• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83608
+
-

آغاز ساخت راه‌آهن بیرجند 0 یونسی

این راه‌آهن به طول ۳۲ کیلومتر با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر معین خراسان جنوبی افتتاح شد

تیتر یک
آغاز ساخت راه‌آهن بیرجند 0 یونسی

 عملیات اجرایی راه‌آهن بیرجند- یونسی به طول ۳۲ کیلومتر، همزمان با سفر «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهوری و با حضور «محمد سلطانی‌فر» جانشین فرمانده اقتصاد مقاومتی و وزیر معین خراسان جنوبی آغاز شد. به گزارش ایرنا، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این آیین افتتاح این طرح گفت: عملیات راه‌آهن بیرجند- یونسی با اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال آماده اجراست.  «مهدی جعفری» افزود: پروژه احداث راه‌آهن زاهدان- بیرجند و اتصال به راه‌آهن بافق– مشهد یک پروژه مهم و راهبردی است. این پروژه به طول ۹۰۱ کیلومتر از زاهدان شروع می‌شود و در حد فاصل شهر زاهدان- سه‌راهی دشتک و عبور در امتداد بزرگراه زاهدان- زابل به شهر زابل و نقطه صفر مرزی میلک می‌رسد.  

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: کریدور مزبور در امتداد خود پس از عبور از سمت شرق شهر نهبندان و غرب شهر سربیشه با عبور از سمت شرق بیرجند و غرب قاین در ایستگاه یونسی به راه‌آهن بافق مشهد متصل می‌شود. وی تعداد ایستگاه‌های پیش‌بینی شده برای این پروژه را ۳۸ ایستگاه عنوان کرد و افزود: قطعه یک مشهد- زاهدان حد فاصل ایستگاه یونسی تا ایستگاه گناباد به طول 5 کیلومتر با مبلغ قرارداد ۵۴۲ میلیارد ریال و با پیشرفت فیزیکی بیش از ۴۵ درصد در حال انجام است. جعفری گفت: قطعه اجرایی شماره 4 در بخش زاهدان- زابل منطقه تاسوکی به طول ۶۷ کیلومتر با مبلغ پیمان هزار و ۲۰ میلیارد ریال در مرحله شروع عملیات اجرایی و تجهیز کارگاه است.

وی اظهار کرد: قطعه اجرایی شماره ۱۶ در بخش بیرجند- یونسی به طول ۳۲ کیلومتر و با مبلغ ۸۹۲ میلیارد ریال در مرحله تجهیز کارگاه بود و پیمانکار آماده شروع عملیات اجرایی است. همچنین قطعه نخست خطوط انتقال راه‌آهن مشهد به زاهدان از یونسی بجستان به سمت گناباد به طول ۵۹ کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی ۴۸ درصد در دست اجراست و برای اجرای آن تاکنون ۴۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است. راه‌آهن خراسان جنوبی از ۱۷ سال قبل به عنوان یک مطالبه به‌حق مردم این استان در کشور مطرح بوده و اکنون بعد از سال‌ها انتظار بالاخره وارد فاز عملیاتی شده است. دوره تازه‌ای از پیگیری مدیریت عالی استان برای اتصال بیرجند به ریل سراسری در یک سال گذشته انجام و سرانجام خبر مسرت‌بخش انتشار آگهی منقاصه راه‌آهن ۳۰ تیرماه امسال در رسانه‌ها منتشر شد. 

معاون اول رئیس‌جمهوری در سفر به خراسان جنوبی، همراه شماری از وزیران و مسئولان کشوری در ششمین همایش ملی روز روستا و عشایر که امسال نخستین بار در استانی غیر از پایتخت و در بیرجند برگزار شد، شرکت کرد. وزرای جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان، نیرو و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و روسای کمیته امداد امام خمینی(ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به همراه جمعی از معاونان وزرا و مسئولان کشوری با معاون اول رئیس‌جمهوری به استان خراسان جنوبی آمدند و با حضور آنان در مناطق مختلف استان برخی طرح‌های عمرانی و زیرساختی افتتاح یا کلنگ‌زنی شد. جهانگیری با سفر به بخش درح شهرستان مرزی سربیشه همزمان با روز روستا و عشایر با مردم این منطقه دیدار کرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید