• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85422
+
-

۱۰۰ هزار هکتار نهال‌کاری در زاگرس

رئیس سازمان جنگل‌ها: در قالب یک برنامه 5 ساله، ۱۱ استان زاگرس‌نشین باید بین ۸۵ تا ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های این منطقه را نهال‌کاری کنند

تیتریک
۱۰۰ هزار هکتار نهال‌کاری در زاگرس

امسال ۸۵ تا ۱۰۰ هزار هکتار از منطقه زاگرس در قالب طرح جامع حمایت از جنگل‌های زاگرس از سوی منابع طبیعی نهال‌کاری می‌شود. رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: سرنوشت جنگل‌های شمال سرنوشت بدی نیست و نمی‌شود گفت مبادا زاگرس هم به سرنوشت آن دچار شود، چراکه همه این مناطق محاسن و معایبی دارند. 

«خلیل آقایی» با اشاره به این‌که در عرصه‌های طبیعی مشکلاتی هم وجود دارد، گفت: چند ماهی است که همکاران ما در سازمان جنگل‌ها و مراتع و موسسه تحقیقات جنگل و مرتع کار مشترکی را در ارتباط با زاگرس انجام داده‌اند که منجر به تهیه طرحی شد که به صورت خاص در ۱۱ استان زاگرس‌نشین اجرا می‌شود.وی افزود: این طرح از خرداد امسال از استان ایلام کلید خورده و لیست طرح‌ها و اقدامات اجرایی که باید در زاگرس انجام شود و اولویت‌های آن در قالب این طرح مشخص شده که مهم‌ترین آن موضوع ذخیره رطوبت آبخیزداری و آبخوان‌داری جنگل‌کاری اعم از توسعه جنگل و غنی‌سازی آن و عملیات بهداشت و پرورش در منطقه زاگرس است. 

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: در قالب یک برنامه 5 ساله، ۱۱ استان زاگرس نشین تکالیف روشنی را بر عهده دارند که امسال اولین سال عملیات اجرایی آن است و در کشور بین ۸۵ تا ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های این منطقه نهال‌کاری می‌شود.  وی اعتبار اجرای این طرح را ۶۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد که برای همه استان‌های زاگرس‌نشین هزینه خواهد شد و گفت: بخشی از این عملیات انجام شده و در ۶ ماه دوم سال هم عملیات بیولوژیکی و مکانیکی آماده اجرا است.  آقایی با بیان این‌که حدود یک‌سوم تعهدات ما در استان‌ها در این زمینه انجام شده است، یادآور شد: دو‌سوم باقی‌مانده هم در ماه‌های آینده به مرحله اجرا و عملی شدن درخواهد آمد.

وی به طرح بوم‌سازگان زاگرس هم اشاره و اظهار کرد: در این طرح حفاظت جنگل‌کاری ذخیره رطوبت آبخیزداری و آبخوان‌داری و حتی بحث ذخیره‌گاه‌ها و مهارت بذرگیری و تکالیف یگان حفاظت در قالب یک بسته حفاظتی تدوین و تکلیف هر استان به صورت مشخص به آنها اعلام شده است. رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری درباره طرح‌های آبخیزداری در کشور هم تاکید کرد: امسال ۱۵۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به دستور رهبر معظم انقلاب به این بخش اختصاص داده شده که در بیش از ۱۰ هزار نقطه کشور کار آن در دست اجراست.

 آقایی افزود: این طرح‌ها در قالب 1033حوضه و نزدیک به ۹۰ درصد از شهرستان‌های کشور را در بر می‌گیرد که حجمی بالغ بر 5۵۰۰ میلیارد تومان کار اجرایی در سطح ۳۳ مرکز از جمله ۳۱ استان رسمی و ۲ اداره کل مستقر در جنوب کرمان و غرب مازندران در دست اجراست.  وی با اشاره به این‌که این طرح‌ها تاکنون نزدیک به ۵۵ درصد پیشرفت دارد، اضافه کرد: بخش اعظمی از این طرح‌ها در هفته دولت به بهره‌برداری رسید و بقیه نیز تا دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.
 آقایی از آغاز عملیات بیولوژیکی و مکانیکی از مهرماه در کشور خبر داد و یادآور شد: هم‌اکنون کشور ما به کارگاه بزرگ فعالیت‌های مکانیکی‌سازی بیومکانیک و بیولوژی تبدیل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید