• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 15 مهر 1398
کد مطلب : 83475
+
-

زائران به مقررات کشور عراق احترام بگذارند

اربعین
زائران به مقررات کشور عراق احترام بگذارند


فرمانده قرارگاه اربعین ناجا از تردد ۳۵۵هزار زائر به سمت کشور عراق از ابتدای‌ ماه صفر تاکنون خبر داد و گفت که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی 5برابری داشته است. به‌گزارش ایسنا، سردار محسن فتحی‌زاده درباره برنامه‌های ستاد اربعین حسینی گفت: از ابتدای محرم امسال بیش از یک‌میلیون و ۱۲۴هزار جلد گذرنامه چاپ شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش ۷۷درصدی بوده‌ایم.
وی با توجه به افزایش چشمگیر تردد زائران نسبت به سال گذشته گفت: برای حل این مشکل در جلسه‌ای که با حضور وزیران و مقام‌های عالی کشوری انجام شد طرحی درخصوص جایگزینی برگ موقت تردد به جای گذرنامه مطرح شد و با موافقت مقامات در دستور کار قرار گرفت و درحالی‌که تهیه این سندها و انجام هماهنگی‌های لازم با کشور مقصد حدود 5 تا 6ماه زمان لازم دارد، اما با درنظر گرفتن شرایط اضطراری موجود این امر ظرف مدت یک هفته انجام و ۳۰۸هزار برگ تردد از ابتدای‌ ماه صفر تا به امروز چاپ شده است. فتحی‌زاده آمار تردد زائران را از ابتدای‌ماه صفر با افزایش 5برابری نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته اعلام کرد و گفت: در این مدت ۳۵۵هزار زائر از مرز سه‌گانه به‌سمت کشور عراق حرکت کرده‌اند.
فرمانده قرارگاه اربعین ناجا درباره اقدامات انجام شده در مرزها نیز گفت: در مرزهای چذابه، شلمچه و مهران با افزایش نیروها در گیت‌ها شرایط برای عبور هرچه بهتر زائران را فراهم کرده‌‌ایم؛ همچنین پلیس‌های راهور و پیشگیری از مبدأ حرکت تا مقصد، زائران را همراهی می‌کنند. فتحی‌زاده با اشاره به افزایش تردد زائران در مرزهای مختلف گفت: زائران باید سفر خود را مدیریت کنند و انجام این فریضه الهی را به اوج شلوغی موکول نکنند. تردد در مرزهای چذابه، شلمچه و مهران به‌صورت عادی است اما مرز خسروی هنوز بسته است و زائرانی که قصد تردد از این مرز را داشته باشند باید به‌مرز مهران مراجعه کنند.
وی درخصوص تردد ماشین‌های شخصی، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها گفت: عبور خودروهای کاپوتاژ شده به‌طور کل از سمت دولت عراق ممنوع شده است. فرمانده قرارگاه اربعین ناجا از افزایش ۳۰هزار نفری نیروها برای تامین امنیت زائران خبر داد وگفت: این نیروها که شامل پلیس آگاهی، مواد‌مخدر، راهور و پیشگیری می‌شوند مدیریت پارکینگ‌ها، مرزها و تردد زائران از ابتدای مسیر تا مقصد را به‌صورت شبانه‌روز پوشش می‌دهند. فتحی‌زاده با اشاره به گزارش‌های اداره ترافیک شهری و مدیریت خودروها در این ایام گفت: تکمیل زیرساخت‌ها برای پارکینگ خودروهای زائران در ایام اربعین از سال پیش مورد بررسی قرار گرفته و طی اقدامات انجام شده شاهد افزایش ۳۰درصدی در تکمیل این زیرساخت‌ها هستیم.
وی درخصوص ایجاد شرایط اضطراری و اقدامات پیشگیرانه برای تجمع در مرزها گفت: در شهرهای مرزی مکان‌هایی برای استراحت اضطراری زائران تهیه شده است که درصورت بروز مشکل در مرز‌ها توانایی استفاده از آنها را دارند، این نظارت‌ها برای پیشگیری از ایجاد مشکل شامل لایه‌های کنترلی مختلف از مبدأ تا مرز است. ناجا در مرزهای سه‌گانه به‌صورت جداگانه موکب‌های خود را مستقر کرده است و هرجایی که احساس کند زائران اربعین حسینی دچار مشکل شده‌اند از ظرفیت‌های اندوخته خود استفاده می‌کند؛ به‌طور مثال در سال گذشته مشکل آبرسانی در بعضی از بخش‌ها مشهود بود که با حضور به‌موقع نیروهای ناجا و آبرسانی به زائران، این مشکل برطرف شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید