• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84582
+
-

شعر، ملودی و تنظیم: هوش مصنوعی!

یک شرکت در انگلیس قصد دارد با استفاده از هوش‌مصنوعی هر‌ ماه یک آلبوم جدید موسیقی روانه بازار کند

شعر، ملودی و تنظیم: هوش مصنوعی!

اغلب هنرمندان پرکار حوزه موسیقی سالی یک یا 2 آلبوم راهی بازار می‌کنند. حالا اما شرکت Auxuman که بنیانگذارش یک فرد ایرانی‌الاصل است قصد دارد هر‌ماه یک آلبوم جدید و کامل برای هنرمندان مشهوری چون یونا، مونی، جمینی، هکس و زویا روانه بازار کند، اما چطور؟ این کار فقط با توانایی‌های هوش مصنوعی امکان‌پذیر است. قبل از اینکه جلوتر برویم باید بگوییم که نگران نباشید. شما از دنیای موسیقی پاپ دور نیستید. یونا، مونی، جمینی و سایر هنرمندانی از این دست هنرمندان واقعی نیستند. حداقل به این معنا نیست که شما بتوانید با آنها دیداری داشته باشید یا دست بدهید. آنها شخصیت‌های هوش مصنوعی هستند که کاراکتر و ژانر آنها به وسیله شرکت Auxuman که در لندن مستقر است خلق شده‌اند. Auxuman به قول خود برای «ساخت نسل بعدی سرگرمی‌های مجازی» عمل کرده است. این شرکت همچنین قول داده است که آلبوم‌های نسل هوش مصنوعی را هر‌ماه در یوتیوب و ساندکلود بارگذاری کند.

ماشین‌های آهنگساز
اشکان کوشانژاد که در انگلیس به «اش کوشا» مشهور است به‌عنوان بنیانگذار این شرکت تولید موسیقی به دیجیتال ترندز می‌گوید: موسیقی در این روش به وسیله چند هسته نرم‌افزاری تولید می‌شود که شعر، ملودی و صداهای آواز دیجیتال را خلق می‌کنند. در بطن آهنگ‌هایی که دارای شعر هستند، متن با استفاده از مدل‌هایی تولید می‌شود که عناوین،اشعار و مکالمات مرتبط با موضوع یک آهنگ را در خود جای داده است. یونا و سایرین در واقع انعکاس زندگی انسان در اینترنت هستند. کلمات در هر آهنگ برخاسته از داستان‌هایی است که قبلا گفته‌‌ایم، ایده‌هایی که قبلا تولید کرده‌ایم و نظراتی که در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده‌اند. اما چرا سعی می‌کنیم از هوش مصنوعی برای تولید موسیقی استفاده ‌کنیم؟ دلیل این موضوع این است که هوش مصنوعی قرار است کارهای کسل‌کننده یا خطرناک برای انسان را به شکل خودکار انجام دهد. درحالی‌که هیچ میانبری برای حرفه‌ای شدن موسیقی‌دان‌ها وجود ندارد پس چرا بر کارهای خودکار تمرکز شده است؟ بنیانگذار این شرکت در این‌باره می‌گوید: همیشه یک میانبر برای تولید ژانرهای جدید وجود دارد. به‌خاطر ماهیت اقتصادی آهنگسازی برای انسان، ما به شکلی طبیعی از فرم‌هایی استفاده می‌کنیم که موفق بوده‌اند. ما بر این باوریم که ماشین‌ها فرم‌ها و سبک‌ها را ترکیب می‌کنند و در یک فرایند صدای هیجان‌انگیز بعدی را پیدا می‌کنند.

آیا Auxuman واقعا خلاق است؟
در پاسخ به این سؤال که آیا Auxuman واقعا خلاق است، باید بگوییم هم بله، هم نه.
مسئله خلاقیت این است که مشکل چگونه تعریف می‌شود. معیارهای بسیار کمی وجود دارد که تعیین می‌کند چه چیزی خلاق است و اگر این خلاقیت وجود دارد، چقدر خلاق است؟ سال گذشته یک نقاشی که توسط هوش مصنوعی تولید شده بود در حراج کریستی 432هزار و 500دلار فروخته شد. این قیمت به‌مراتب بیشتر از قیمت فروش تخمینی آن و همچنین مبلغی است که بیشتر هنرمندان تا به حال نقاشی خود را فروخته‌اند. حالا می‌توانیم فرض ‌کنیم که هوش مصنوعی یکی از موفق‌ترین هنرمندان به شمار می‌رود؟ احتمالا نه. کافی است که به کارگردانی توجه کنیم که فیلم‌هایش دارای فروش گیشه بسیار بالاست اما در واقع خلاقیتی ندارد.

نقش انسان
پرسش مهم‌تر در مورد این نوع خلاقیت ماشینی این است که چه میزان از آن به وسیله انسان ایجاد شده است. آیا میزان مقبولی توسط انسان ساخته می‌شود؟  کوشا نژاد در این مورد می‌گوید: ما اسم این کار را فرایند پازلی می‌گذاریم؛ فرایندی که در آن ماشین‌های چندگانه(تکست، ملودی و مولد صدا) قطعه‌های ارزشمندی تولید می‌کنند؛ مانند شعرهای منظوم و توالی ملودیک که دست آخر یک انسان آنها را با هم ترکیب می‌کند. این قطعات از قوانینی تبعیت می‌کنند که به شکل مستقیم ارزش‌های شخصیت‌های Auxuman را منعکس می‌کنند. در نتیجه قطعه‌ها همیشه با هم منطبق هستند و یک بدنه کاری هیجان‌انگیز و جدید را می‌سازند. تولید نهایی به وسیله مهارت‌های مهندسی ما به‌عنوان انسان صورت می‌گیرد. به این ترتیب نقش‌آفرینی انسان در خروجی نهایی مؤثر است.

نقاشی هوشمند 
 سال گذشته یک نقاشی که توسط هوش مصنوعی تولید شده بود در حراج کریستی 432هزار و 500دلار فروخته شد. این قیمت به‌مراتب بیشتر از قیمت فروش تخمینی آن و همچنین مبلغی است که بیشتر هنرمندان تا به حال نقاشی خود را فروخته‌اند

این خبر را به اشتراک بگذارید