• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85431
+
-

تخلف سفارش تلفنی میوه‌فروشان

تخلف سفارش تلفنی میوه‌فروشان

رشد قیمت میوه، از میدان مرکزی میوه و تره‌بار تا میوه‌فروشی‌های سطح شهر، موجب گلایه مشتریان شده است. با اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران، گفت‌وگو کرده‌ایم.

سهم فاکتورهای جعلی در گرانفروشی میوه چقدر است؟
میوه نرخ مصوب ندارد و کشف قیمت در میدان مرکزی میوه و تره‌بار نیز به‌معنای قیمت‌گذاری نیست، اما خرده‌فروشان باید فاکتور خریدی که نرخ میوه حداکثر از قیمت کشف‌شده میوه‌های ممتاز بالاتر نباشد را از بارفروشان دریافت و با احتساب سود حداکثر 35درصدی، نسبت به عرضه آن اقدام کنند. اما متأسفانه فاکتورهای معتبری در میدان مرکزی میوه و تره‌بار ارائه نمی‌شود و در مواردی که فاکتورسازی می‌شود، هم خرده‌فروش و هم بارفروش مقصر هستند؛ چرا که بارفروشان نباید فاکتورهای جعلی خارج از نرخ صادر کنند.

آیا سود مصوب 35درصدی رعایت می‌شود؟ 
نظارت بر قیمت خرده‌فروشی میوه برعهده اتحادیه است و به‌دلیل بالا‌بودن قیمت‌ها، امکان فروش میوه در خرده‌فروشی‌ها به چندین برابر نرخ عمده‌فروشی وجود ندارد. حتی در برخی میوه‌های قیمت بالا مانند پسته، پرتقال نوبرانه و موز، خرده‌فروشی‌ها تنها برای جوربودن جنس این اقلام را می‌آورند و با سود 8تا 9هزار تومانی که کمتر از نرخ سود مصوب 35درصدی است و تنها با سود 10تا 15درصد سود، عرضه می‌کنند اما ناخالص‌فروشی میوه با وجود جلسات متعدد از عوامل افزایش هزینه تمام‌شده و قیمت میوه است و اکنون موز تنها محصولی است که در میدان مرکزی به‌صورت خالص فروخته و وزن کارتن آن کسر می‌شود.

تأثیر خرید تلفنی مغازه‌داران برگرانفروشی میوه چیست؟
قبلا نیز برخی میوه‌فروشان به‌صورت سفارش تلفنی نسبت به خرید میوه از میدان مرکزی میوه و تره‌بار اقدام می‌کرده‌اند. بخشی از مغازه‌داران به عناوین مختلف برای خرید میوه به میدان نمی‌آیند و این امر باعث می‌شود تا هزینه جور‌کردن، توزین و نقل و انتقال(زیرچوبی) به قیمت تمام‌شده میوه اضافه شود. اما نباید این هزینه را در قیمت مصرف‌کننده میوه لحاظ کنند و این کار تخلف است. با وجود، این شاید کمتر از 10درصد میوه‌فروشان سطح شهر به‌صورت تلفنی سفارش خرید میوه بدهند که مقرر شده در نشستی با مسئولان اتحادیه بارفروشان در مورد رفع این مشکل نیز تصمیم‌گیری شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید