• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84332
+
-

افتتاح نخستین «گذر فرهنگ و هنر» بعد از ماه صفر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به شیراز ضمن دیدار با نخبگان فرهنگی این شهر از افتتاح نخستین «گذر فرهنگ و هنر» کشور در شیراز خبر داد

خبرخوان
افتتاح نخستین «گذر فرهنگ و هنر» بعد از ماه صفر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به شیراز از افتتاح نخستین خیابان و گذر فرهنگ و هنر بعد از ماه صفر در شیراز خبر داد. 

به گزارش مهر، «عباس صالحی» که از چهارشنبه هفته گذشته به شیراز سفر کرده بود، در جمع هنرمندان، فرهنگوران، اهالی رسانه و روسای انجمن‌های فرهنگی و هنری استان فارس با بیان این‌که هیچ حوزه‌ای به اندازه فرهنگ و هنر نام و هویت ایران را معرفی نکرده است گفت: با این نگاه ایده‌هایی داریم که دارد دنبال می‌شود و در استان فارس آغاز شده است. گذرها و خیابان‌های فرهنگ و هنر در ۶ استان شروع شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که گردشگری خلاق اجزای هویتی شهر را ارائه می‌کند گفت: این جریان یک فرصت برای اقتصاد فرهنگ و هنر ایجاد می‌کند و خیابان‌های فرهنگ و هنر روح شهر را زنده می‌سازند. به گفته صالحی، اولین خیابان فرهنگ و هنر شیراز بعد از ماه صفر آماده افتتاح و مقدمات آن فراهم است.

وی با بیان این‌که با نگاه هویت بومی شهر و اقتصادی فرهنگ و هنر می‌توان به این بخش رونق بخشید اعلام کرد: با صندوق کارآفرینی امید و برخی بانک‌ها، ادبیات اقتصاد فرهنگ و هنر را رونق خواهیم بخشید. البته نیاز به عزم جمعی دارد که بخشی از آن اصحاب فرهنگ و هنر هستند. صنوف اصحاب و فرهنگ و هنر و جریان اقتصادی وقتی شکل درست می‌گیرند که صنف خود را به عنوان جریان مدنی ببینند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: تاکنون هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه استانی تامین شده که 94 میلیارد تومان آن متعلق به استان فارس است. 

وزیر ارشاد از زمان حضور در شیراز با 2 نویسنده پیش‌کسوت این دیار دیدار کرد. صالحی که به‌ منظور دیدار با هنرمندان و نیز شرکت در آیین یادروز حافظ در شیراز به سر می‌برد، در منزل «ابوالقاسم فقیری» حاضر شد و با او و برادرش «امین فقیری» دیدار کرد.

وی در دیدار با این 2 برادر نویسنده ابراز کرد: فارس امتداد تاریخی چندین هزارساله‌ای دارد که در آن فرهنگ تولید کرده و حجم تولیدات حوزه فرهنگ عامه از لحاظ کثرت و تنوع در استان فارس متنوع‌تر از هر جای دیگر است. او فرهنگ ایران را وامدار زحمات هنرمندانی دانست که خود را وقف این حوزه کرده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: داستان‌گویی عامه سرشار از شیرینی‌هاست و استان فارس در این حوزه نیز همچون دیگر هنرها پیشگام است. صالحی نقش چهره‌های ماندگاری همچون برادران فقیری را در توسعه و گسترش صنعت گردشگری و نزدیک کردن آن با فرهنگ عامه مهم ارزیابی کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در منزل «علی‌اصغر تجویدی» حضور یافت. این هنرمند نگارگر که اصالتا از اهالی شهرستان فسا است، دارای نشان عالی هنر است. او که آثارش در سراسر خانه‌اش بر دیوار آویخته شده بود و حیرت همگان را برانگیخته بود، به وزیر فرهنگ گفت که آرزویش برخورداری از موزه‌ای است تا آثارش را در آن نگهداری کند و از بیم حوادث در امان بمانند.

صالحی در این دیدار، ضمن ارزشمند شمردن آثار این هنرمند نگارگر از او درخواست کرد که شاگردانی را در مکتب خود تربیت کند که هنر و سبک و سیاق او را زنده نگاه دارند. وی همچنین تلاش‌های تجویدی را برای احیا و نیز ایجاد خلاقیت در عرصه نقاشی و مجسمه‌سازی ستود.

این خبر را به اشتراک بگذارید