• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84657
+
-

یاد روز حافظ در شهر راز

کتاب سال حافظ در مراسم یادروز این شاعر معرفی شد

مناسبت
یاد روز حافظ در شهر راز

دبیر علمی یادروز حافظ و مدیر مرکز حافظ‌‌شناسی از کتاب ۴ جلدی «دانش‌نامه حافظ و حافظ‌پژوهی» به سرویراستاری «بهاءالدین خرمشاهی» به عنوان کتاب سال حافظ نام برد.

 به گزارش مهر، «کاووس‌حسن‌لی» در آیین یادروز حافظ با بیان این‌که امسال سالگرد دویستمین سال تالیف «دیوان شرقی- غربی» ولفگانگ فن گوته است گفت: این بزرگداشت در شهر وایمار آلمان با حضور صاحب‌نظران از سراسر جهان برگزار شد که «علی رجایی» به نمایندگی از مرکز حافظ‌شناسی در این مراسم شرکت کرد.

وی افزود: یکی از راه‌های شناخت حافظ‌دوستان در غرب به واسطه «دیوان شرقی– غربی» است و در این اثر بر ضرورت همراهی غرب و شرق تاکید می‌شود و گوته به حافظ می‌پردازد. وی به بخشی از این کتاب که به تمجید از حافظ پرداخته است، اشاره کرد و در ادامه گزارشی از کتاب‌شناسی حافظ ارائه کرد.


رونمایی از کتاب سال حافظ 

مدیر مرکز حافظ‌‌شناسی همچنین با اشاره به رونمایی 2 اثر گفت: از کتاب سال حافظ نیز رونمایی شد. وی از رونمایی مجموعه ۱۱ جلدی «دو سده سخنوری» که با همت استادان دانشگاه‌های کشور طی ۲ سال همچون دانش‌نامه علمی منتشر شده است، خبر داد و گفت: وقتی موضوع سریال «خورشیدهای سه‌گانه» به شکل ۹۰ قسمتی مطرح شد، پیشنهاد پژوهش این را به مرکز دادند که من ترجیح دادم متنی بنویسم که یک بار مصرف نباشد و طرحی تازه درانداخته شود.

در نتیجه، از توان بسیاری از استادان دانشگاه استفاده کردیم و کار قرار بود درباره سعدی، حافظ و خواجو ساخته شود. باید قرن هفتم و هشتم را می‌کاویدیم و در قالب کتاب‌هایی مدون ارائه می‌شد تا اگر از سازندگان این سریال از تصمیم خود منصرف شدند، اثری ارزشمند به یادگار بماند.


دانش‌نامه حافظ و حافظ پژوهی

به گفته مدیر مرکز حافظ‌شناسی و دبیر علمی بیست و سومین یادروز حافظ، بیش از ۴۰ نفر به شکل مستقیم در تدوین این دانش‌نامه ۱۱ جلدی مشارکت 
داشتند.  وی به کتاب دیگر با عنوان «دانش‌نامه حافظ و حافظ‌پژوهی» که ۴ جلد است، اشاره کرد و گفت: کتاب فوق در ۱۷۰۰ مدخل و مقاله و بیش از ۲۶۰۰ صفحه تدوین شده است.

بهاءالدین خرمشاهی سرویراستار بود و «سید علی موسوی گرمارودی» مدیر اجرایی کار و بر اساس داوری مشاوران علمی، ارزش این را داشته که به عنوان کتاب سال حافظ معرفی شود. 


اندیشه‌های حافظ‌پژوهانه « گوته» در شهر حافظ بررسی شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار بررسی اندیشه‌های حافظ‌پژوهانه «ولفگانگ فون گوته» در شهر حافظ شد. 

«عباس صالحی» در بزرگداشت لسان‌الغیب با بیان این‌که حافظ از زاویه‌های مختلفی می‌تواند بررسی شود، این‌ را که چرا حافظ این میزان در حافظه مردمی ما زنده و باطراوت است مورد پرسش قرار داد و گفت: 6 قرن از انتشار اشعار حافظ می‌گذرد و هنوز ‌تر و تازه است.

 این نکته بدیهی است که بی‌گمان حافظ مردمی‌ترین شاعر ایران و در حافظه مردم چون گل بهاری ‌تر و تازه است. هر سال ده‌ها دیوان حافظ با شمارگان‌های مختلف عرضه می‌شود و فضای مجازی هم فضاهای تازه‌ای برای انتشار اشعار او فراهم کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که هیچ ایرانی نیست که از دیوان حافظ چند بیتی در حافظه نداشته باشد گفت: این اکسیری است که حافظ دارد و بیش از 5/6 قرن مردم را با خود همراه و هم‌نفس می‌کند. 


برگزاری نشست‌های علمی یادروز حافظ 

نشست‌های علمی یادروز حافظ در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس آغاز به کار کرد. در ادامه بیست و سومین دوره بزرگداشت حافظ شیرازی، نشست‌های علمی یادروز حافظ با حضور حافظ‌پژوهان و حافظ‌شناسان از صبح شنبه با ارائه گزارشی از سوی دبیر علمی و مدیر مرکز حافظ‌‌شناسی آغاز شد.

«کاووس حسن لی» در این مراسم، گزارش مختصری از کتاب‌شناسی حافظ ارائه کرد و گفت: بر پایه گزارشی که سازمان اسناد و کنابخانه ملی و خانه کتاب ایران دادند در سال ۹۷ در مجموع ۱۰۰ هزار عنوان کتاب چاپ شده است که از این تعداد ۱۲هزار عنوان درباره ادبیات است.

 وی با بیان این‌که بر اساس اطلاعات این 2 پایگاه، ۲۲۵ عنوان کتاب درباره حافظ است که هنوز بهتر از سعدی است ادامه داد: با شمارگان ۱۹۲ هزار عنوان کتاب، متوسط شمارگان کتاب ۸۵۰ نسخه است.

حسن لی اضافه کرد: یکی از دلایل کاهش شمارگان کتاب انتشار کتاب‌های صوتی و اینترنتی است که البته برای دل‌خوشی خوب است. وی این خبر خوشایند را مورد اشاره قرار داد که آهنگ رشد تحقیقی- تالیفی در حوزه حافظ‌شناسی بهتر از کتاب‌های دیگر است.

مدیر مرکز حافظ‌شناسی اضافه کرد: دست‌کم آهنگ رشد این کتاب‌ها نسبت به فال‌نامه‌ها بهتر شده است. وی با اشاره به موضوع علمی یادروز حافظ که «حافظ و انسان دیروز و امروز» است، گفت: بعضی از این حافظ‌پژوهان نتیجه کارشان را در این 2 نشست ارائه می‌کنند.

حسن لی ادامه داد: به این دلیل به این موضوع پرداختیم که بالاخره حافظ یک انسان اندیشمند است. سخنرانی‌ها در 2 دسته تقسیم‌بندی می‌شود. یکی این‌که تفاوت نگاه او با اندیشمندان دیگر چگونه بوده است؟ انسان متعالی یا متعادل از زاویه نگاه حافظ چگونه است؟ 

انسان آرمانی حافظ که بوده است؟ و بخش دوم این‌که انسان امروز چگونه می‌تواند به حافظ نگاه کند؟ سپس هیات رئیسه نشست اول شامل «کورش کمالی سروستانی»، «صابر سهرابی» و «منصور پایمرد» در جایگاه قرار گرفت تا بخش اول سخنرانی‌های علمی آغاز شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید