• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85322
+
-

هتل فراموش‌شده محله مینابی‌ها

خانه‌ای با ۱۲ اتاق فرسوده معروف به هتل در محله مینابی‌های بندرعباس وجود دارد که 12 خانوار را در شرایطی سخت کنار هم جای داده است

محله
هتل فراموش‌شده محله مینابی‌ها

در منطقه‌ای در حاشیه شهر بندرعباس خانه‌ای قرار دارد که به هتل معروف است. بیشتر کوچه‌های این محله تنگ است. فاضلاب در کوچه‌های آن روان است و کودکان با چوب فاضلاب را روی یکدیگر می‌پاشند. به گزارش فارس، این هتل در محله مینابی‌ها قرار دارد که بخشی از محله بزرگ چاهستانی‌های بندرعباس است. تمام ساکنان این محله اجاره‌نشین هستند.  بیشتر کوچه‌های این محله تنگ است و برخی خانه‌ها روی تپه و برخی زیر تپه‌ها بنا شده‌اند.

این محله پارک ندارد و به جای فضای سبز، منظره‌‌ای نازیبا از نخاله‌های ساختمانی و زباله‌، محله را تزئین کرده است. برخی خانه‌های این محله در و پنجره ندارند و کوچه‌های آن پاتوق معتادان است. سرنگ، تیغ و... رهاشده هم به راحتی در کوچه‌ها دیده می‌شود و معلوم نیست اگر با دست و پای کودکان در حال بازی برخورد کند چه خواهد شد. 


قصه هتل محله

برای دیدن مکانی که به هتل محله معروف است، از کوچه‌های پر از فاضلاب دوراهی ایسینی عبور می‌کنیم. در 2 طرف یکی از همین کوچه‌های تنگ، اتاق‌هایی است تقریبا ۱۰ تا ۱۲ متر مربع با سقف‌های چوبی و فرسوده که پلاستیک‌پوش شده‌اند. در یکی از اتاق‌ها پیرمرد تنهایی زندگی می‌کند. همه دارایی او‌ یک پنکه دستی، یک پیک‌نیک و یک یخچال کوچک است. 

در اتاق دیگر خانمی زندگی می‌کند که دختر و پسر دوقلوی 14‌ ساله‌‌ای دارد. پدر خانواده از زمان شیرخوارگی در زندان به سر می‌برد.

 با بازدید امام‌جمعه سابق هرمزگان از این خانواده بنیاد مسکن قطعه زمینی در روستای درگیر ایسین به آن‌ها واگذار کرد و کمیته امداد نیز ۴۰ میلیون تومان برای ساخت خانه به آن‌ها وام داده است؛ اما باید برای دریافت وام ضامن و چک ارائه دهند و مادر می‌گوید توان پرداخت اقساط وام را ندارد. آن‌ها برای پرداخت اجاره این اتاق‌های فرسوده (ماهانه ۳۰۰ هزار تومان) کارت بانکی دریافت یارانه خود را به صاحب ملک واگذار کرده‌اند. 


۲ سرویس بهداشتی برای ۱۲ خانوار

برای ۱۲ خانوار ساکن این هتل مخروبه، 2 سرویس بهداشتی وجود دارد. وضعیت بهداشتی این خانواده‌ها و محیطی که زندگی می‌کنند نامساعد است. چکه آب از سقف این اتاق‌ها باعث بروز بیماری‌های عفونی شده است و گویا برخی از آنان نیز به همین علت جان خود را از دست داده‌اند.  

یکی از اتاق‌ها گویا به 5 معتاد اجاره داده شده است و در اتاق دیگری خانمی با فرزندان یتیمش زندگی می‌کند که با ۳۰۰ هزار تومانی که ماهانه از کمیته امداد می‌گیرند روزگار می‌گذرانند. 

برخی خانواده‌های اجاره‌نشین در این هتل آب لوله‌کشی ندارند و آب را در قوطی و آفتابه از همسایه‌ها می‌گیرند. خانمی هم که شوهرش معتاد است با 4 فرزند قد و نیم‌قدش از استان کرمان آمده و ساکن هتل ویرانه‌ای شده که آب و سرویس بهداشتی و... ندارد.  

در یکی از اتاق‌ها نیز جانبازی اهل مراغه زندگی می‌کند که بدنش پر از ترکش است و نمی‌تواند در آب و هوای سرد زندگی کند و از ۲۶ سال پیش ساکن این محله بندرعباس شده است. 


نسخه‌هایی که شفابخش نیست

تاکنون 2 مدیرکل امور بانوان استانداری و برخی مسئولان بهداشتی و... از این هتل فرسوده بازدید کرده و وعده‌هایی داده‌اند که عملیاتی نشده است. 

چندین خانه مخروبه در محله وجود دارد که به پاتوق معتادان تبدیل شده است. اطراف این هتل معروف در محله پر از سرنگ، تیغ، شیشه، نخاله و... است و به سختی می‌شود از این کوچه و خیابان‌ها گذر کرد و شاید به همین دلیل، پای کمتر مسئولی به این منطقه رسیده است. 

پرسه معتادان و سارقان، به‌ویژه در تاریکی شب امنیت محله را از بین برده است. در طرح بازآفرینی محله، گویا قرار است خیابان ۲۰ متری از دل این محله و از میان هتل کذایی بگذرد و به مسجد حمزه(ع) برسد. 


خانه‌های تملکی

به نظر می‌رسد احداث سریع‌تر این خیابان امنیت محله را به همراه دارد. خانه‌های این محله هنوز تملک نشده‌اند و شهردار ناحیه ۳ منطقه ۲ بندرعباس در جلسه شورای اجتماعی محله که در مسجد حمزه برگزار شده بود، گفت: منتظریم زمین از طریق راه وشهرسازی واگذار شود تا تملک املاک در مسیر اجرای طرح را ادامه دهیم. 

گویا زمین‌های واگذارشده در شهرک پیامبر اعظم(ص) به برخی مالکان خانه‌ها در مسیر طرح‌های بازگشایی در این محله با مشکل مواجه شده‌اند و شخصی ادعای مالکیت این اراضی را کرده است. 
در محله مینابی‌ها کوچه‌ها نام‌گذاری نشده‌اند. نخاله‌های خانه‌های تخریب‌شده هم جمع‌آوری نشده‌اند و به مکانی برای تجمع معتادان و سگ‌ها و... تبدیل شده است. این وضعیت محله را ناامن کرده است. 

از هر قوم و قبیله‌ای در این محله زندگی می‌کنند؛ خانمی ایرانی با شوهر بنگلادشی‌اش به همراه 6 فرزند در خانه‌ای که ساس دارد، زندگی سختی را می‌گذرانند. فقر باعث شده برخی توانایی پرداخت اجاره‌خانه را ندارند به جابه‌جایی مواد مخدر یا تن‌فروشی روی آورند. 

 گفته می‌شود بافت محله مانع ورود خودرو پلیس و... می‌شود و این وضعیت خاص زمینه تشکیل خانه‌های تیمی را در چنین محلاتی افزایش داده است. 


کودکان فراموش‌شده

کودکان در محله‌های مینابی‌ها، چاهستانی‌ها، نخل پیرمرد، کوی گلستان و... فراموش شده‌اند. در محله مینابی‌ها کودکان در فاضلاب بازی می‌کنند و از پارک و زمین ورزشی و... خبری نیست. نانوایی محله هم گویا مدت‌هاست تعطیل شده است. 

مسئول مرکز نیکوکاری امام حسن مجتبی‌(ع) اظهار کرد: برخی بیماران این منطقه که توانایی پرداخت هزینه‌های درمان را نداشتند، جان خود را از دست داده‌اند. اگر حمایت‌های لازم انجام شود می‌توانیم به محرومان و نیازمندان در حوزه‌های مختلف کمک کنیم. 

«طاهره عسکری» با اشاره به وجود چند بیمار مبتلا به سل در محله تصریح کرد: نیاز است آموزش‌های حوزه بهداشت و درمان به صورت خانه به خانه انجام شود تا وضعیت بهداشت در این منطقه بهبود یابد. 
وی با بیان این‌که نیاز است مسئولان بازدیدهای میدانی بیشتری از محلات حاشیه‌ای بندرعباس داشته باشند، تاکید کرد: البته اقدامات برای رفع مشکلات باید به صورت عملی باشد و به تنظیم و امضای صورت‌جلسه ختم نشود. 


تخریب زودتر از موعد خانه‌ها

تعدادی از فعالان مرکز نیکوکاری و بسیج مسجد حمزه می‌گفتند برخی خانه‌های محله مینابی‌ها که برای احداث خیابان ۲۰‌متری تملک شده‌اند، اگر تا زمان احداث خیابان تخریب نمی‌شدند و در اختیارمان قرار داده می‌شد، می‌توانستیم دوره‌های فرهنگی، آموزشی، فنی و حرفه‌ای و... برای خانواده‌ها و کودکان برگزار کنیم تا مجبور نباشیم  نشست‌ها، جلسات و... را در کوچه برگزار کنیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید