• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85320
+
-

نزول ارزش لیر ترکیه روی موج تهاجم نظامی

قیمت لیر ترکیه به کمتر از 2هزار تومان کاهش یافت

 به‌دنبال تهاجم نظامی ترکیه به شمال سوریه، ارزش لیر ترکیه در بازار ارز تهران برای نخستین‌بار در ماه‌های اخیر، به زیر مرز 2هزار تومان نزول کرد.

به گزارش همشهری، تنها اثر تهاجم ترکیه به شمال سوریه فقط نظامی نبوده بلکه به کاهش ارزش لیر در بازار ارز ایران منجر شده، روند کاهش قیمت لیر ترکیه که از یک هفته پیش آغاز شده بود، در مبادلات 2روز گذشته شتاب بیشتری گرفته است.

قیمت لیر ترکیه یک‌بار چند‌ماه پیش از محدوده 2200تومان تا محدوده 1900تومان نزول کرده بود اما بعد از آن در محدوده 2هزار تومان تثبیت شده بود اما از یک هفته پیش تاکنون قیمت هر لیر ترکیه دوباره 5.5درصد افت کرده و به کمتر از 2هزار تومان رسیده است. در مبادلات دیروز هم قیمت هر لیر ترکیه نزدیک به یک درصد افت کرد و به محدوده 1950تومان رسید. در بازارهای جهانی هم نزول قیمت لیر آغاز شده و ارزش هر لیر در برابر دلار آمریکا به 5.9 لیر به ازای هر دلار آمریکا رسیده است. برخی تحلیلگران بر این باورند که تهدید آمریکا به اعمال برخی تحریم‌های جدید اقتصادی علیه ترکیه، علت کاهش ارزش لیر است. چنانچه اتحادیه اروپا هم تحریم‌های جدیدی را علیه اقتصاد ترکیه وضع کند، این احتمال وجود دارد که نرخ برابری هر لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا حتی به 11واحد هم برسد.
برخی فعالان بازار می‌گویند؛ وقوع تنش‌های سیاسی در منطقه به کاهش تقاضای ایرانیان برای سفر به ترکیه منجر شده و این موضوع اثرش را بر قیمت لیر نمایان کرده است، اما تعدادی از تحلیلگرانی که با همشهری گفت‌و‌گو کرده‌اند، این موضوع را رد می‌کنند و معتقدند اتفاقا زمانی که ارزش لیر کاهش پیدا می‌کند، تقاضای ایرانی‌ها برای سفر به ترکیه افزایش می‌یابد. ضمن اینکه این روزها فصل مسافرت ایرانی‌ها به ترکیه نیست. سالانه یک میلیون و 500هزار ایرانی به ترکیه سفر می‌کنند. مطابق آمارهای رسمی ترکیه، ایران پس از آلمان، روسیه و انگلیس بیشترین تعداد توریست را در ترکیه دارد. مطابق همین آمار توریست‌های ایرانی‌سالانه یک میلیارد دلار ارزآوری برای اقتصاد ترکیه دارند، بنابراین پیش‌بینی می‌شود با کاهش قیمت لیر بار دیگر بر حجم سفر ایرانی‌ها به ترکیه اضافه شود.

اثرات سیاسی
در همین رابطه  مهرداد سعادت دهقان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه به همشهری گفت: به‌نظرمی رسد بخشی از دلایل کاهش ارزش لیر ناشی از وقوع تحولات سیاسی و نظامی در منطقه است. او افزود: قیمت لیر به‌شدت متاثر از تحولات سیاسی است و هر نوع تحول سیاسی روی ارزش لیر اثر می‌گذارد. او در پاسخ به این پرسش که آیا این تنش‌های سیاسی می‌تواند به کاهش مسافرت ایرانی‌ها به ترکیه منجر شود و تقاضا برای خرید لیر را کاهش دهد، گفت: به هیچ عنوان، زمانی که قیمت لیرکاهش می‌یابد، تقاضا برای سفر به ترکیه در ایران افزایش می‌یابد.

اثر اقتصادی ندارد
رضا کامی، رئیس سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه هم درباره دلایل کاهش ارزش لیر به همشهری گفت: قیمت لیر متاثر از شرایط سیاسی منطقه است و با توجه به تحولات سیاسی منطقه می‌توان گفت؛ دلیل اصلی کاهش ارزش لیر ناشی از همین موضوع است. او با تأکید بر اینکه نزول ارزش لیر بیش از آنکه منشأ اقتصادی داشته باشد، ناشی از مسائل سیاسی است، گفت: ارزش هر لیر ترکیه در برابر دلار در بازارهای جهانی هم در یک هفته گذشته از 5.2 لیر به ازای هر دلار به 5.9 لیر رسیده است. او در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه به کاهش مسافرت ایرانی‌ها به ترکیه منجر شود؟ گفت: خیر، زیرا پاییز معمولا فصل سفر ایرانی‌ها نیست و این رویداد‌ها نمی‌تواند چندان اثری بر قیمت لیر داشته باشد.
کامی توضیح داد: با این حال، شاید این تحولات سیاسی روی خرید املاک و سپرده‌گذاری ایرانی‌ها در بانک‌های ترکیه تأثیر داشته باشد. به گفته او، چنانچه شرایط سیاسی به شکل کنونی ادامه یابد، ممکن است روند سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در پروژه‌های خرید املاک و سپرده‌گذاری بانکی کاهش پیدا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید