• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 84179
+
-

دخل و خرج شهر بدون لایحه ارزش افزوده به هم می‌خورد

هشتمین نشست خبری سخنگوی شورای شهر تهران در سالن گنجینه ملی برگزار شد

دخل و خرج شهر بدون لایحه ارزش افزوده به هم می‌خورد

مجید جباری _ خبر‌نگار

 هشتمین نشست خبری علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، دیروز با همراهی الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در سالن گنجینه ملی برگزار شد.
اعطا، در این نشست خبری به موضوعات مختلف شهری پرداخت و درباره اهمیت افزایش سهم شهرداری‌ها در لایحه مالیات بر ارزش افزوده، آخرین وضعیت گودهای پرخطر، سامانه شفافیت شورا، تشکیک در ساخت برج میلاد و نبود سوابق مطالعات در سندهای مصوب و طرح‌های جامع و تفصیلی پیش از ساخت طبقه دوم اتوبان صدر سخن گفت. در ادامه نشست، الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران هم از اقدامات شورا در زمینه شهر دوستدار کودک، ضرورت توجه به مشارکت‌های مدنی و فعالیت‌های محله‌ای در حوزه کودکان، لزوم توجه به نقش زنان در هفته تهران و ظرفیت‌های مدارس پرتو صحبت کرد.

سخنگوی شورای شهر تهران اما در ابتدای این نشست خبری به لایحه مالیات بر ارزش افزوده که قرار است به‌زودی به صحن علنی مجلس برود اشاره کرد و از نمایندگان مجلس خواست، در آستانه تصمیم‌گیری درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده، به دغدغه‌های شوراها و پیگیری‌هایی که از سوی شورای‌عالی استان‌ها صورت گرفته، توجه کنند. علی اعطا اضافه کرد: «مجلس تا این لحظه نپذیرفته که موضوع عوارض از مالیات تفکیک شود و این باعث می‌شود عوارضی که شهرداری‌ها نیازمند وصول آن هستند منتفی شود؛ این در حالی است که این موضوع قبلاً در متن قانون پذیرفته شده و هم‌اکنون حذف شده است. بند10 ماده9  به کمیسیون بازگشته تا بررسی‌های بیشتری صورت گیرد و این اصلاح انجام شود تا شوراها و شهرداری‌ها با مشکل مواجه نشوند. این لایحه که از چند زاویه برای مدیریت شهری اهمیت دارد بعد از سال‌ها به مرحله تعیین‌تکلیف رسیده و قرار است به‌زودی سهم مدیریت شهری از مالیات بر ارزش افزوده مشخص شود. اما موضوعی که برای ما اهمیت دارد این است که تصویب نشدن این لایحه، مدیریت شهری و شوراها را در آستانه یک خطر بالقوه قرار می‌دهد.»
 او با بیان اینکه سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده در گذشته 4درصد بوده است، بیان کرد:«آنطور که به‌نظر می‌رسد، مجلس می‌خواهد سهم شهرداری‌ها را به 3درصد کاهش دهد که این مسئله می‌تواند منابع پایدار شهرداری‌ها را با مشکلات اساسی مواجه کند و موجب برهم زدن تعادل بین منابع و مصارف در حوزه مالی مدیریت شهری شود.» اعطا، با اشاره به ماده53 لایحه مالیات بر ارزش افزوده گفت:« این امکان وجود دارد که حق وضع عوارض از شوراها گرفته شود و در اختیار وزارت کشور قرار گیرد که در این حالت کارکرد شوراها با مشکل مواجه خواهد شد و یکی از مهم‌ترین جایگاه‌های پیش‌بینی شده برای شوراها از حیز انتفاع ساقط می‌شود.»

 رسیدگی به گودهای پرخطر تهران 
 سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه به وضعیت گودهای پر خطر در تهران اشاره کرد و گفت:«نزدیک به 2سال پیش اعلام شد ۲۰۰ گود پرخطر در تهران وجود دارد؛ برخی از آنها به‌دلیل مشکلات مالی و برخی دیگر ‌به‌دلیل مشکلات حقوقی رها شده بودند که بیشترشان هم مربوط به شهرداری نبود. اما به هر حال، شهرداری با پیگیری‌های کمیته عمران شورای شهر تهران بررسی‌های خود در این زمینه را آغاز و گودهایی که در اولویت بود را پیگیری کرده و نسبت به برخی از آنها هشدار داده و بعضی از این گودها را هم مقاوم‌سازی‌ کرده است. درباره گود مجاور برج میلاد در حدود دو سه‌ماه اخیر اخباری از سوی مهندسان مشاور مطرح شد که باید درباره گود برج میلاد تصمیم فوری‌تری گرفته شود. شورای شهر هم براساس وظیفه نظارتی خود به این بحث ورود کرده است. بر این اساس، شهرداری منطقه، معاونت عمرانی و پیمانکار مربوطه برای رسیدن به توافقات مورد نظر نشست‌هایی را آغاز کرده‌اند؛ اما مسئله اساسی گود جنب برج میلاد حقوقی است که گشایش‌هایی در این زمینه حاصل شده که اگر کار به جریان بیفتد، از وضعیت کنونی خارج می‌شود.»
اعطا به واکنش‌های رئیس فعلی و سابق شورای شهر تهران درباره ضرورت ساخت برج میلاد و اتوبان دوطبقه صدر اشاره کرد و گفت:«اینکه پیش از ساخته شدن اتوبان 2طبقه صدر، در شهرداری هیچ مطالعه‌ای انجام نشده، یک واقعیت است. البته وقتی تصمیم به ساخت گرفتند، مطالعات فنی برای آن انجام شد. اما در مورد ضرورت و یا توجیه ساخت طبقه دوم اتوبان صدر در هیچ سند مصوب یا طرح جامع و تفصیلی و... سابقه و یا طرح مصوبی که مطالعات و ضرورت ساخت را اثبات کند، پیدا نکردیم. همچنین درباره برج میلاد، زمانی که این برج ساخته می‌شد، 2دهه بود که در هیچ کجای دنیا دیگر برج مخابراتی ساخته نمی‌شد. بنابراین به گفته آقای هاشمی، هزینه‌ای که صرف این طرح‌ها شده، می‌توانست در اولویت‌های شهر مصرف شود.»

توانمندسازی کودکان کار و خیابانی 
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران هم در ادامه این نشست خبری گفت: «به‌عنوان مسئول کمیته اجرایی «تهران، شهر کودک» تهران ازجمله پایتخت‌هایی است که در سال 89– 88 به الگوی شهر دوستدار کودک پیوسته و در سال 94 از طریق مصوبه شورای شهر تهران برنامه اجرایی شهر دوستدار کودک از سوی شهردار وقت ابلاغ شده است. اعتبار مرحله اول برنامه اجرایی تا تابستان سال 97بود که به پایان رسیده و ما در ابتدای مرحله دوم این طرح هستیم.»
 الهام فخاری اظهارکرد: «2 کمیته برای «تهران، شهر دوستدار کودک» طراحی شده؛ ابتدا کمیته اجرایی که باید یک عضو از اعضای کمیته فرهنگی در آن قرار داشته باشد و دیگری کمیته نظارت که شامل اعضای شورای شهر از کمیسیون‌های مختلف هستند. آنچه باید انجام می‌شد شامل محورهای مختلفی بود؛ برای مثال زیرساخت‌های شهری، همکاری‌های اجتماعی، مشارکت‌های مدنی، تعامل‌ها و... باید در این کمیته‌ها دیده و بررسی می‌شد.»
او به اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه اشاره کرد و افزود: «در دوره شورای سوم شاهد برگزاری یک جلسه، در شورای چهارم یک جلسه و در 2سالی که شورای پنجم مستقر شده، این کمیته 3 جلسه رسمی و 10 جلسه هم‌اندیشی و تدوین راهبردهای نظارتی با فعالان و متخصصان برگزار کرده است  اما به ‌نظر می‌رسد اقدامات صورت‌گرفته در زمینه تهران، شهر کودک بیشتر ناظر بر زیرساخت‌ها بوده است. مناسب‌سازی محوطه بازی، تعمیر وسایل، کم‌خطر کردن آنها و... ازجمله این اقدامات است. اما در محورهای تعامل اجتماعی، مشارکت مدنی و فعالیت‌های محلی نیاز به‌کار بیشتری داریم.»
عضو کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای شهر تهران درباره حوزه وظایف شهرداری در زمینه آسیب‌های کودکان و نوجوانان در شهر توضیح داد: اگر بخواهیم به بخش سنی کودک و نوجوان در شهر بپردازیم باید آسیب‌های هر حوزه را نیز بررسی کنیم؛ همچون آسیب‌هایی که در حوزه بی‌سرپناهی، اعتیاد، بی‌سرپرستی و مشکلات کودکان و نوجوانان توان‌یاب وجود دارد. نظام سلامت فقط به منزله مداخلات پزشکی نیست. کاری که در نظام سلامت شهرداری هم انجام می‌شود تأکید بر آموزش و سلامت روح و روان دارد. برخی از آسیب‌ها مانند اعتیاد و بی‌سرپناهی و بسیاری از آسیب‌های دیگر به‌طور مستقیم با بهزیستی در ارتباط است. آنطور که قانون مشخص کرده دستگاه‌ها وظایف مشخصی در این زمینه دارند. از طرف دیگر مداخله در کار یکدیگر نیز سبب به هم‌ریختگی و بیراهه رفتن قانون می‌شود. به گفته او، آنچه شهرداری انجام داده و جزو وظایفش است، فراهم کردن فضا و ظرفیت بسیار ارزشمندی به‌عنوان مدارس پرتو است. مدارس پرتو با هدف توانمندسازی اجتماعی و آموزش مهارت‌ها با تمرکز بر حمایت از کودکان کار و خیابانی طراحی شده‌اند.

   ایمنی خانه‌های کودک

الهام فخاری درباره ایمنی و مربی‌های خانه‌های کودک در سطح شهر نیز گفت: «یکی از مواردی که در برنامه تحقق شهر دوستدار کودک بر آن تأکید شده بود، طراحی خانه‌های کودک محلات است که با هدف تأمین عادلانه وسایل بازی برای گروه‌های کم‌برخوردار شهر احداث شد. ایجاد اتاق‌های بازی در سطح شهر ایده خوبی است، اما در عمل بسیاری از این اتاق‌ها و خانه‌ها به سمتی برده شده که عملکرد آنها شبیه مهدکودک‌ها شده است. کار نظارتی در این زمینه انجام شده و گزارش آن در حال تکمیل است که اگر طبق دستورالعمل انجام شود این اتاق‌ها، اتاق بازی است و ضوابط تعیین‌شده‌ای دارد.»

موافقت با انتشار عمومی حقوق مدیران 
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سؤالی درباره اعلام حقوق مدیران شهری در سامانه شفافیت و اعلام شهرداری مبنی بر توقف این موضوع توضیح داد: البته اینگونه نبوده است که روابط عمومی شهرداری از اعلام حقوق مدیران جلوگیری به عمل آورده باشد. احتمالاً این موضوع به مکاتبه‌ای بر می‌گردد که ‌ماه پیش از سوی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران انجام و خواسته شده با توجه به اهمیت موضوع و تبعات افکار عمومی و رسانه‌ای موضوع با حساسیت ویژه‌تری مورد بررسی قرار گیرد. البته در شورا ترجیح ما این است که این کار انجام و جهت‌گیری کلی این است که این اطلاعات منتشر شود. اگر رویکرد شفاف‌سازی‌ در این دوره مدیریت شهری نبود، نمی‌شد به برخی تناقض‌ها دست پیدا کرد. هدف شفافیت این است که نظارت عمومی محقق شود؛ ضمن اینکه باید بر روند شفاف‌سازی‌ هم نظارت وجود داشته باشد.

   ایمنی خانه‌های کودک

الهام فخاری درباره ایمنی و مربی‌های خانه‌های کودک در سطح شهر نیز گفت: «یکی از مواردی که در برنامه تحقق شهر دوستدار کودک بر آن تأکید شده بود، طراحی خانه‌های کودک محلات است که با هدف تأمین عادلانه وسایل بازی برای گروه‌های کم‌برخوردار شهر احداث شد. ایجاد اتاق‌های بازی در سطح شهر ایده خوبی است، اما در عمل بسیاری از این اتاق‌ها و خانه‌ها به سمتی برده شده که عملکرد آنها شبیه مهدکودک‌ها شده است. کار نظارتی در این زمینه انجام شده و گزارش آن در حال تکمیل است که اگر طبق دستورالعمل انجام شود این اتاق‌ها، اتاق بازی است و ضوابط تعیین‌شده‌ای دارد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید