• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 83971
+
-

ضرورت هوشمندسازی کشاورزی در همدان

سینا سوادکوهی: هوشمندسازی کشاورزی به کاهش مصرف آب، افزایش بهره‌وری، کیفیت محصولات و سود کشاورزان کمک می‌کند

ضرورت هوشمندسازی کشاورزی در همدان

فاطمه کاظمی|  همدان ـ خبرنگار: 


در اولین بوت‌کمپ اینترنت اشیا که اواخر شهریور امسال در مرکز صندوق نوآوری ریاست‌‌جمهوری برگزار شد، ۱۱ تیم به رقابت پرداختند و سینا سوادکوهی، دانش‌آموخته رشته فناوری اطلاعات دانشگاه تهران و تنها نماینده از استان همدان، در این دوره موفق به کسب رتبه شد. وی در گفت‌و‌گو با همشهری از ظرفیت‌های همدان برای توسعه اینترنت اشیا می‌گوید.


مفهوم اینترنت اشیا

این نخبه همدانی در گفت‌وگو با همشهری بیان می‌کند: مفهوم اینترنت اشیا اتصال دستگاه‌های مختلف به یکدیگر از طریق اینترنت است. به کمک اینترنت اشیا برنامه‌ها و دستگاه‌های مختلف می‌توانند از طریق اتصال اینترنت با یکدیگر و حتی انسان تعامل برقرار کرده و صحبت کنند.

 برای نمونه می‌توان به یخچال‌های هوشمند اشاره کرد که به اینترنت متصلند و شما را از موجودی و تاریخ انقضای مواد خوراکی داخل یخچال باخبر می‌کنند. در واقع اینترنت اشیا شما را قادر می‌کند اشیای مورد استفاده خود را از راه دور و به کمک زیرساخت‌های اینترنتی مدیریت و کنترل کنید. 

سوادکوهی با تأکید بر ضرورت استفاده از اینترنت اشیا در همدان توضیح می‌دهد: با توجه به ظرفیت موجود در ایران به ‌ویژه به دلیل علاقه جوانان به فناوری‌های نوین و توانایی جوانان ایرانی در حیطه اینترنت اشیا جا دارد از این علم استفاده شود. در حال حاضر همدان به شدت به این فناوری نیاز دارد. 

وی می‌افزاید: در دنیا بیش از 20 موضوع مورد توجه کارشناسان و پیشتازان این صنعت قرار گرفته است از جمله خانه هوشمند، خودرو، کشاورزی، پارکینگ، سلامت، معدن، صنعت، دامپروری، روشنایی معابر، گجت و موارد دیگر. در کشورهای دیگر رشد و نوآوری در این موارد به شدت پیگیری می‌شود. 


ظرفیت همدان 

این پژوهشگر همدانی با بیان این‌که همدان به ورود اینترنت اشیا به 2 حوزه کشاورزی و پارکینگ به شدت نیاز دارد، می‌گوید: این استان از نظر نیروی کار و متخصص و موارد فیزیکی ظرفیت استفاده از این فناوری را دارد. اجرای طرح‌های اینترنت اشیا در زمینه هزینه و درآمد به صرفه و سودآور خواهد بود. 


اهمیت کشاورزی

این جوان همدانی با اشاره به مهم بودن صنعت کشاورزی برای همدان با توجه به 16 هزار و 351 بهره‌بردار کشاورزی، دام و شیلات در این استان می‌گوید: همدان یک استان کشاورزی قلمداد می‌شود و دارای مزیت‌هایی در این زمینه نسبت به دیگر استان‌ها از جمله وجود زمین‌های حاصلخیز، داشتن پیشینه طولانی کشاورزی و نزدیکی زمین‌های زراعی به مناطق شهری است. 

سوادکوهی با اشاره به لزوم حفظ آب در عین حفظ کشاورزی همدان و افزایش بهره‌وری، کیفیت محصولات و سود کشاورزان با وجود کاهش مصرف آب خاطرنشان می‌کند: اگر با استفاده از فناوری بتوانیم سود کشاورزان را افزایش دهیم، مهاجرت معکوس به روستاها خواهیم داشت. وی می‌افزاید: اینترنت اشیا می‌تواند به کاهش هزینه‌های کشاورزی و افزایش بهره‌وری به صورت ویژه کمک کند. 


گلخانه هوشمند

این نخبه همدانی با بیان این‌که تیم آنها در دوره بوت‌کمپ درباره سناریوی گلخانه هوشمند کار کرده است، توضیح می‌دهد: گلخانه هوشمند در ایران رشد خوبی دارد و در زمینه آن ارزش‌گذاری شده است، اما متأسفانه در همدان که شاید بهتر از استان‌های دیگر شرایط راه‌اندازی گلخانه هوشمند را دارد ورودی در این حوزه نداشته‌ایم. 

وی با اشاره به رشد سایر استان‌ها در زمینه کشت گلخانه‌ای می‌گوید: در دوره بوت‌کمپ اینترنت اشیا در تیم کشاورزی هوشمند حضور داشتم. در زمینه سناریوی گلخانه هوشمند کار کردیم و توانستیم در این دوره 45 روزه یک نمونه محصول ساخته‌شده (MPV) آماده کنیم. گلخانه هوشمند به گلخانه‌ای گفته می‌شود که همه مؤلفه‌های آن تحت یک سامانه جامع مدیریت شود. 

سوادکوهی اظهار می‌کند: در گلخانه‌های هوشمند دما، رطوبت، نور، اکسیژن، دی‌اکسید کربن، پی‌اچ و سایر مؤلفه‌ها توسط حسگرهای مخصوص اندازه‌گیری می‌شود. پس از پردازش اطلاعات، نتیجه براساس سناریوی مناسب به عملگر مکانیکی یا اکچویتورها اعمال می‌شود تا شرایط بهینه ایجاد شود. 

وی می‌افزاید: در واقع گلخانه هوشمند میزان خطا و آسیب محصولات کشاورزی را به صفر نزدیک می‌کند و کیفیت و بهره‌وری را افزایش و مصارف آب و دیگر هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. 


صرفه‌جویی در انرژی 

این جوان نخبه همدانی با اشاره به این‌که یکی از مزایای هوشمند‌سازی گلخانه‌ها صرفه‌جویی در مصرف انرژی است، می‌گوید: علاوه بر کاهش هزینه‌ها و در نتیجه آن کاهش قیمت تمام‌شده محصولات گلخانه‌ای هوشمند، این گلخانه‌ها به کاهش آلودگی محیط‌‌ زیست نیز کمک می‌کند. 

سوادکوهی تصریح می‌کند: استفاده از الگوهای بهینه کشاورزی و هوشمند بودن سامانه در به‌روز‌رسانی و تغییر الگوها با توجه به شرایط محیطی باعث صرفه‌جویی هرچه بیشتر در مصرف آب و برق می‌شود. این نخبه همدانی یادآور می‌شود: مهم‌ترین موضوعی که در بوت‌کمپ اینترنت اشیا درگیر آن بودیم داشتن رابط کاربری بود تا به این ترتیب همه بتوانند با گلخانه هوشمند کار کنند. 


پردازش ابری

سینا سوادکوهی می‌گوید: با انتقال اطلاعات و مؤلفه‌های گلخانه هوشمند به فضای ابری علاوه بر ذخیره‌سازی داده‌ها، می‌توان آنها را تجزیه و تحلیل کرد و بدین‌ترتیب به عملکردی بهتر دست یافت. 

وی می‌افزاید: پردازش داده‌ها روی رایانش ابری (کلود) بسیار دقیق‌تر، ارزان‌تر، قوی‌تر و انعطاف‎پذیرتر خواهد بود. مثلا پردازش محلی مؤلفه‌های یک گلخانه توسط هوش مصنوعی گران و هزینه‌بر است و به صرفه نیست، اما با انتقال اطلاعات به فضای ابری این کار به راحتی و با هزینه بسیار پایین‌تر قابل اجراست. همچنین این پردازش با آخرین دستاوردها و نرم‌افزارهای به‌روز بدون تغییر سخت‌افزار در دسترس است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید