• یکشنبه 22 مهر 1403
  • الأحَد 9 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 13
یکشنبه 22 مهر 1403
کد مطلب : 237407
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pgMpp
+
-

آمار گردشگران ورودی به ایران واقعی نیست

رئیس مجمع تشکل‌های ملی گردشگری کشور با بیان اینکه نجات گردشگری و رسیدن به جایگاه ارزآوری این صنعت در ایران، نیازمند درگیر شدن همه ارکان دولت و برون‌سپاری فعالیت‌های دولتی در صنعت گردشگری به بخش خصوصی است، گفت:« در غیر این صورت گردشگری ایران روزهای سختی را پیش رو خواهد داشت.»
حرمت‌الله رفیعی به ایلنا گفت: معضلات گردشگری ایران مربوط به یک و دوسال پیش نیست. سالیان دراز است که درخصوص گردشگر ورودی با چالش‌های جدی مواجه هستیم و در شرایط فعلی به‌ دلیل اتفاقات جبری که رخ داده وضعیت به ‌مراتب بدتر از گذشته شده است. وضعیت گردشگری ایران به‌گونه‌ای شده که حتی کشورهای دوست مثل چین و روسیه نیز که با ایران مراودات اقتصادی دارند، تمایلی برای اعزام گردشگر ندارند.
او اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که همواره مورد تأکید بوده و نخ‌نما هم شده این است که سفرا و نمایندگان ایران در خارج از کشور اهتمامی به فعالیت‌های گردشگری به نفع اقتصاد و منافع کشور ندارند، اصلا به این موضوع ورود‌ نمی‌کنند. کشورهای میزبان هم مذاکرات مؤثری در موضوع روابط گردشگری با ایران ندارند.
رفیعی با اشاره به آمار منتشر شده درباره سفرهای ورودی به کشور گفت: اینکه می‌گویند ۸میلیون گردشگر وارد کشور شده کاملا دروغ است. در اوج شکوفایی گردشگر ورودی به ایران بعد از ماجرای برجام در سال ۹۷ ببینید تمام گردشگر ورودی به ایران که توسط بخش خصوصی و دولتی وارد کشور شده‌اند به نیم درصد این آمارها هم نمی‌رسد. بخش خصوصی گردشگری و دفاتر گردشگری کشور صدهزار گردشگر ورودی هم نداشته‌اند.
وی درباره  وظیفه دولت در کاهش مشکلات صنعت گردشگری کشور گفت: فقط یک نمونه را بگویم. متولیان امر در دولت باید مسیر را برای ورود گردشگر به ایران فراهم کند. البته ما آنها را متولی گردشگری نمی‌دانیم چون متولی امر در صنعت گردشگری واقعا بخش خصوصی است و ۹۰درصد کار گردشگری را انجام می‌دهد و تنها ۱۰درصد صنعت گردشگری در اختیار دولت است و آن ۱۰درصد هم در بخش اجرا نیست.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران افزود: متولیان باید موانع را از مقابل صنعت گردشگری بردارند. متأسفانه دولت همراهی خوبی به لحاظ ساختاری با بخش خصوصی نداشته و ندارد. اما وظیفه بخش خصوصی است که با دولت همراه باشد. که این کار را هم انجام داده است. دولت هم باید وظیفه پدری خود را برای بخش خصوصی صنعت گردشگری ایفا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید