• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84384
+
-

رشد 3 برابری آمار زائران اربعین

مرزهای شلمچه و چذابه که پنجشنبه (18 مهر) به دلیل ازدحام بیش از حد زائران اربعین و نبود زیرساخت‌های لازم برای این حجم از جمعیت در خاک عراق، از سوی این کشور بسته شده بودند، همان روز بازگشایی شدند و اکنون تردد زائران در این 2 مرز برقرار است.

به گزارش ایرنا، فرمانده هنگ‌ مرزی خرمشهر در این رابطه گفت: دلیل بسته شدن مرز شلمچه کمبود خودرو برای انتقال زائران از شلمچه عراق به نجف اشرف بود که موجب بسته شدن این گذرگاه مرزی در چند نوبت شد. سرهنگ «منصوررضا عزیزی» ادامه داد: برای حل مشکل جابه‌جایی زائران در خاک عراق ۱۰۰ دستگاه اتوبوس از سوی عراق و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس از سوی ایران از عصر پنجشنبه به کار گرفته شدند.

فرمانده انتظامی خوزستان نیز در این زمینه اظهار کرد: جمعیت بالای زائران در مرز شلمچه و نبود زیرساخت‌های لازم برای این حجم از زائران در خاک عراق باعث ایجاد مشکلاتی در سفر زائران اربعین شده است. سردار «حیدر عباس‌زاده» افزود: کمبود وسیله نقلیه در شلمچه عراق موجب ازدحام زائران ایرانی و خارجی اربعین در این گذرگاه مرزی شد.

همچنین فرماندار ویژه خرمشهر گفت: در مرز شلمچه هیچ مشکلی وجود ندارد، اما به دلیل افزایش قابل ‌توجه تعداد زائران با کمبود اتوبوس و مشکل حمل ‌و ‌نقل در خاک عراق مواجه شده‌ایم. «کوروش مودت» تاکید کرد: با توجه به ازدحام جمعیت در عراق، بهتر است زائران سفر خود را مدیریت کنند و برای رفتن به عتبات‌ عالیات عجله نکنند.


بازگرداندن خودروهای شخصی از مرز چذابه

همچنین از روز ۱۵ مهر طرف عراقی از ورود خودروهای سواری زائران ایرانی اربعین حسینی به مرز خود در چذابه جلوگیری کرد و تعدادی از این خودروها را که در آستانه عبور از مرز شیب بودند، برگرداند. تداوم ممنوعیت عبور خودروهای شخصی ایرانی به شهرهای مقدس عراق از مرز بین‌المللی چذابه در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز مشکلاتی را برای زائرانی که پیش‌تر فرایند قانونی گذر مرزی را انجام داده بودند، به وجود آورد.

طرف عراقی نبود زیرساخت‌های لازم را در مرز خود و ترافیک پرحجم در مسیر شیب - العماره و احتمال بروز حوادث رانندگی به عنوان دلیل قبول نکردن عبور خودروهای سواری زائران که حتی هزینه کاپوتاژ را پرداخت کرده‌ بودند، مطرح کرد. این مشکل با مذاکره مسئولان ایران و طرف عراقی حل شد، ولی جمعیت زیادی از زائران را سرگردان کرد.

بازگردانده شدن خودروهای شخصی از مرز توسط طرف عراقی در حالی رخ داد که مسئولان کشورمان تاکنون چند بار اعلام کرده‌اند که زائران تا حد امکان از بردن خودروهای شخصی به شهرهای عراق خودداری و با وسایل حمل‌ و‌ نقل عمومی موجود این مسیر را طی کنند.


زیرساخت‌های عراق پاسخگو نیست

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری نیز که به دلیل بسته شدن مرزهای خوزستان روز پنجشنبه به این استان سفر کرده بود، در بازدید از مرز چذابه گفت: با توجه به حذف ویزا در سال جاری، تعداد زوار اربعین امام حسین(ع) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 3 برابر شده است.

«محمود واعظی» اظهار کرد: زیرساخت‌های موجود در عراق پاسخگوی این حجم از جمعیت نیست و به همین دلیل گاهی شاهد بروز مشکلاتی در مرزها هستیم. وی با بیان این‌که پیش‌بینی این بود که امسال شاهد رشد 30 تا 40 درصدی در تعداد زائران اربعین باشیم، افزود: اکنون آمارها نشان می‌دهند که شاهد رشد 3 برابری جمعیت زائران ایرانی هستیم که قصد عزیمت به عراق را دارند.


استقرار ۲ پد بالگرد در هنگ مرزی شلمچه

در این میان، سخنگوی ستاد اربعین دانشکده علوم پزشکی آبادان از استقرار ۲ بالگرد در هنگ مرزی شلمچه خبر داد و گفت: بر اساس هماهنگی‌های انجام‌شده، 2 بالگرد برای ارائه خدمات آسان و مطلوب در هنگ مرزی در شلمچه مستقر می‌شوند.

«امین منصور» با اشاره به استقرار تجهیزات از ۱۳ مهرماه در شلمچه و آغاز فعالیت آمبولانس‌ها از 7 مهرماه در این مرز افزود: در بیمارستان صحرایی برپا شده ۴۰ تخت بیمارستانی، پزشکان طب اورژانس و عمومی و ۶ پرستار کارشان را آغاز کرده‌اند. ضمن این‌که با همکاری معاونت پشتیبانی، کانکس‌ها را در محل پیش‌بینی‌شده مستقر کرده‌ایم. وی بیان کرد: تمام واحدها اعم از مامایی، پیش‌بیمارستانی، بهداشت محیط و مبارزه با بیماری‌ها، بهداشت روان، دندان‌پزشکی و آزمایشگاه آب و خاک فعالیت خود را از ۱۳ مهر آغاز کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید