• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 84988
+
-

تعطیلی کارخانه‌ها نتیجه خصوصی‌سازی غلط

نماینده لنگرود در مجلس: افرادی که این شرکت‌ها به آنها واگذار شده، توانایی و تخصص لازم را برای اداره واحد‌ها پس از واگذاری نداشتند / شرکت‌های خاور، فومنات، ایران برک، ایران پوپلین و صنایع چوب اسالم پس از خصوصی‌سازی در حالت نیمه‌تعطیل قرار گرفته‌اند

صنایع
تعطیلی کارخانه‌ها نتیجه خصوصی‌سازی غلط

وحیده اسماعیلی | رشت-خبرنگار


مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی اداره امور کشور در بخش‌های مختلف باید به بخش خصوصی واگذار شود تا به ‌تدریج بدنه دولت کوچک شود و بتواند به وظیفه اصلی خود که همان نظارت بر عملکرد است رسیدگی کند، اما شرکت‌ها به‌ جای آن‌که خصوصی شوند در اصطلاح عامه «خصولتی» شدند. به این معنا که خصوصی‌سازی‌ها در سال‌های اخیر معمولا بر اساس رابطه و نه ضابطه انجام‌ شد. در برخی موارد فقط مدیران وابسته به افراد قدرتمند توانسته‌اند مالکیت یک کارخانه را به دست آورند و بهره و سود فراوانی از آن ببرند.


خصوصی‌سازی و بیکاری 

 نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای غلط خصوصی‌سازی که منجر به آسیب دیدن یکی از مهم‌ترین کارخانه‌های تولیدی استان شده است، گفت: کارخانه رشت الکتریک پس از واگذاری به بخش خصوصی به جای توسعه تولید، فروخته و در نهایت تعطیل شد.«مهرداد لاهوتی» با انتقاد از نحوه اجرای اصل ۴۴ افزود: واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی در دولت‌های مختلف، به دلایل متعدد سبب بروز آسیب‌های اجتماعی شد که رعایت نکردن اصل اهلیت و قیمت‌گذاری مناسب و بروز برخی تخلفات در این واگذاری‌ها نمونه‌هایی از این دلایل هستند.

وی ادامه داد: افرادی که این شرکت‌ها به آنها واگذار شده در حقیقت توانایی اداره بنگاه و تخصص لازم برای اداره آن پس از واگذاری را نداشتند، ضمن این‌که هدف از واگذاری شرکت‌های دولتی، تقویت این شرکت‌ها، ارتقای بهره‌وری، پرداخت به ‌موقع حقوق‌ها و... است نه این‌که این شرکت‌ها ضعیف‌تر و ورشکست شوند و به‌تبع آن مشکلات متعددی، هم برای شرکت‌ها و هم برای کارمندان و کارگران به ‌بار بیاید.عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: هدف از اصل ۴۴ قانون اساسی این نیست که دولت‌، بنگاه‌ها و شرکت‌های دولتی را به هر نحو ممکن واگذار و از طریق مزایده، مال‌فروشی کند یا این‌که پس از واگذاری دیگر برایش اهمیتی نداشته باشد، کسی که این اموال را خریداری کرده آیا اهلیت داشته است یا خیر؛ چراکه در بیشتر این واگذاری‌ها مشخص شده است که شخص تحویل گیرنده هیچ سابقه و فعالیت مالیاتی ندارد.

وی گفت: اگر بنا باشد یک واحد تولیدی خصوصی‌سازی شود به مفهوم این است که واحد به وسیله بخش خصوصی ادامه کار دهد و گسترش یابد. اگر اینگونه نباشد و کارخانه تولیدی به سمت نابودی برود، یعنی دولت در اجرای خصوصی‌سازی درست عمل نکرده است.


بیکاری گسترده کارگران

تعطیلی شرکت‌های بزرگ تولیدی و بیکاری هزاران کارگران از 2 دهه گذشته یکی از معضلات بزرگ به دنبال خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی در گیلان بوده است. ‌اکنون شرکت‌های پوشش، الکتریک گیلان، فرش گیلان، نیکنوش، جوراب گیلان، کنف کار، ایران کنف، پیله ابریشم شمال، چینی گیلان، کفش گنجه، آلومینیوم خزر، کاشی گیلان و... تعطیل شده‌اند. شرکت‌های خاور، فومنات، ایران برک، ایران پوپلین و صنایع چوب اسالم نیز در حالت نیمه‌تعطیل قرار دارند.

در این رابطه «حسن ایزدی» دبیر اجرایی خانه کارگر گیلان گفت: تعدادی از کارخانه‌های استان که زیر پوشش سازمان‌های دولتی بودند به بخش خصوصی واگذار شدند و متاسفانه پس از واگذاری شماری از این کارخانه‌ها تعطیل و حدود ۲۵ هزار کارگر بیکار شدند. فقط بعضی از واحدها با حداقل کارگر مشغول فعالیت هستند، البته این کارگران نیز چند ماه از حقوقشان را طلب دارند.این فعال کارگری با اشاره به لزوم افزایش شوراهای کار در واحدهای تولیدی افزود: گیلان 180 واحد تولیدی بالای 35 نفر کارگر دارد که فاقد شورای کار و نماینده کارگری هستند.

 از زمان شروع اصل 44 و خصوصی‌سازی در طول 15 سال گذشته 44 واحد بزرگ استان تعطیل شدند و این یعنی بیکاری 30 هزار نیروی کار. اینها درد جامعه کارگری گیلان است. وی ادامه داد: تشکیلات خانه کارگر تلاش زیادی برای احقاق حداقل حقوق این کارگران می‌کند، اما به دلیل این‌که دستگاه اجرایی نیستیم از طریق نمایندگان مجلس و مسئولان استان درخواست‌ها و مشکلات موجود جامعه کارگری را پیگیری کرده و مسائل مختلف را از این طریق به گوش وزارتخانه و دولت می‌رسانیم. ایزدی بیان کرد: یکی از این پیگیری‌ها بحث قراردادهای کاری و امنیت شغلی کارگران بود که طی دستور‌العمل‌های خاصی که وزارت کار بخشنامه کرده، دیگر نباید قراردادهای کاری 15 روزه و یک ماهه با کارگران منعقد شود و تاکنون این گام مهمی بوده است.


نتیجه معکوس خصوصی‌سازی 

چندی پیش نماینده ولی فقیه در گیلان گفته بود: واگذاری‌های غیر اصولی شرکت‌های صنعتی به بخش خصوصی نتیجه عکس داده و بلای جان صنعت شده است. آیت‌الله «رسول فلاحتی» در دیدار با جمعی از مدیران شرکت‌های صنعتی و کارگران اظهار کرده بود: قرار بود مساله خصوصی‌سازی، مشکلات صنعت را رفع کند، اما متاسفانه بی‌دقتی در واگذاری برخی شرکت‌ها به افراد غیر متخصص و سوءاستفاده‌گر، سبب تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری کارگران شده است.

وی به برخی مشکلات موجود در بخش صنعت اشاره کرده و گفته بود: علت ایجاد برخی از مشکلات، تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنان علیه کشور است، اما عمده مشکلات موجود ناشی از نبود اراده جدی برخی مدیران اجرایی است. فلاحتی به رسیدگی مسئولان به مشکلات کارگران تاکید و بیان کرده بود: لازم است در این خصوص همه مدیران تلاش کنند تا ضمن جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی، برای رفع مشکلات معیشتی کارگران نیز قدم بردارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید