• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84664
+
-

تکاپو در بازار ماهی‌فروشان مازندران

بازار ماهی‌فروشان با از سرگیری صید ماهی در دریای خزر این روزها دوباره رونق گرفته ‌است

اخبار شمال
تکاپو در بازار ماهی‌فروشان مازندران

صیادان شرکت تعاونی پره در شرق مازندران دوشنبه هفته جاری با پهن کردن تورهای ماهیگیری در آب‌های ساحلی دریای خزر، فصل صید و صیادی را به صورت رسمی در استان آغاز کردند.به گزارش ایرنا، بررسی‌های میدانی از شهرستان‌های مختلف مازندران نشان می‌دهد علاوه بر حضور بومیان در بازارهای ماهی‌فروشان، مقصد سفرهای پاییزی و زمستانی شمار زیادی از مسافران و گردشگران نیز همین بازارهاست. از طرفی مازندران قطب تولید ماهی پرورشی در کشور است و سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن انواع آبزیان در این استان تولید می‌شود، پس دسترسی آسان و بهداشتی به انواع ماهیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. طبق بررسی‌ها گسترش آپارتمان‌نشینی در شهرهای مختلف مازندران و مشکلاتی که مردم برای تمیز کردن ماهی در خانه‌ها با آن مواجهند، سبب افزایش مراکز عرضه ماهی در استان شده است.

یکی از حجره‌داران در بازار ماهی‌فروشی فریدونکنار با بیان این‌که وسعت بازار ماهی برای عرضه به نسبت متقاضی کم است، گفت: با آغاز صید ماهیان دریایی با مشکل چوب‌زنی عمده در بازار مواجهیم.«محمد بخشی» افزود: در سال‌های اخیر بیشتر مردم بومی برخلاف گذشته متقاضی ماهی تازه و تمیزشده هستند و این مهم سبب شده تا در کنار حجره‌ها افرادی را هم به عنوان تمیزکنندگان ماهی داشته باشیم. در حال حاضر علاوه بر کمبود فضا با مشکلات دفع بهداشتی ضایعات ماهی مواجهیم.وی توضیح داد: امحا نکردن ضایعات ماهی و تجمیع این ضایعات در محل عرضه که باعث استشمام بوی بسیار نامساعدی در محل عرضه می‌شود، در رونق بازار اثر منفی دارد.

این ماهی‌فروش از مسئولان و دست‌اندرکاران به‌ویژه شهرداران و فرمانداران خواست تا نسبت به توسعه بازار ماهی‌فروشان با شرایط بهداشتی‌تر اقدام کنند.بخشی با بیان این‌که مردم و مسافران تازگی ماهی را فقط با نفس کشیدن ماهی می‌پذیرند، گفت: به همین دلیل با تجمع افراد زیادی در بازار مواجهیم.وی با اعلام این‌که چوب‌زنی و تعیین قیمت ماهی در عمده‌فروشی بر مبنای ریز و درشت همچنان مهم‌ترین شیوه فروش در بازار ماهی‌فروشی استان است، گفت: با توجه به علاقه‌مندی مردم به تماشای این روش در تعیین قیمت عمده‌فروشی با مشکل چوب‌زنی هم دست و پنجه نرم می‌کنیم.چوزنی یا چوب زدن، سنت دیرینه در بازارهای ماهی‌فروشی شمال است. ماهیان که تازه از دریا صید شدند و هنوز نفس می‌کشند در بازار روی زمین ریخته می‌شوند و توسط چوب‌زن که صدایی رسا دارد به حراج گذاشته می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید