• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 85005
+
-

امضای کلانتری پای طرح پرحاشیه

عیسی کلانتری، ‌رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نامه‌ای به وزیر نیرو، از بلامانع بودن انتقال آب خزر به کویر مرکزی ایران خبر داده است. ارسال نامه موافقت کلانتری در حالی روز گذشته رسانه‌ای شد که پنجشنبه گذشته و یک روز بعد از برگزاری آخرین جلسه کارگروه ارزیابی محیط‌زیستی طرح انتقال آب خزر، با امضای او به‌دست وزیر نیرو رسیده است.

وقتی انتقال آب خزر به سمنان دوباره توسط حسن روحانی رئیس‌جمهور مورد تأکید قرار گرفت، کارشناسان محیط‌زیست و منابع طبیعی مخالفت‌های خود را با بیان دلایل علمی عنوان کردند. آنها معتقدند هم دریای خزر و اکوسیستمش، هم مسیر انتقال خط لوله آب و جنگل‌های هیرکانی و هم مقصد انتقال آب دچار پیامدهای منفی زیست‌محیطی، اجتماعی و... خواهند شد.

چهارشنبه گذشته نیز جلسه کارگروه ارزیابی درحالی برگزار شد که براساس اعلام رسانه‌ها جلسه‌ای پرمناقشه و همراه با ایرادهای قدیمی و برطرف نشده وزارت نیرو در اجرای طرح بوده و در پایان، سازمان محیط‌زیست مشروط بر رعایت برخی الزامات، با اجرای این طرح موافقت می‌کند. الزاماتی که مسعود تجریشی در گفت‌وگو با همشهری، «تعهد محضری» از وزارت نیرو را ضامن اجرایی کردن آنها می‌داند اما در جای دیگری از «پول» حوزه صنعت خبر می‌دهد. عیسی کلانتری نیز در آخرین نشست خبری خود صراحتا اعلام کرد زور محیط‌زیست به صنعت نمی‌رسد.

سازمان حفاظت محیط‌زیست در حالی با وجود مخالفت کارشناسان و متخصصان متعدد، ‌مهر تأیید بر اجرای این طرح هزینه‌بر می‌زند که هدف اصلی آن نه تامین آب شرب، بلکه تامین آب برای صنعت است. به گفته تجریشی از 200میلیون مترمکعب آبی که قرار است سالانه به سمنان منتقل شود 150میلیون مترمکعب آن سهم صنعت و مابقی سهم شرب خواهد بود. به‌عبارت دیگر، تخریب محیط‌زیست و تهدید جنگل‌های با ارزش هیرکانی به بهانه انتقال آب برای صنایع متعددی که در سمنان قرار گرفته خود پیامد بی‌توجهی به پایش سرزمین است. امیر عبدوس، مدیرکل محیط‌زیست سمنان نیز مرداد گذشته از افزایش صنایع آلاینده در این استان خبر داد. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست نیز در حالی خبر از به نتیجه رسیدن طرح انتقال آب خزر به سمنان بدون اشکال بودن آن در جلسه روز چهارشنبه خبر داد که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - ساری اعلام کرده که اگر این کار با مسیر پیشنهادی انجام شود بخش اعظمی از منطقه جنگلی مازندران از بین می‌رود و این برای ما خسارتی جبران‌ناپذیر است. سیدمحسن موسوی گفته: کمیته فنی اداره کل منابع‌طبیعی با بازدیدهای میدانی و کارشناسی مخالفت خود را به شکل مکتوب و در 9بند به سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام و صراحتا مخالفت خود را با نابودی جنگل‌ها بیان کرده است. در نامه استعلامی سازمان حفاظت محیط‌زیست، کمیته فنی منابع ‌طبیعی مازندران بارها بر تخریب جنگل‌ها تأکید کرده و یادآور شده است با توجه به اینکه در برخی نقاط، مسیر انتقال لوله آب بیشتر از 11کیلومتر از حاشیه جاده جنگلی عبور می‌کند سطح زیادی از پوشش جنگلی نابود می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید