• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83738
+
-

مثلث جرایم البرز

خبر
مثلث جرایم البرز

رئیس کل دادگستری البرز گفت: در استان البرز 3 جرم مواد مخدر، سرقت و جرایم مبتنی بر خشونت مانند ضرب و جرح عمدی، دارای بیشترین فراوانی است و باید تلاش کرد با ریشه‌یابی به دنبال راهکارهای پیشگیرانه برای کاهش وقوع این جرایم بود.
به گزارش ایسنا، «حسین فاضلی‌هریکندی» با اشاره به این‌که اقدامات قضایی در دادگستری به منظور رسیدگی به جرایم اعم از مرحله تعقیب مجرمان تا محاکمه و صدور حکم و همچنین رسیدگی به دعاوی حقوقی مبتنی بر نگاه مبارزه با معلول است گفت: دادگستری می‌تواند در موضوع بزه انجام‌شده به دنبال کیفردهی باشد تا هم بازدارندگی ایجاد کند و هم حقوق شاکی تامین شود.
وی متذکر شد: اما مطالعات و تجربه ثابت کرده زمانی در زمینه کاهش جرم موفق هستیم که بتوانیم علل و زمینه‌های وقوع جرم را از بین برده و با شناسایی و ارزیابی خطر وقوع جرم، از آن پیشگیری کنیم.
عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با تاکید بر این‌که مقابله با جرم و کاهش آن فقط با ایجاد ساختار یا افزایش نیرو محقق نخواهد شد بیان کرد: از بین بردن علت یا برخوردهای قضایی با جرم منجر به تحمیل هزینه‌های مادی و معنوی به جامعه و فرد می‌شود، اما با رویکرد پیشگیرانه که مقدم بر علت است، می‌توان جرم را کاهش داد که قانون‌گذار قانون اساسی هم با تاکید بر این رویکرد، پیشگیری را برعهده همه دستگاه‌ها گذاشته است.

وی با طرح این سوال که آیا قوه قضائیه به‌تنهایی می‌تواند زمینه‌های وقوع جرم را از بین ببرد، گفت: با وجود این‌که بند 5 اصل 156 قانون اساسی که در زمینه حقوق و تکالیف قوه قضائیه است، یکی از تکالیف قوه را پیشگیری از وقوع جرم می‌داند، اما این قوه به‌تنهایی قادر به انجام آن نیست و باید همه دستگاه‌های متولی و حاکمیتی همکاری کنند.
فاضلی هریکندی تصریح کرد: در استان البرز 3 جرم مواد مخدر، سرقت و جرایم مبتنی بر خشونت مانند ضرب و جرح عمدی دارای بیشترین فراوانی است و باید تلاش کرد با ریشه‌یابی به دنبال راهکارهای پیشگیرانه برای کاهش وقوع این جرایم بود.
رئیس کل دادگستری استان البرز اضافه کرد: استان البرز دارای شرایط خاصی بوده و نیازمند آن است که به صورت ویژه در زمینه شناسایی عوامل و زمینه‌های وقوع جرم وارد شویم و این اتفاق بدون هم‌گرایی و هم‌افزایی بیشتر تمامی دستگاه‌های استان محقق نخواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید