• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84379
+
-

سیب ‌هایی که سود ندارند

باغداران آذربایجان‌غربی: قیمت سیب صنعتی آن چنان پایین است که حتی هزینه حمل آن را به خارج از باغ هم تامین نمی‌کند

کشاورزی
سیب ‌هایی که سود ندارند

هرساله هنگام برداشت سیب، در نبود ثبات بازار فروش و ورود دلالان به بازار، تولیدکنندگان سیب آذربایجان غربی با ضرر و زیان فراوانی روبه‌رو می‌شوند. به گزارش ایسنا، اگرچه آذربایجان غربی قطب تولید سیب کشور محسوب می‌شود، اما فقر تجهیزات مکانیزاسیون، مشکلات سورتینگ و بسته‌بندی و همچنین وجود دلالان کشاورزان را با مشکل فروش محصولاتشان رو‌به رو می‌کند. 


قیمت‌هایی که کفاف هزینه‌های کارگران را نمی‌دهد

«رضا» یکی دیگر از باغداران ارومیه گفت: با هزار زحمت محصول را به عمل می‌آوریم و موقع فروش در میدان بار، قیمت محصول گاه حتی کفاف هزینه‌های کارگرانی را که محصول را از درخت می‌چینند، نمی‌دهد؛ وجود دلالان نیز مشکل دیگری است که هرسال با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. 

دیگر باغدار ارومیه‌ای گفت: امسال برداشت محصول سیب بسیار خوب بوده است ولی در این میان قیمت پایین این محصول مشکلات زیادی را برای باغداران منطقه به وجود آورده است.وی با بیان این‌که قیمت پایین محصول سیب درختی برای ما عادت شده است، افزود: ما هرسال با مشکل فروش سیب درختی برداشت‌‌شده از باغ‌های خود روبه‌رو هستیم در حالی که بهترین و باکیفیت‌ترین سیب را تولید می‌کنیم ولی بازار مناسبی برای فروش این محصول وجود ندارد و این موضوع نگرانی‌های زیادی را برای ما دارد. 

باغدار ۶۵ ساله اهل ارومیه هم بیان کرد: بازار فروش محصولات کشاورزی هیچ قانونی ندارد و هر کس به هر نرخی که بتواند محصول خود را به فروش می‌رساند. محصول سیب صنعتی یا همان زیردرختی موجود در باغ‌های منطقه با قیمتی ناچیز به فروش می‌رسد و گاه با تلنبار شدن در کنار جاده‌ها خوراک پرندگان می‌شود؛ در برخی موارد قیمت سیب صنعتی آن چنان پایین است که حتی هزینه حمل آن را به خارج از باغ هم تامین نمی‌کند. 


رشد برداشت سیب درختی در استان 

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به میزان تولید سیب درختی در استان در سال جاری اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال میزان تولید سیب درختی بیش از یک میلیون تن باشد و نسبت به سال گذشته شاهد رشد 4 /1 درصدی هستیم. «رسول جلیلی» میزان تولید سیب در سال گذشته را ۷۵۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: سال گذشته حدود ۱۵۰ هزار تن سیب به صورت تازه‌خوری در استان مصرف شده است. 

جلیلی به وسعت 101 هزار و 459 هکتاری باغ‌های استان اشاره کرد و گفت: 54 هزار و 651 هکتار از آن زیر کشت درختان سیب قرار دارد. این مسئول با بیان این‌که باغ‌های سیب نیمی از باغ‌های استان را تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: به غیر از ارقام محلی سیب تابستانه عمدتاً ۸ رقم شامل رد و گلدن، دلیشز، دلبار، استیوال، گرانی اسمیت، فوجی، گالا و رد چی‌اف هم در استان برداشت می‌شود.  وی درباره توسعه باغ‌های سیب در استان اظهار کرد: امسال به دلیل مشکل کم‌آبی دریاچه ارومیه توسعه باغ سیب ممنوع بوده است. 

جلیلی با بیان این‌که سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌ها نگهداری شد تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال علاوه بر مصرف تازه‌خوری میزان ۷۰۰ هزار تن در سردخانه‌ها ذخیره می‌شود. 

این مسئول درباره مشکل دپوی سیب در کنار جاده‌های استان هم اظهار کرد: برای حل مشکل دپوی سیب در کنار جاده‌ها و مجوز ایجاد مرکز خرید سیب با نظارت و کنترل معاونت غذا و دارو و سازمان جهاد کشاورزی صادر شده است که با بازگشایی این مراکز، نقش دلالان کم‌رنگ شده و برای جلوگیری از افزایش سیب درجه ۳ (سیب دپوشده در کنار جاده‌ها) اصلاح و جایگزینی باغ‌های فرسوده در حال اجراست. 


ارزآوری 100 میلیون دلاری سیب 

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی هم درباره صادرات سیب استان اظهار کرد: سال گذشته صادرات سیب از گمرک‌های استان به کشورهای مختلف از جمله افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و عراق 44 میلیون دلار ارزآموری داشته است. با توجه به پیش‌بینی تولید بیش از یک میلیون تن سیب درختی طی سال جاری تخمین زده می‌شود حدود 200 هزار تن سیب به ارزش 100 میلیون دلار از گمرک‌ها‌ی استان صادر شود. 

«حسین محمدجانی» با بیان این‌که برای حل مشکلات صادرات سیب استان 2 میز استانی توسعه صادرات سیب درختی برگزار شده است، عنوان کرد: برگزاری میز ملی توسعه صادرات سیب با حضور مسئولان و تولیدکنندگان این حوزه سبب می‌شود با شناسایی مشکلات و ارائه پیشنهادها برای توسعه صادرات سیب استان گام‌های مهمی برداشته شود. 

محمدجانی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه صادرات سیب استان و کمبود ماشین‌‌های یخچال‌دار حمل سیب را از مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: وجود تهاتر و مشوق‌های صادراتی، ایجاد گیت‌های ویژه برای محصولات کشاورزی فسادپذیر برای کاهش اتلاف زمان در صف‌های طولانی نوبت در گمرک‌ها و حمایت از تولیدکنندگان زمینه را برای توسعه صادرات این محصول فراهم می‌کند. 

این مسئول با بیان این‌که اشتغال و اقتصاد آذربایجان غربی با کشاورزی عجین است، بیان کرد: به‌کارگیری استراتژی‌های کارآمد، صنعتی و استاندارد کردن بسته‌بندی محصولات کشاورزی با هدف افزایش زمان فسادپذیری محصولات و سوددهی بالا از دیگر راهکارهای رونق صادرات به شمار می‌رود. 


انبار 750 هزار تن سیب در سردخانه‌ها 

رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان غربی با اشاره به این‌که در حال حاضر روزانه سیب درختی در سردخانه‌ها بارگیری می‌شود، اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی برداشت یک میلیون و 100 هزار تن سیب استان، پیش‌بینی می‌شود 750 هزار تن سیب در سردخانه‌ها انبار شود. «مراد آقابالازاده» با بیان این‌که 340 واحد سردخانه در استان وجود دارد، افزود: این سردخانه‌ها بیش از یک میلیون تن ظرفیت بارگیری دارند. 

آقابالازاده با بیان این‌که محصولات کشاورزی را در مدت‌زمان محدودی می‌شود نگهداری کرد، تاکید کرد: زمان نگهداری سیب درختی در سردخانه در حدود 4 ماه است اما در سردخانه‌های استان امکان نگهداری تا 6 ماه نیز وجود دارد. وی با اشاره به فاسد شدن سیب پس از عید امسال به دنبال ممنوعیت صادرات بیان کرد: وزارت صمت با تصویب بخشنامه غیربرنامه‌ریزی شده و ممنوع کردن 45 روزه صادرات سیب باعث بی‌کیفیت شدن سیب‌ها و از بین رفتن این میزان سیب در سردخانه‌ها شد. 

رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان غربی با اشاره به این‌که ظرفیت سردخانه‌های استان پاسخ‌گوی محصولات کشاورزی است، عنوان کرد: به دلیل افزایش صدور مجوز احداث سردخانه در استان در طول سال برخی سردخانه‌های استان نیز خالی می‌مانند. این مسئول صدور مجوزهای بی‌رویه احداث سردخانه را معضلی برای استان دانست.


افزایش ۵۰ درصدی تولید سیب در اشنویه

رئیس اداره جهاد کشاورزی اشنویه گفت: امسال بیش از ۱۳۰ هزار تن سیب از باغ‌های بارور این شهرستان برداشت می‌شود که در مقایسه با پارسال ۵۰ درصد بیشتر است. «سیدانور حسینی» بیان کرد: این میزان محصول از بیش از 5 هزار هکتار از باغ‌های سیب این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف، صنایع تبدیلی و سردخانه‌ها می‌شود. 

وی با بیان این‌که شرایط مطلوب آب و هوا و بارندگی سال زراعی گذشته موجب افزایش تولید این محصول شده است، افزود: برداشت سیب از اواخر شهریور هر سال در باغ‌های این شهرستان آغاز می‌شود و به‌طور معمول تا ۵۰ روز و اواخر آبان ادامه دارد. این مسئول سطح باغ‌های سیب این شهرستان را 8 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان، 5500 هکتار به مرحله باروری رسیده و پیش‌بینی می‌شود در طول مدت برداشت محصول، روزانه به طور متوسط برای بیش از 7 هزار نفر اشتغال ایجاد شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید