• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85342
+
-

قاره سیاه اسکار می‌خواهد

حضور 10کشور آفریقایی در فهرست فیلم‌های خارجی‌زبان اسکار2020


آرش نهاوندی ـ روزنامه‌نگار

از 93کشور ثبت‌نام‌کننده برای نامزدی و حضور در مراسم اهدای جوایز اسکار در رشته بهترین فیلم بین‌المللی، 10کشور آفریقایی هستند. به گزارش ایندی‌وایر، این نخستین‌باری است که 10کشور از قاره آفریقا برای نامزدی در اسکار ثبت‌نام می‌کنند. از میان این 10کشور یک‌کشور برای نامزدی در اسکار و تکمیل فهرست 5فیلمی در رشته بهترین فیلم بین‌المللی اسکار انتخاب خواهد شد. از این 10اثر سینمایی، فیلم آتلانتیکس به کارگردانی ماتی دیوپ، که نتفلیکس نیز حق پخش آن را خریداری کرده به‌احتمال زیاد اصلی‌ترین گزینه انتخابی از قاره آفریقا خواهد بود.

فیلم‌های ثبت نامی از آفریقا برای شرکت در اسکار2020
از میان 10کشور آفریقایی ثبت‌نام‌کننده در سال2019 دوکشور، جدید هستند. در این دوره مالاوی فیلم «جاده‌ای به سمت طلوع آفتاب» و نیجر نیز فیلم «حلقه ازدواج» را در آکادمی اسکار ثبت‌نام کرده است.  به‌جز کشورهای مالاوی و نیجر که اشاره شد برای نخستین‌بار برای حضور در اسکار ثبت‌نام کرده‌اند و فیلم آتلانتیکس به کارگردانی ماری دیوپ، 7کشور دیگر که برای حضور در اسکار2020 ثبت‌نام کرده‌اند، عبارتند از: فیلم «پایچا» به کارگردانی مونیا مدور از الجزیره، «دویدن برخلاف جهت باد» ساخته یان فیلیپ ویل از اتیوپی، «رزهای سمی» اثر احمد فوزی صالح از مصر، «آزالی» به کارگردانی کوابنا گیانساه از غنا، «سوبیرا» ساخته راونیت سینق چادها از کنیا، «آدم» اثر مریم توزانی از مراکش، «شیردل» به کارگردانی ژنویو انناجی از نیجریه، «شهر ناکل» ساخته جمیل ایکس تی کوبکا از آفریقای جنوبی و «پسر عزیز» اثر محمد بن‌عطیه از کشور تونس. اسامی نامزدهای شرکت‌کننده نودودومین دوره اسکار روز دوشنبه 13ژانویه 2020 (23دی98) اعلام خواهد شد.

تاریخچه حضور فیلم‌های آفریقایی در اسکار
تا‌کنون در مجموع 3کشور از قاره آفریقا برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی شده بودند؛ فیلم «ضد»‌(Z) به کارگردانی کاستا گاوراس در سال1969 از کشور الجزایر و فیلم «سیاه‌وسفید رنگی» اثر ژان ژاک آنو در سال1976 از کشور ساحل عاج و آخرین نماینده آفریقایی برنده جایزه بهترین فیلم بین‌المللی زبان اسکار (آن موقع رشته بهترین فیلم خارجی نامیده می‌شد)، فیلم «تسوتسی» به کارگردانی گاوین هود در سال2006 از کشور آفریقای جنوبی.

نقش مارتین اسکورسیزی در سینمای آفریقا
مارتین اسکورسیزی به همراه کمپانی غیرانتفاعی وی به نام پروژه سینما ازجمله افرادی است که در تلاش است با اقدامات عملی سینمای آفریقا را به جهان معرفی کند. در ابتدای سال‌جاری این کمپانی متعلق به اسکورسیزی با فدراسیون فیلمسازان آفریقایی برای راه‌اندازی پروژه میراث سینمایی آفریقا همراه شد. اسکورسیزی و فیلمسازان آفریقایی در قالب این پروژه درصدد پیداکردن بازسازی و حفاظت از 50فیلم کلاسیک سینمای آفریقا و فراهم‌کردن زمینه جهت دسترسی مخاطبان در سراسر دنیا به این فیلم‌ها هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید