود بروید و در کلاس‌های جدیدی مانند، کلاس‌های ورزشی، هنری و مهارتی مورد علاقه خود شرکت کنید. در واقع سعی کنید در لحظه زندگی کنید و با خوراکی‌ها و تماشای برنامه‌های مورد علاقه‌تان دوباره احساس شادی را به‌خود بازگردانید. بودن در جمع را تجربه کنید و روحیه خود را به سرعت به سمت شادی تغییر دهید.
  سعی کنید کارهای خوبی را که از انجام آنها احساس خوبی دارید، در دفترچه یادداشت ثبت کنید تا زمانی که از نظر روحی احساس خستگی کردید، مطالب خود را مطالعه کنید و با خواندن آن نوشته‌ها آن فرایند را در خود افزایش دهید.
  فعالیت‌هایی که از انجام آنها دچار ناراحتی می‌شوید را یادداشت کنید و پس از مطالعه آنها، نوشته‌های خود را از بین ببرید.
  اهداف واقع‌بینانه‌ای برای خود تعیین و سعی کنید بخش کوچکی از اهداف مدنظر خود را انجام دهید، زیرا رسیدن به اهداف روزانه کمک می‌کند تا از حالت افسردگی و خستگی به شادی بازگردید.
  جنبه‌ها و ویژگی‌های مثبت خود را دست‌کم نگیرید و سعی کنید دستاوردهای مثبت خود را با دقت بررسی کنید، باور داشته باشید که با درنظر گرفتن جنبه‌های مثبت کوچک خود، جنبه‌های مثبت بزرگ‌تر خود را افزایش می‌دهید. همچنین واگویه‌های ذهنی خود را بررسی کنید و اگر به‌طور دائم برچسب دوست‌داشتنی نبودن به‌خود می‌زنید سعی کنید این واژه‌ها را از دایره لغات خود حذف کنید و ذهن خود را به سمت فاجعه‌سازی پیش نبرید، زیرا اگر فاجعه‌سازی بر ذهن شما غالب شود ممکن است تصور کنید هر چیزی که برایتان اتفاق می‌افتد، به قدری دردناک و غیرقابل تحمل است که نمی‌توانید آن را تحمل کنید. به همین دلیل سعی کنید بزرگ‌نمایی‌های ذهنی خود را شناسایی و از فاجعه‌سازی مسائل جلوگیری کنید.
  اتفاقات زندگی‌تان را براساس استانداردهای کمال‌گرایانه بررسی نکنید و سعی کنید واقعیت‌ها را ببینید و بدانید که شما فردی هستید با توانایی‌ها و ویژگی‌های مثبت خاص و محدودیت‌هایی که هر انسانی با آن مواجه است، لذا سعی کنید به دور از کمال‌گرایی زندگی سرشار از شادی و آرامشی به خود هدیه دهید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید