• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84338
+
-

حکایت خانه‌به‌دوشی هنرستان کشاورزی یاسوج

بعد از راه اندازی هنرستان کشاورزی مشکلات بر سر تعیین تکلیف فضای فیزیکی این مجموعه همچنان پابرجاست

آموزش
حکایت خانه‌به‌دوشی هنرستان کشاورزی یاسوج

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 10 درصد آب‌های سطحی و 2 اقلیم سردسیری و گرمسیری با وجود اراضی حاصلخیز می‌تواند در حوزه گردشگری حرفی برای گفتن داشته باشد، هرچند از گذشته دور تاکنون می‌توان گفت کشاورزی و دامداری مهم‌ترین راه امرار معاش بخش زیادی از مردم این دیار بوده است.

به گزارش تسنیم، البته ناگفته نماند با این ظرفیت کم‌نظیر در حوزه توسعه کشاورزی، آن گونه که باید سهمی در اقتصاد و اشتغال ندارد، زیرا هنوز کشاورزان به صورت سنتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و در فصل برداشت در یک حساب سرانگشتی به معادله «درآمد 19 و خرج 20» می‌رسند. 

مسئولان و متولیان امر در سال تحصیلی 96-97 استارت هنرستان کشاورزی آیت‌الله ملک‌حسینی با 2 رشته کشت گیاهان دارویی و پرورش ماهیان سردابی را در ساختمانی متعلق به مرکز تحقیقات کشاورزی استان را زدند، با این امید که در کمترین زمان ممکن مشکل ساختمان در خور شان مزرعه رفع شود.

بعد از راه‌اندازی این هنرستان هر روز دعوای مشکلات آن سر از رسانه‌ها درمی‌آورد. یک روز شرکت‌های خدمات‌رسان از جمله شرکت گاز آچاربه‌دست دم در هنرستان مانده تا گاز مجموعه را به دلیل بدهی قطع کند و روزی شورای آموزش و پرورش به موضوع می‌پردازد و ضرب‌الاجل تعیین می‌کند، ولی راه به جایی نمی‌برند. 

«حسین کلانتری» استاندار کهگیلویه و بویراحمد، در نشست شهریورماه شورای آموزش و پرورش گفت: هرچه زودتر باید کارگروهی متشکل از فرماندار به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش بویراحمد، «تاج‌الدینی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی‌، «زارع‌پور» مدیر کل آموزش و پرورش استان و «کشاورز» رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان جهت تعیین تکلیف و رفع مشکل فضای فیزیکی هنرستان کشاورزی آیت‌الله ملک‌حسینی تشکیل شود.

این‌که این کارگروه تشکیل شد یا نه هنوز خبری نیست، ولی آنچه عیان بوده مشکلاتی است که همچنان مسئولان این مرکز آموزشی از آن حرف می‌زنند و خواهان کمک مسئولان هستند تا شاید هم مشکل ساختمان و هم مزرعه حل شود.

«هادی زارع‌پور» مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد افزود: یکی از مشکلات این هنرستان مشترک بودن فضای آموزشی آن با 2 مجموعه سازمان نظام مهندسی و بسیج مهندسین است که اداره آموزشگاه وفعالیت آموزشی دانش‌آموزان را با مشکل مواجه کرده است که نیاز است فضای این هنرستان مستقل شود.

«شاهرخ کناری» فرماندار شهرستان بویراحمد، ادامه حیات هنرستان کشاورزی یاسوج را ضروری می‌داند و می‌گوید: با توجه به آورد آبی در استان و به‌ویژه 2 شهرستان بویراحمد و دنا، ادامه تحصیل دانش‌آموزان رشته شیلات و کشاورزی نیاز است.

«الیاس تاج‌الدینی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز  با اشاره به این‌که هنرستان کشاورزی یاسوج در فضایی مشترک با بسیج مهندسین و سازمان نظام مهندسی مستقر است بیان کرد: وزارت تکلیف کرده جایگاه و حتی خودرو در اختیار آنان قرار دهیم.

«ایوب رضایی» معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: طبق اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه رویکرد آموزش و پرورش هدایت دانش‌آموزان به سمت رشته‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی است و تمام هزینه و نیروها را باید جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات تامین کند، ولی آموزش و پرورش به دلیل نیاز به این رشته‌ها تاکنون این مهم را تامین کرده ‌است.

120 دانش‌آموز در 2 رشته کشت گیاهان داوریی و شیلات در هنرستان کشاورزی حضرت آیت‌الله ملک‌حسینی(ره) یاسوج مشغول به تحصیل هستند که 30 نفر از این تعداد ساکن مناطق دورافتاده استان هستند و در خوابگاه شبانه‌روزی اسکان دارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید