• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 84011
+
-

سیل اخیر، خوزستان را از خشکسالی نجات داد

استاندار خوزستان گفت: سیل اخیر و بارش‌های سال آبی گذشته باعث شد خوزستان از شرایط خشکی خارج شود و به شرایط نرمال برسد. به گزارش ایرنا، «غلامرضا شریعتی» بیان کرد: پارسال و اوایل امسال، سیل استان را درگیر کرد، اما توانستیم این ابربحران را کنترل کنیم. این یک واقعیت است که سیلاب اخیر یک فرصت و غنیمت برای استان بود. وی ادامه داد: در عین حال، با اتکا به تجربه بارندگی‌های سال گذشته، باید برای سال آبی جدید آمادگی لازم در استان ایجاد شود.

شریعتی گفت: این سیل، در کنار همه مشکلاتی که داشت، دستاوردهای خوبی نیز برای استان داشت که از جمله آنها پر شدن حجم مخازن پشت سدها، بهبود یافتن وضعیت تالاب‌ها و پرآب شدن قابل ملاحظه تالاب‌ها بود. پارسال خوزستان در بدترین شرایط با یک میلیارد متر مکعب آب وارد سال آبی جدید شد و آب حتی برای شرب کافی نبود.

استاندار بیان کرد: برای کمک به مردم سیل‌زده مجوز کشت 5 هزار هکتار برنج در خوزستان و همچنین کشت پاییزه صادر شد و برای خساراتی که به بخش مسکن و کشاورزی مردم وارد شد، رئیس‌جمهوری قول جبران را داد و اکنون تسهیلات قرض‌الحسنه در حال پرداخت است.

وی با بیان این‌که منازل آسیب‌دیده در مناطق سیل‌زده با سرعت در حال احداث هستند، افزود: با توجه به کاهش شدت گرما، بتن‌ریزی واحدهای سیل‌زده سرعت بیشتری یافته است. مدارس تعمیری نیز نوسازی شده‌اند‌. کار ساخت مدارس تخریبی نیز همچنان ادامه دارد.

این مقام مسئول با اشاره به احتمال وقوع سیل دیگر گفت: برای مقابله با سیل احتمالی ضرورت دارد مقاوم‌سازی و استحکام‌بخشی سیل‌بندها انجام شود. البته اکنون لایروبی مسیل‌ها، تالاب‌ها و نقاط مختلف در حال انجام است و روستاهایی که به جابه‌جایی نیاز دارند، در حال جابه‌جایی هستند. سعی داریم منازلی که ساخته می‌شوند، امن‌تر از گذشته باشند.


حوضه آبریز کرخه؛ آسیب‌پذیرترین نقطه در سیل

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز اظهار کرد: آسیب‌پذیرترین نقطه در حوزه سیل در استان و سیلاب احتمالی پیش رو، حوضه آبریز کرخه است به طوری که سیل گذشته شهرستان اهواز را تهدید کرد. همه دستگاه‌ها و نهادهای استان باید با همه امکانات خود آمادگی مقابله با سیلاب را در این حوضه داشته باشند.

«کیامرث حاجی‌زاده» با بیان این‌که با پیش‌بینی‌‌های هواشناسی خوزستان مبنی بر وجود بارندگی نرمال در پاییز و کسب تجربیات گذشته هیچ‌گونه توجیهی پذیرفته نیست و نباید غافلگیر شویم، افزود: ترمیم سیل‌بندها از سوی دستگاه‌های متولی در دست انجام است و سازمان آب و برق لایروبی برخی مناطق را آغاز کرده است.

وی با تاکید بر این‌که هزینه‌های مقابله با بحران ۱۰ برابر هزینه پیشگیری از آن است، گفت: در سیل اخیر بیش از ۲ هزار دستگاه ماشین‌آلات بسیج شدند و پس از آن ۱۵۰ هزار هکتار آب از زمین‌های کشاورزی تخلیه شد. اکنون ۱۵۰ هزار هکتار زمین در مناطق سیل‌زده زیر کشت برنج رفته است.

حاجی‌زاده با بیان این‌که ۵۰ درصد خسارت‌ها در بخش کشاورزی و مسکن پرداخت شده است، ادامه داد: در بحران‌های گذشته خسارت فقط به کسانی که منازل یا زمین‌های کشاورزی خود را بیمه می‌کردند، پرداخت می‌شد. اما در سیل اخیر پرداخت خسارت برای همه افراد خسارت‌دیده در نظر گرفته شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری با تاکید بر لزوم ترمیم سیل‌بندها به عنوان یک اصل مهم برای مقابله با سیل گفت: در قانون جدید مدیریت بحران اختلاف‌هایی که در موضوع متولی ترمیم سیل‌بندها وجود داشت، برطرف شده و ترمیم سیل‌بندها بر عهده وزارت نیرو است. وی افزود: در این قانون وظایف همه دستگاه‌های اجرایی مشخص و شبهاتی که قبلا وجود داشت، برطرف شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید