• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83629
+
-

جشنواره ملی عکس زعفران در تربت حیدریه و زاوه

خبر
جشنواره ملی عکس زعفران در تربت حیدریه و زاوه

پنجمین جشنواره ملی عکس زعفران روزهای ۱۱ تا ۱۶ آبان امسال در شهرستان‌های تربت حیدریه و زاوه در جنوب خراسان رضوی برگزار می‌شود. به گزارش ایرنا، دبیر این جشنواره هدف از برپایی این جشنواره را معرفی زعفران به‌عنوان محصول پایه این خطه که بزرگ‌ترین تولید‌کننده طلای سرخ در جهان به شمار می‌رود و نیز کمک به افزایش سرانه مصرف زعفران ذکر کرد. «سلیمان گلی» معرفی این پایگاه مهم تولید و عرضه زعفران، ثبت و مستندسازی مراحل مختلف برداشت، فراوری و بسته‌‌بندی این محصول را از دیگر اهداف برپایی جشنواره دانست و گفت: انجمن عکاسان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه این رویداد فرهنگی را برای پنجمین سال پیاپی برگزار می‌کنند. 

وی با اشاره به موضوعات جشنواره عکس زعفران اظهار کرد: در بخش اصلی زعفران، برداشت، فراوری، تاثیر زعفران در اقتصاد و زندگی مردم تربت حیدریه و زاوه، گردشگری زعفران، رعایت بهداشت در برداشت و فراوری گل‌های زعفران مورد نظر است. 

دبیر این جشنواره ادامه داد: در بخش جانبی نیز که به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود موضوع‌های مختلف از جمله استفاده از زعفران در غذاهای ایرانی و خارجی، استفاده از این محصول به عنوان رنگ‌دهنده و تزئین‌کننده شیرینی‌ها، طعم‌دهنده در شربت‌ها و نوشیدنی‌ها، استفاده در صنایع رنگ‌سازی سنتی و مدرن، استفاده در صنایع عطرسازی و خوشبوکننده‌ها، کاربرد آن در مرمت و نگهداری آثار هنری و استفاده از زعفران به عنوان عامل نشاط‌آوری و عامل موثر در کاهش افسردگی، داروی هزاره سوم، عکاسی در رستوران زعفرانی مشهد و کارخانه نوین زعفران، زعفران گل سلامتی، زعفران در هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی، زعفران صنعتی نوین، زعفران و مزارع ارگانیک آرمانی مد نظر است. 

گلی با بیان این‌که امسال بخش ویژه معرفی شهر تربت حیدریه نیز به این جشنواره اضافه شده است، افزود: در این بخش، عکاسی از آثار معماری قدیم و جدید، مناظر و چشم‌اندازهای شهری، زیبایی‌ها، حضور مردم در بازارها، مشاغل، المان‌های شهر، بوستان‌ها، پیشکوه، باغ ملی، آرامگاه قطب‌الدین حیدر، کاروانسرای طبسی، رباط لاری، حمام حاجی رئیس، رباط علیا، شب‌های تربت و موارد مشابه مورد نظر است. وی خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند برای ثبت‌نام اولیه و ارسال آثار هنری به سامانه جشنواره به آدرس الکترونیکی saffronphotofestival. com مراجعه کنند. 

دبیر پنجمین جشنواره ملی عکس زعفران آخرین مهلت ارسال آثار را ۲۸ مهرماه جاری عنوان کرد و گفت: آخرین مهلت دریافت آثار بخش اصلی و جانبی نیز ساعت ۲۴ روز ۱۴ آبان امسال است. علاقه‌مندان برای انجام مکاتبه کتبی می‌توانند با آدرس تربت حیدریه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جنب باغ ملی مکاتبه کنند یا با تلفن ۵۲۲۳۸۸۰۸ -۰۵۱ داخلی ۲ کارشناس هنری تماس بگیرند. وی یادآور شد: محمد ستاری، محمدمهدی رحیمیان و کیارنگ علایی داوری آثار را برعهده دارند. 

یکی از شاخص‌ترین محصولات کشاورزی شهرستان تربت حیدریه که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده زعفران است. تولید زعفران یکی از مهم‌ترین منابع اشتغال و درآمد تربت حیدریه است، زیرا برای حدود ۴۰۰ هزار نفرروز طی مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول اشتغال ایجاد می‌کند. تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی زاوه نیز ۱۷ هزار نفر است که بالغ بر ۹۰ درصد آنها به کشت زعفران مشغول هستند. به ازای هر هکتار زمین زعفران در زاوه ۲۲۰ نفرروز مشغول کار هستند که در مجموع برای ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و برای ۲ تا 3 برابر این تعداد اشتغال غیرمستقیم فراهم می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید