• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 84132
+
-

4700کودک زباله‌گرد در تهران زندگی می‌کنند

بیش از 4700کودک زباله‌گرد در تهران زندگی می‌کنند که 40درصد آنها تنها نان‌آور خانواده‌اند. این کودکان در معرض انوع بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت و ایدز و بیماری‌های پوستی و مقاربتی قرار دارند. فعالان مدنی خواستار حمایت قانون از این کودکان فارغ از تابعیت ایرانی و یا افغانی‌اند.

 به‌گزارش همشهری، نشست تخصصی آسیب‌شناسی زباله‌گردی در تهران در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. ستار پروین، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست گفت: زباله‌گردها جلوی صحنه هستند و در پشت صحنه مسائلی است که شاید ما از آنها خبر نداریم؛ شغل زباله‌گردی پرمخاطره است و انواع مشکلات بهداشتی و روانی برای فرد ایجاد می‌شود. فاطمه خاوری، فعال مدنی حوزه کودکان کار نیز گفت:  آمار غیررسمی از حضور 4700کودک زباله‌گرد خبر می‌دهد که ۴۰درصد آنان تنها نان‌آور خانه هستند و بین ۱۰ تا ۱۵سال سن دارند. علیرضا شریفی‌فرد، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه آمارهایی که توسط برخی از سخنران‌ها در این نشست مطرح شد نادرست است، تصریح کرد: برخلاف رقم‌هایی که گهگاه در این حوزه مطرح می‌شود، تراز چرخه پسماند مثبت نیست و هزینه‌های زیاد درآمدها را کاهش می‌دهد. وی با بیان اینکه ازجمله عارضه‌های کلانشهرهای کشور زباله‌گردی است، گفت: جوامع دچار عوارض «کالایی شدن زندگی» شده‌اند و به سمت پول روی آورده‌اند. معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران افزود:‌ 
شهرداری تهران به این نتیجه رسیده است که مدیریت پسماند شهر تهران به شکل مطلوب اتفاق نمی‌افتد و اقدامات متعددی تاکنون انجام شده که برخی از آنها موفقیت‌آمیز و برخی هم ناموفق بوده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید