• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 84860
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/BlkJ
+
-

بافت تاریخی قزوین فرسوده نیست

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری قزوین گفت: بافت تاریخی قزوین مجموعه‌ای ارزشمند، غنی و معرف هویت و اصالت این شهر است و نباید آن را فرسوده و ناکارآمد معرفی کرد.
 
علیرضا خزائلی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: رویکرد اصلی در این بافت بازآفرینی است و امیدواریم با همکاری دستگاه‌ها و شهرداری و همچنین استفاده از توانمندی‌های مهندسان به این هدف دست پیدا کنیم. وی ادامه داد: قزوین دارای پیشینه تاریخی بسیار غنی است که همه کشور به آن افتخار می‌کنند و بخشی از تاریخ ایران را رقم زده است. 

این مسئول افزود: بافت‌های تاریخی و بناهای میراثی بخش مهمی از پیشینه تاریخی قزوین را شامل می‌شوند. باید به شکل مناسب و مطلوبی این بناها را برای آیندگان حفظ کنیم که بتوانند تاریخ و فرهنگ کهن این سرزمین را بهتر بشناسند. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری قزوین با اشاره به وجود نماهای رومی در قزوین و مغایرت آن با معماری اسلامی و اقلیم جغرافیایی قزوین گفت: با وجود ممنوعیت استفاده از نمای رومی همچنان شاهد استفاده از آن هستیم از این رو میراث فرهنگی استان در این زمینه با نظام مهندسی ساختمان قزوین وارد مذاکره شده است تا از اجرای این گونه نماها در قزوین جلوگیری شود. 

خزائلی خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی به عنوان دستگاهی که در تدوین ضابطه‌ها، اعلام قانون و مقررات در حریم بناها و درون بافت تاریخی مسئولیت دارد، استفاده از مصالح مناسب را در قوانین مطرح کرده است بنابراین افرادی که خواستار پروانه و احداث ساختمان در بافت‌های تاریخی باشند باید این قوانین را اجرایی کنند. در این ‎باره از سازمان نظام مهندسی ساختمان انتظار داریم با ما همراهی کارشناسانه داشته باشد. 

وی توضیح داد: امیدواریم با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان، شورای اسلامی شهر، شهرداری و نظام مهندسی ساختمان استان بتوانیم در اجرای این مقررات که بر حفظ هویت شهری قزوین تأکید می‌کنند، کوشا باشیم و این مهم را نهادینه کنیم. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری قزوین افزود: امروزه اصول لازم به منظور حفاظت از بناهای تاریخی، هویت فرهنگی و تاریخی و محیط‌‌ زیست در جامعه نهادینه شده است. بخش قابل توجهی از این خدمات را مهندسان حوزه ساخت‌وساز محقق کرده‌اند. 

به گفته خزائلی، موضوعات کارشناسی و ضروری در زمینه حفاظت از فرهنگ و هویت تاریخ باید در میان عموم جامعه و از سنین کودکی و دوران مدرسه نهادینه شود تا با دستاودرهای بهتری روبه‌رو شویم.

 وی با تأکید بر رعایت معماری اسلامی در ساخت‌وسازها یادآور شد: این مقوله فقط شامل رنگ، شکل و فرم خاص نیست و مولفه‌هایی بسیاری دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. همان‌گونه که دین اسلام بر تمامی بخش‌های زندگی انسان تأکید دارد، لازم است که در شهرهای اسلامی و معماری‌ها نیز همین توصیه‌های اسلامی جاری و ساری شود. 

این ضوابط در حال تدوین و پیوسته در حال تکمیل است و امیدوارم بتوانیم با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان و بهره‌گیری از دیدگاه‌های تخصصی مهندسان آن در شهر قزوین در این حوزه پیشتاز از سایر استان‌ها حرکت کنیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید