• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 83906
+
-

36 هزار تن تخم آفتاب‌گردان از مزارع آذربایجان‌ غربی برداشت می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان ‌غربی برداشت ۳۶ هزار تن تخم آفتاب‌گردان آجیلی و ۱۸ هزار و ۸۰۰ تن تخم کدوی آجیلی و در مجموع 54 هزار تن تخم از مزارع آذربابجان ‌غربی را پیش‌بینی کرد. 

«اکبر کرامتی» در گفت‌وگو با فارس با اشاره به میزان کشت و تولید تخمه آفتاب‌گردان در استان اظهار کرد: در سال زراعی جاری، ۲۴ هزار هکتار از اراضی این استان به کشت تخم آفتاب‌گردان آجیلی اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌شود ۳۶ هزار تن تخم آفتاب‌گردان آجیلی از مزارع استان برداشت شود.وی با اشاره به این‌که ۲۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان به کشت کدوی آجیلی اختصاص یافته است عنوان کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود ۱۸ هزار و ۸۰۰ تن کدوی آجیلی از مزارع استان برداشت شود.

این مسئول با اشاره به این‌که خوی ۵۹ درصد سطح زیر کشت تخمه آفتاب‌گردان را به خود اختصاص داده است عنوان کرد: سطح زیر کشت تخم آفتاب‌گردان در این شهرستان ۱۵ هزار هکتار با تولید ۲۵ هزار و ۵۰۰ تن و سطح زیر کشت کدوی آجیلی در خوی ۱۳ هزار هکتار با تولید ۱۰ هزار و ۴۰۰ تن است که رتبه اول استانی را به خود اختصاص داده. وی تاکید کرد: ۱۳ هزار تن آفتاب‌گردان آجیلی و 4500 تن کدوی آجیلی به طور متوسط مصرف استانی است و مازاد تولید آن به بسیاری از استان‌های کشور و برخی کشورها صادر می‌شود.

کرامتی عمده ارقام کشت‌شده آفتاب‌گردان آجیلی در این استان را قلمی، شمشیری، پسته‌ای و دورسفید عنوان کرد و افزود: ارقام همدانی، زبان‌ماری و قلمی نیز از جمله ارقام کدوی آجیلی هستند که در آذربایجان ‌غربی کشت می‌شود. وی به مشکلات کشاورزان در کشت این محصول اشاره کرد و گفت: از جمله مشکلات کشاورزان استان برای کشت تخمه آفتاب‌گردان و کدوی آجیلی نبود ارقام اصلاح‌شده، نبود برنامه برای صادرات مازاد بر نیاز محصولات، نبود کارگاه و کارخانه‌های نوین بسته‌بندی است که با مدیریت صحیح مشکلات کشاورزان در آینده حل می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید