• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83641
+
-

آغاز جوان‌سازی باغ‌های انگور فاروج

در استان
آغاز جوان‌سازی باغ‌های انگور فاروج

مدیر جهاد کشاورزی فاروج از آغاز جوان‌سازی باغ‌های انگور این شهرستان خبر داد و گفت: در اجرای این طرح، ارقام جدید به ‌صورت سرشاخه‌کاری پیوند زده می‌شود. به گزارش ایرنا «مهران حیاتی» اظهار کرد: باغ‌های انگور شهرستان فاروج در استان خرسان شمالی، قدمت زیادی دارند که برای بهره‌برداری بهتر از این باغ‌ها و اقتصادی‌تر شدن تولید این محصول، با بررسی‌های انجام شده ارقام جدید و سازگار با منطقه ترویج داده می‌شود.وی مویز، رشه، کندری و ترکمن چهار را از جمله این ارقام برشمرد و افزود: با افزایش تعداد ارقام انگور در تلاش برای تامین ذائقه‌های مختلف هستیم تا روند اقتصادی‌تر شدن این محصول تسهیل شود.

در چند روز اخیر و پس از آغاز اجرای این طرح، یک هکتار از باغ‌های انگور شهرستان جوان‌سازی شده است.مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فاروج رقم عمده انگور کشت شده در شهرستان را سلطانی بی‌دانه عنوان کرد و گفت: در سال‌های اخیر با انجام عملیات اصلاح، احیا، به‌زراعی و توجه به تغذیه باغ‌ها، تازه‌خوری انگور این شهرستان در استان‌های شمالی، تهران و خراسان رضوی بازار مناسبی یافته است.وی بخش خبوشان به مرکزیت تیتکانلو را قطب تولید انگور با کیفیت شهرستان فاروج عنوان کرد و افزود: بیش از ۹۵ درصد بافت جمعیتی این بخش باغدار هستند و اقتصاد مردم این منطقه به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این محصول وابسته است.

حیاتی ادامه داد: با توجه به خسارت ۳۵ درصدی باغ‌ها، امسال پیش‌بینی برداشت انگور شهرستان ۳۷ هزار و ۴۴۰ تن است. نسبت تبدیل انگور به کشمش نیز ۴ به یک است که با این حساب میزان کشمش تولیدی امسال به 9360 تن می‌رسد. 3600 هکتار از باغ‌های شهرستان فاروج زیر کشت انگور قرار دارد که سلطانی بی‌دانه یا کشمشی، صاحبی، فخری، سبز انگور، عسگری، انگور سیاه، خلیلی و یاقوتی از جمله مهم‌ترین ارقام موجود در این شهرستان هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید