• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83635
+
-

«سبزه‌میدان» نگین گردشگری بجنورد

در استان
«سبزه‌میدان» نگین گردشگری بجنورد

با آغاز مجدد عملیات مرمت و احیای مجموعه تاریخی سبزه‌میدان بجنورد که ۱۴ سال قبل در فهرست آثار ملی ثبت شده، این منطقه به نگین گردشگری بجنورد تبدیل می‌شود. به گزارش ایرنا، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری با بیان مطلب بالا گفت: مرمت این مجموعه که در مرکز شهر بجنورد و در مجاورت میدان شهید واقع است، از سال ۹۴ آغاز شده بود که پس از مدتی به علت کمبود اعتبار متوقف شد. «علی مستوفیان» با اشاره به اعتباراتی که امسال از سفر رئیس‌جمهوری به این حوزه تعلق گرفت، اظهار کرد: بخشی از این اعتبار برای احیا و مرمت بناهای تاریخی از جمله مجموعه سبزه‌میدان منظور شده، اما هنوز رقم دقیق آن مشخص نشده است. 

وی افزود: هم‌اکنون در نشست‌هایی که با کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر و کمیسیون عمران اداره کل راه و شهرسازی استان برگزار شده، پیاده‌محور کردن مجموعه سبزه‌میدان و تبدیل آن به میدانی شهری، با توجه به تمام کارکردهایی که یک میدان در روابط اجتماعی دارد، مصوب شده است. این مسئول ادامه داد: با همکاری شورای شهر بجنورد، معاونت راه و شهرسازی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری، این مجموعه، پیاده‌محور و به مجموعه گردشگری، نمایشگاه و فروشگاه‌های صنایع‌ دستی و سفره‌خانه سنتی تبدیل خواهد شد. مالکان این محدوده نیز برای تغییر کاربری این واحدها به گردشگری و ایجاد فروشگاه‌های صنایع‌ دستی تشویق می‌شوند. 

وی با بیان این‌که حجره‌های کاروانسرای سبزه‌میدان، مالکان متعددی دارند، اظهار کرد: هم‌اکنون از این حجره‌های قدیمی به عنوان انبار پشم و ضایعات استفاده می‌شود که علاوه بر مخاطره‌آمیز بودن، مطابق با روح تاریخی این محدوده تاریخی نیست و باید به حجره‌هایی برای صنایع‌ دستی تبدیل شوند. مستوفیان به گرمابه عسکری واقع در این مجموعه اشاره کرد و گفت: برای تبدیل این مکان به سفره‌خانه و نمایشگاه صنایع‌ دستی برنامه و سرمایه‌گذار داریم و اگر مراحل قانونی طی شود تا پایان سال احتمال راه‌اندازی آن وجود دارد. گرمابه تاریخی عسکری در مجاورت سبزه‌میدان بجنورد از سال‌ها پیش به محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده بود که می‌توان با بازسازی، تغییر کاربری و احیا باعث رونق اقتصادی شد. 

مستوفیان به اقداماتی که برای احیا و مرمت مجموعه سبزه‌میدان انجام شده، اشاره کرد و افزود: تاکنون برای مرمت این مجموعه ۳۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل مراحل مرمت و بازسازی کامل این مجموعه به ۲۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است. وی با بیان این‌که مرمت کاروانسرای این مجموعه ۸۰ درصد و گرمابه عسکری ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ابراز امیدواری کرد که با همکاری مجموعه مدیریت شهری، به زودی با بازپیرایی و ساماندهی این محدوده و مرمت بناهای واقع در آن، این مجموعه به شهر چشم‌انداز زیبایی بدهد و به پیشانی گردشگری بجنورد تبدیل شود. 

ﻣﺠﻤﻮعه ﺳﺒﺰه‌ﻣﯿﺪان ﻣﺘﺸﮑﻞ از ﯾﮏ ﮐﺎرواﻧﺴﺮا، گرمابه، راﺳﺘﻪ‌ﺑﺎزار و ﭼﻨﺪ ﻗﻬﻮه‌ﺧﺎﻧﻪ از آﺛﺎر دوره ﻗﺎﺟﺎر در ﺷﻬﺮ ﺑﺠﻨﻮرد اﺳﺖ که در اﻃﺮاف آن ﺣﺠﺮه‌هایی قرار دارد. ﺷﺎﺧﺺﺗﺮﯾﻦ اﺛﺮ اﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﮐﺎرواﻧﺴﺮاﺳﺖ. ﻃﺮح ﮐﻠﯽ آن از ﯾﮏ ﻣﯿﺎﻧﺴﺮا تشکیل شده و ﻗﺴﻤﺖﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮐﺎرواﻧﺴﺮا از ﺟﻤﻠﻪ ﭘﺸﺖ ﺑﻐﻞ ﻗﻮسﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﯿﻮه آﺟﺮﭼﯿﻨﯽ ﺧﻔﺘﻪراسته و آﺟﺮﻫﺎی ﻗﺎﻟﺒﯽ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺗﺰیین شده اﺳﺖ. ﺑﻨﺎی گرمابه نیز در ﺷﻤﺎل ﺷﺮﻗﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻗﺮار دارد و ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﺣﻤﺎم‌ﻫﺎی ﺳﻨﺘﯽ ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﭘﺲ از ورودی، رﺧﺘﮑﻦ قرار دارد ﮐﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﯾﮏ راﻫﺮوی ﺑﺎرﯾﮏ ﺑﻪ ﺳﺮﺑﯿﻨﻪ و ﮔﺮﻣﺨﺎﻧﻪ راه ﭘﯿﺪا ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ.

این خبر را به اشتراک بگذارید