• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 15 مهر 1398
کد مطلب : 83522
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/LMvA
+
-

30 قاب از تهران

تهران جز جاذبه‌های تاریخی و ادیان جاذبه‌های گردشگری فراوانی در حوزه‌های تفریحی، طبیعت، هنر، ورزش و ... دارد

30 قاب از تهران

پریسا امیر قاسم خانی_خبرنگار

تهران، شهر باستانی با پیشینه‌ای بیش از 5هزار سال قدمت است. برای همین بسیاری آن را به‌عنوان یک شهر تاریخی می‌شناسند. در نگاه اول به‌نظر می‌رسد تهران برای گردشگرانی که به جاذبه‌های تاریخی علاقه‌مند هستند، جذاب است ولی تهران جز جاذبه‌های تاریخی، جاذبه‌های گردشگری فراوانی در حوزه‌های فرهنگی، تفریحی، ورزشی، هنری، موزه‌ها، ادیان و... دارد که این جاذبه‌ها به بیش از هزار اثر می‌رسند. جالب است بدانید بسیاری از این جاذبه‌ها فاصله کوتاهی با شهروندان تهرانی دارند و در نزدیکی محل زندگی‌شان هستند. در یک نگاه تهران، شهرگردش و پر از خاطره و تصویر است. وقتی در کوچه و پس‌کوچه‌هایش قدم می‌زنید از کوه‌های البرز در شمال تا بیابان‌های شهرری همه دیدنی و شنیدنی است.


در شمال‌شرق تهران و در جنگل لویزان قرار دارد. این مجموعه به‌صورت طبیعی در مساحتی بیش از 6هکتار طراحی شده تا شرایط بهتری برای زیست پرندگان داشته باشد و بزرگ‌ترین پارک پرندگان کشور است. در این باغ شما با انواع پرندگانی مانند هدهد، طوطی و... که در ادبیات و فرهنگ ایرانی نماد قصه‌های کهن پارسی هستند، آشنا می‌شوید.


این باغ به وسعت یک هکتار در منطقه الهیه قرار گرفته، تاریخچه باغ، به سال ۱۳۱۰ و دوران رضاشاه برمی‌گردد. باغ موزه‌ها مکان‌ها یا باغ‌هایی هستند که در کنار فضای سبز، آثار تاریخی یا هنری را هم در معرض نمایش قرار می‌دهند. هنرمندان ایرانی در این باغ تلاش کرده‌اند تا پیشینه تاریخی و فرهنگی ایران را در قالب نمادهایی از جاذبه‌های گردشگری کشور، گردهم آورند.


یکی از اماکن تفریحی جدید و تازه تاسیس است که در مجموعه دریاچه شهدای خلیج‌فارس قرار گرفته است. این پارک طرفداران زیادی دارد و اغلب جوانان به این تفریح جذب می‌شوند. سافاری پارک دارای یک تونل وحشت بسیار هیجان‌انگیز است که تونل گردون، اتاق گاز و اتاق‌های دیگری دارد. نفس گردشگران در این تونل بند می‌آید و ادامه مسیر برایشان هیجان‌انگیز و دشوار‌تر می‌شود.


مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب، عظیم‌ترین پروژه نمایشگاهی کشور است که با هدف ایجاد مرکز تجارت جهانی ایران در مساحتی بالغ بر ۱۳۸هکتار، در حاشیه بزرگراه خلیج فارس و دسترسی‌های مناسب راه‌اندازی شده و دارای فضای دائم مسقف، فضای موقت، سالن ملل، فضای اداری، ساختمان‌های جنبی خدماتی (رستوران، کافی‌شاپ، فروشگاه و...)، خدمات بانکی، فضای سبز و... است.


این مرکز در تجریش واقع شده و مجهزترین مرکز ستاره‌شناسی کشور است که دارای تالار کهکشان، گنبد نیلگون آسمان، صورت‌های فلکی، ستارگان، سیاره‌ها، منظومه خورشیدی، کهکشان، سالن ترازوها، سالن فیزیک، سالن تفکر، سالن سینمای سه‌بعدی، سالن نمایش لیزری، رصدخانه مجهز به تلسکوپ‌های8، 12، 14اینچی، اشمیت کاسگرین با سامانه جست‌وجوگر خودکار به همراه جی.پی.اس و... است.


بازی فوتبال حبابی در مجموعه تفریحی بام‌لند در کنار دریاچه شهدای خلیج‌فارس قرار دارد. این بازی گروهی و مفرح یک بازی سرشار از هیجان همراه تجربه‌ای متفاوت است که می‌توانید آن را با خانواده خود به اشتراک بگذارید. در بازی فوتبال حبابی، یک لباس مخصوص به شکل حباب بر تن می‌کنید و باید از تیم خود حمایت کنید و گل بزنید.


بیلینو، نخستین پارک بازی موضوعی کشور است که با موضوع عمرانی و ساختمانی ایجاد شده است. شعبه اول آن در فاز یک بوستان نهج‌البلاغه تهران افتتاح شده و برای نخستین بار در ایران کودکان می‌توانند در این شهر بازی، شادی و هیجان بازی با بیل مکانیکی، جرثقیل خاکبرداری، دستگاه حمل الوار، جرثقیل چنگکی و... ر‌ا بدون محدودیت سنی تجربه کنند.


تنها مرکز تئاتر حرفه‌ای کشور است که در سال 1350 توسط مهندس امیرعلی سردارافخمی طراحی شد. معماری آن به شکل مدور و استوانه‌ای و ستون‌های قرینه آن به سبک ستون‌های تخت جمشید است. در بالای ساختمان گنبد نیم‌مدوری است که «برج طغرل» و معماری دوره ایلخانیان را به ذهن می‌آورد و ترکیبی از معماری یونان و روم قدیم و بناهای مربوط به نمایش، مانند «پانئوم» و «کلوزیوم» است .


منطقه‌ای حفاظت‌شده در شرق تهران است که بیش از 10هکتار وسعت داشته و از سال ۱۳۶۱ به‌عنوان پارک ملی تعیین شده‌است. خجیر از حدود ۲۰۰ سال پیش به‌عنوان شکارگاه سلطنتی قرق شده و در واقع قدیمی‌ترین منطقه شکار ممنوع در کشور است. این پارک دارای  انواع جانوران و گیاهان است که چون فاصله بیشتری از تهران دارد، بکر و سالم‌تر باقی مانده‌است.


بوستان مینیاتور تهران در  شرق تهران است. این باغ به نمایش ماکت‌های مینیاتوری ایرانی که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده‌اند می‌پردازد. وسعت پارک حدود ۳ هکتار است. در فاز نخست ماکت تخت جمشید، چغازنبیل، میدان نقش جهان اصفهان، پاسارگاد، تخت سلیمان، گنبد سلطانیه، ارگ بم، کلیساهای ارامنه، کوه کتیبه بیستون، مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و... برای بازدیدکنندگان ارائه شده‌است.


پارک طبیعت پردیسان مشهورترین پارک طبیعت ایران است که در  شمال غربی تهران قرار دارد. این پارک دارای انواع حیوانات و حشرات تاکسیدرمی شده و بعضاً زنده، موزه آب، باغ وحش و... است جالب است بدانید این پارک مرکز تکثیر و بازپروری یوزآسیایی است که با هدف نگهداری و تحقیق در سایتی به مساحت حدود 2هکتار راه‌اندازی شده.


 در پارک هنرمندان تهران واقع در خیابان ایرانشهر قرار دارد. فعالیت‌های خانه هنرمندان ایران نمایش فیلم، تئاتر و تله‌تئاتر، برگزاری نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی نظیر نقاشی، گرافیک، عکس و مجسمه، اجرای کنسرت‌های موسیقی و سخنرانی است. بنای خانه هنرمندان در سال ۱۳۷۷ با بازسازی بنایی از دوره پهلوی اول که مدتی نیز پادگان بود با مدیریت بهروز غریب‌پور در سال۱۳۷۸ ساخته شده ‌است.


این پل معلق، در نوع خودش در کشور نخستین است. این پل به همراه پل معلق شهر مشگین‌شهر، «طولانی‌ترین پل کابلی عابر پیاده در خاورمیانه» است.  از روی پل معلق نهج‌البلاغه می‌توان بخشی از پل طبیعت را هم دید که چند سال قبل‌تر افتتاح شده و با عبور از روی بزرگراه مدرس، 2بوستان آب و آتش و طالقانی را به هم متصل می‌کند.


 در شمال وردآورد، جاده‌ای کوهستانی کنار دره و رودخانه به روستاهای وردیج و واریش منتهی می‌شود.  بعد از کمی پیاده‌روی به نخستین آبشار می‌رسید که ۵ متر ارتفاع دارد. با ادامه راه به آبشار دوم خواهید رسید. بعد به آبشار اصلی یا لتمال می‌رسید که با ارتفاع حدود ۳۵متر به‌صورت پله مانند به پایین می‌ریزد. لت به معنی سنگ و مال یعنی مالیده شدن و مالش، تمثیلی از مالیده شدن آب روی سنگ است.


در شمال تهران و مجموعه کاخ سعد‌آباد قرار گرفته است. مجموعه آثار این موزه از سراسر جهان خریداری شده یا اهدایی هستند که شامل تمدن‌های پیش از اسلام، دور‌ه اسلامی، هنر آفریقای سیاه، هند، خاوردور، مایاها و آثار هنر معاصر ایران و جهان است. وقتی در این موزه قدم می‌زنید می‌توانید  سفالینه‌های باستانی، آثارسهراب سپهری، آثار هربرت بایران سوبیسکی و بسیاری از هنرمندان دیگر را مشاهده کنید. 


در منطقه عباس‌آباد،  بزرگ‌ترین کتابفروشی جهان قرار دارد. وسعت آن ۱۱۰‌هزار مترمربع است که شامل ساختمان نمایشگاهی، همایش و اداری است و مابقی را فضای سبز و یک دریاچه مصنوعی تشکیل می‌دهد. فضای داخل شامل 4بخش بهارستان (کودک و نوجوان)، خیالستان (فناوری‌های دیجیتال)، نگارستان (سالن‌های سینما) و سروستان (عمومی و بزرگسال) است و در 2طبقه ساخته شده‌ است.

برخی از جاذبه‌های تاریخی


این سنگ نگاره در چشمه‌علی شهرری واقع شده و یکی از کتیبه‌های معروف دوران فتحعلی‌شاه قاجار است که به دستور او احداث شده است. این کتیبه روی دیواره چشمه‌علی قرار گرفته است.


یکی از تیمچه‌های قدیمی تهران است که در بازارچه عودلاجان مقابل کوچه حکیم قرار دارد. این بنا، با قدمت ۲۶۰ سال، نخستین بانک و صرافی ایران بوده که به‌صورت بانک رهنی شروع به‌کار کرده است.


این عمارت مربوط به دوره قاجار است که سال 1291(ه.ق) در میدان سپاه امروز، به فرمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد و دارای کاخ‌ها و کوشک‌های پهناور بود و به‌عنوان یکی از کاخ‌های ییلاقی ناصرالدین‌شاه از آن استفاده می‌شد.


 این برج در شمال شهرری و بالای کوه طبرک قرار دارد. ارتفاع برج نقاره‌خانه به 3متر می‌رسد. این برج حدود ۱۰۰۰ سال پیش توسط شخصی به نام «بزرگ امید» از شهریاران سلجوقی ساخته شد که بعدها آرامگاه او شد.

امامزاده سه‌دختران
در جنوب شرقی شهرری امامزاده‌ای به‌نام «سه دختران» قرار دارد که نخستین بار سال 1089(ه.ق) یعنی دوره صفویان ساخته شده است. این امامزاده مربوط به سه دختر به نام‌های کبری، خدیجه و صغری است که منتسب به امام‌موسی کاظم(ع) هستند

برخی از جاذبه‌های ادیان


این کلیسا در خیابان سی‌تیر، مختص آشوریان و ارامنه با 140سال قدمت است که ساختمان آن مربوط به دوره قاجار و سبک معماریش تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است. بنای کلیسا توسط مبلغ‌های مذهبی پروتستان ساخته شده است.


این مسجد در مرکز بازار تهران واقع شده است. معماری بخش‌های مختلف بنا حاکی از شکل‌گیری تدریجی آن در دوره‌های تاریخی مختلف ازجمله آل‌بویه، صفویه و قاجار است.بعد از پایتختی تهران، بنای مسجد جامع تغییراتی کرد و توسعه یافت.


در خیابان جمهوری، داخل خیابان میرزا کوچک‌خان، آتشکده‌ای مربوط به دوره قاجار وجود دارد. این آتشکده سال 1296(ه.ش) ساخته شده و سنگ بنای آن دهه 50با حضور ارباب کیخسروشاهی، ریاست انجمن وقت زرتشتیان پایه‌گذاری شده است.


این سقاخانه در خیابان ظهیرالاسلام واقع شده است. در تزئینات سقاخانه آینه‌کاری زیادی به‌کار رفته و همین موجب نامگذاری آن به سقاخانه آیینه‌کاری شده است و توسط حاج میرآخور در سال ۱۳۰۴(ه. ق) بنا شده و یکی از باشکوه‌ترین سقاخانه‌های تهران است.

خانه فخرالملوک یا نان و نمک 
این خانه در خیابان امیرکبیر واقع شده است و خانه شخصی فخرالملوک از بزرگان قاجاراست. به مرور زمان و به عناوین مختلف از مساحت عمارت نان و نمک با 120سال قدمت کم شده ‌است. اکنون این عمارت به سفره‌خانه سنتی «نان و نمک فخرالملوک» معروف است

این خبر را به اشتراک بگذارید