• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 15 مهر 1398
کد مطلب : 83548
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mlYr
+
-

سابقه بی‌بدیل برای کشف تهران

سابقه بی‌بدیل برای کشف تهران

احمد مسجدجامعی، یکی از 2عضو شورای پنجم شهر تهران است که سابقه حضور در دوره پیشین شورا را هم در کارنامه دارد. او اهل تهران و‌ زاده محله مسجدجامع، یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران است. مسجدجامعی آنقدر به تهران، قدمت و تاریخش تعصب و علاقه دارد که از ابتدای دوره چهارم شورای شهر با جدیت بیشتر از قبل برنامه‌های تهرانگردی را در دستور کار قرار داد. او جمعه‌ها یک‌هفته در میان با تیمی از تهرانگردان، محله‌ها و مناطق مختلف را برای بازدید انتخاب کرده و همچنان این برنامه را دنبال می‌کند.
برنامه تهرانگردی عضو شورای شهر ابتدا با عنوان «کشف تهران» برگزار می‌شد. مسجدجامعی و همراهانش در سال‌های 92تا 95بیشتر قدم به مکان‌هایی می‌گذاشتند که کمتر کسی خبر از وجود آنها در پایتخت داشت. شاید به همین‌خاطر بود که تهرانگردی با نام کشف تهران سرزبان‌ها افتاد. بعدها اما تهرانگردی رنگ و بوی مناسبتی هم به‌خود گرفت؛ ‌ماه رمضان و دهه نخست‌ماه محرم، روزها و هفته‌های ترویج علوم، دانشجو، ارتباطات، درختکاری، هوای پاک، معلم، پزشک و... دلایلی شدند تا تهرانگردان به موزه‌ها، نمایشگاه‌ها، راسته‌های فرهنگی، مدارس، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، خانه‌های تاریخی مرتبط و منزل فرهیختگان، هنرمندان و پژوهشگران قدم بگذارند و به بررسی گذشته و وضعیت فعلی آنها بپردازند.
احمد مسجدجامعی که در دوره پیشین شورای شهر تهران پیگیر مصوبه روز تهران بود، این دوره پیشنهادهای فراوانی را برای هفته تهران و اجرای برنامه‌های مختلف در این زمینه ارائه کرده است. به هرحال 14مهر پس از تصویب اعضای شورای چهارم شهر و به‌دنبال پیشنهاد به شورای فرهنگ عمومی کشور در تقویم عمومی کشور با نام روز تهران جای گرفت و مسجدجامعی در این راستا تاکنون موارد بسیاری را مطرح کرده است.
او زمان آغاز پایتختی تهران را مصادف با آغاز سال نو اعلام کرده و می‌گوید: «به‌دلیل اهمیت ایام نوروز قرار شد که روز دیگری به نام تهران نامگذاری شود؛ بنابراین آغاز به‌کار دارالفنون برای روز تهران پیشنهاد شد اما این روز هم به‌دلیل مصادف بودنش با روز قتل امیرکبیر پذیرفته نشد. سرانجام برای تعیین روز پایتخت مصادف بودن با رسم نخستین نقشه تهران که توسط نجم‌الملک تهیه شده بود، پیشنهاد شد. تهیه این نقشه از اهمیت‌ بسیاری برخوردار است؛ چراکه نخستین آمارگیری و تعیین قبله در نقشه از مقدمات تهیه نخستین نقشه تهران بود. به همین‌خاطر 14مهر، روز تهران نام گرفت.» به گفته این عضو شورای شهر تهران، طبق قانون اساسی مشروطیت هم، تهران در این روز به‌عنوان پایتخت ثبت شد.
مسجدجامعی درباره اهمیت دانشنامه‌ای مختص تهران، شمیرانات و ری نیز اینطور توضیح می‌دهد: «براساس اطلاعاتی که مجری کتاب دایره‌المعارف تهران اعلام کرده از اتوبان رسالت به بالا جزو شمیرانات محسوب می‌شده چراکه براساس نقشه دوره قاجاریه شمیرانات از این منطقه محسوب می‌شده و از اتوبان رسالت به پایین نیز در محدوده مطالعاتی تهران قرار دارد. 10هزار مدخل برای دانشنامه تهران جمع‌آوری شده که بررسی جداگانه آنها مورد توجه است.» او تاریخ و تهیه دانشنامه‌ای کامل برای ری را نیز مهم می‌داند و می‌گوید: «۳۵۰۰ شخصیت منسوب به ری شناسایی شده‌اند. تاریخ و هویت ری در تهران گم شده؛ درحالی‌که بسیاری از وقایع و شخصیت‌ها به ری منسوب هستند.» این عضو شورای شهر تصریح می‌کند: «حیات تهران با ری آغاز شد؛ با قدمتی حدود 7هزار سال. تهران با تجریش پیوسته است؛ با قدمتی حدود 3هزار سال که همه نشان می‌دهد سابقه تاریخی طولانی این شهر تا به کجاها می‌رسد. این سبقه طولانی همراه با سنت فرهنگی و غنای تاریخی به مردمان تهران این ظرفیت روحی و فرهنگی را داده که پذیرای اقوام و طوایف باشند و امروز تنوع و تکثر فرهنگی ارزش بی‌بدیلی برای تهران به شمار می‌رود.» او تاکنون چندین مرتبه سخن از نابودی بیش از ۷۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی تهران به میان آورده و ساماندهی منابع مرتبط با پیشینه این شهر را مهم دانسته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید