• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83620
+
-

نبود فرماندهی واحدعلت حل نشدن مشکلات کشف‌رود

خبر
نبود فرماندهی واحدعلت حل نشدن مشکلات کشف‌رود

استاندار خراسان رضوی گفت: نبود فرماندهی واحد علت حل نشدن مشکلات کشف‌رود و مدیریت نشدن آلودگی در منطقه است. به گزارش ایرنا «علیرضا رزم‌حسینی» در نخستین جلسه کارگروه مدیریت کشف‌رود افزود: مسئولیت مشترک شرکت آب و فاضلاب و اداره کل محیط‌زیست خراسان رضوی موجب برخی مشکلات و مسائل موجود شده است. وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این رودخانه، حساسیت مسائل و آلودگی موجود در رودخانه، تفویض اختیار این ۲ دستگاه به یک فرماندهی واحد و آغاز فصل جدیدی از مدیریت در این بخش ضروری است. 

رزم حسینی افزود: با توجه به بحرانی بودن حدود ۶۰ کیلومتر از عرصه رودخانه کشف‌رود، تفویض اختیار و تعیین مدیریت واحد برای این محدوده عملی می‌شود. رهاسازی فاضلاب خام، انتقال پسماند، آبیاری زمین‌های کشاورزی با آب آلوده، برداشت غیر مجاز از آب آلوده برای استفاده در کشاورزی، مشکلات بهداشتی، بیماری‌ها و مسائل زیست‌محیطی مهم‌ترین مشکلات موجود در کشف‌رود هستند. این رود ۲۹۰ کیلومتری که پرآبی آن فقط در خاطره‌ها باقی مانده، از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در پل خاتون به رودخانه هریرود می‌پیوندد.

از آنجا به بعد، رود تجن نام می‌گیرد و به سوی ترکمنستان ادامه می‌یابد و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می‌رود. حدود ۲۰ سال است که این رودخانه دستخوش تجاوز انسان شده و فاضلاب‌های آلاینده صنعتی و خانگی به آن ریخته می‌شوند. زمین‌های کشاورزی اطراف آن نیز با همین آب آلوده آبیاری می‌شوند. با آغاز فعالیت دولت یازدهم ساماندهی این رودخانه و جلوگیری از کشت و کار با فاضلاب به طور جدی مورد توجه قرار گرفت. ساماندهی مسیر ۲۷ کیلومتری حریم کشف‌رود از نیمه دوم سال ۱۳۹۳ آغاز شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید