• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 84014
+
-

لایروبی جزیره شادی اهواز تا پایان آبان

مدیر دفتر لایروبی و ماشین‌آلات سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به آغاز لایروبی رودخانه کارون در مقطع خرمشهر گفت: لایروبی نیمی از رسوب اطراف جزیره «شادی» اهواز نیز تا آبان امسال به اتمام می‌رسد. «سیامک عباسپور» در گفت‌وگو با ایرنا اعتبار مورد نیاز برای لایروبی رودخانه کارون را ۱۵ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال عنوان و بیان کرد: در کارون مقطع اهواز به طول ۳۴ کیلومتر (از زرگان تا کوت‌عبدالله) ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب رسوب‌گذاری انجام شده که هزینه لایروبی آن 8 هزار میلیارد ریال است.

وی با بیان این‌که لایروبی بخشی از جزیره شادی و نی‌زدایی سواحل رودخانه کارون از پل سوم تا هفتم در قالب طرح لایروبی و ساماندهی کارون در بازه‌های بحرانی در سال ۹۸ انجام می‌شود، ادامه داد: در همین راستا، لایروبی کارون از پل جدید خرمشهر تا انتهای رودخانه (دهانه اروند) به طول یک کیلومتر نیز از هفته گذشته آغاز شده است.

عباسپور گفت: برای اجرای این طرح بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال (۴۳ میلیارد ریال از منابع عمرانی و حدود ۸۰ میلیارد ریال از اعتبارات جبران خسارت سیل) اختصاص یافته که با توجه به محدودیت اعتبارات، اجرای آن بر اساس اولویت‌بندی و با اولویت جزیره شادی آغاز شده است.

وی افزود: در سیل اخیر ۷۰۰ هزار متر مکعب رسوب در جزیره شادی انباشته شده که متناسب با اعتبار تخصیص‌یافته لایروبی ۳۰۰ هزار متر مکعب آن در دستورکار است و در صورت افزایش اعتبار، این رقم افزایش می‌یابد. این مسئول اظهار کرد: لایروبی جزیره تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت داشته و ۱۵۰ هزار متر مکعب رسوب برداشته شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان آبان‌ماه به اتمام برسد. به گفته وی، عمق رودخانه در محل لایروبی جزیره در اهواز حدود 4 تا 5 متر و در خرمشهر حدود ۲ تا 3 متر است.

عباسپور با بیان این‌که لایروبی جزیره بر سیل تاثیر چندانی ندارد، گفت: این لایروبی با هدف کنترل سیلاب انجام نمی‌شود چون مطالعات ما نشان می‌دهد که لایروبی در اهواز تاثیر چندانی بر کاهش سیل ندارد و در زمان وقوع سیل با دبی 4950 متر مکعب تنها می‌تواند ۳۰ سانتیمتر از ازتفاع آب را کاهش دهد، آن هم به شرط آن‌که لایروبی کوت‌عبدالله تا دارخوین هم انجام شود. مدیر دفتر لایروبی و ماشین آلات سازمان آب و برق خوزستان یکی از اهداف لایروبی جزیره شادی را بهبود منظر و چهره رودخانه در این مقطع عنوان و بیان کرد: جزیره شادی جریان رودخانه را به ۲ شاخه (ساحل شرقی و غربی) تقسیم کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید