• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84378
+
-

3 عامل اصلی مرگ در بوشهر

در استان
3 عامل اصلی مرگ در بوشهر

مدیر کل ثبت احوال استان بوشهر گفت: طی 6 ماه سال جاری، 3 عامل اصلی مرگ و میر در استان بوشهر به ترتیب بیماری‌های قلبی- عروقی، حوادث غیرعمد و سرطان بوده است. 
به گزارش ایسنا، «اسکندر پاسالار» در نشست شورای معاونین ثبت احوال استان بوشهر اظهار کرد: 20۵۹ فوت طی 6 ماه امسال در این استان ثبت شده است که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل 4/10 درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: ۷۷ درصد مرگ و میر استان بوشهر در این مدت در مناطق شهری و ۳۳ درصد دیگر در مناطق روستایی بوده است. مدیر کل ثبت احوال بوشهر با بیان این‌که طی 6 ماه امسال در هر شبانه‌روز ۱۱ واقعه فوت اتفاق افتاده است خاطرنشان کرد: در این مدت به ازای هر هزار نفر ۳ نفر فوت کرده است.



بیماری‌های قلبی- عروقی

پاسالار تصریح کرد: میانگین سن فوت‌شدگان در کشور ۶۵.۹ و در استان بوشهر ۶۱.۳ سال است. همچنین، میانگین سن فوت‌شدگان مرد در استان 6/63 و زنان ۶۹ سال به ثبت رسیده است.
 وی ادامه داد: طی 6 ماه سال جاری، 3 عامل اصلی مرگ و میر در استان به ترتیب بیماری‌های قلبی- عروقی، سوانح و حوادث غیرعمد و سرطان‌ها بوده است.

این مسئول با بیان این‌که از بین متوفیات 6ماهه سال جاری 1۱۶۳ مرد و ۸۱۸ زن بوده است عنوان کرد: در این مدت به ازای هر ۱۰۰ زن ۱۴۲ مرد در استان فوت کردند.
 پاسالار بیان کرد: بیشتر افراد فوت‌شده در استان طی این مدت بین ۸۰ تا ۸۴ سال داشتند. همچنین طی 6 ماه اول امسال، بیشترین وفات ثبت‌شده مربوط به شهرستان دشتستان و کمترینش مربوط به شهرستان عسلویه و جم است.


کاهش میزان تولد در ۶ ماه نخست امسال

مدیر کل ثبت احوال بوشهر از کاهش 1761 واقعه ولادت در 6 ماه نخست امسال خبر داد و گفت: در 6 ماه سال جاری، شاهد کاهش 8/17 درصدی ولادت نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.

وی ادامه داد: در 6 ماه اول سال ۹۸ تعداد 8۱۰۸ واقعه ولادت به ثبت رسیده که در مقایسه با آمار ثبت ولادت در سال ۹۷، کاهش محسوسی را شاهد هستیم. این مقام مسئول متوسط ثبت ولادت در این مدت را در هر ساعت ۲ واقعه و برای هر شبانه‌روز ۴۴ واقعه اعلام کرد.

اسکندر پاسالار با بیان این‌که از ولادت‌های ثبت‌شده در این مدت 4۲۵۵ نوزاد پسر و 3۸۵۳ نوزاد دختر است خاطرنشان کرد: نسبت جنسی ولادت در این مدت برابر با ۱۱۰ بوده است، یعنی در مقابل تولد هر ۱۰۰ نوزاد دختر ۱۱۰ نوزاد پسر متولد شده است.


۲۱۷ مورد چندقلوزایی در بوشهر

مدیر کل ثبت احوال بوشهر از وقوع ۲۱۷ مورد چندقلوزایی در این مدت خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۰۴ مورد دوقلوزایی و ۳ مورد نیز سه‌قلوزایی بوده است. وی با بیان این‌که ۱.۳ درصد از ولادت‌های ثبت‌شده کشور مربوط به استان بوشهر است اظهار کرد: بیشترین موالید استان مربوط به شهرستان بوشهر و کمترین میزان نیز مربوط به شهرستان دیلم است.

پاسالار اظهار کرد: زنان با گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ساله ۲۹.۷ درصد از مادران نوزادان استان بوشهر را به خود اختصاص داده‌اند.


 بیشترین نام‌های انتخابی بوشهری‌ها

مدیر کل ثبت احوال استان بوشهر در خصوص فراوانی نام‌های انتخابی والدین برای فرزندانشان از ابتدای سال جاری تاکنون نیز گفت: نام فاطمه با فراوانی ۲۳۹ مورد و نام حسین با فراوانی ۱۵۷ مورد بیشترین فراوانی نام‌ها را در بین نام‌های دختران و پسران به خود اختصاص داده است.

 وی بیشترین فراوانی نام را برای دختران بعد از فاطمه، زهرا با فراوانی ۱۳۵ و زینب با فراوانی ۸۸ و آوا با فراوانی ۶۷ و رقیه با فراوانی ۶۶ مورد برشمرد. 
پاسالار بیشترین فراوانی نام را برای پسران بعد از حسین، علی با فراوانی ۱۵۲ و محمد با فراوانی ۱۴۱، و پس از آن امیرعلی با فراوانی ۱۲۲ و علیرضا با فراوانی ۱۱۲ دانست.

این خبر را به اشتراک بگذارید