• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 15 مهر 1398
کد مطلب : 83468
+
-

راه‌‌اندازی طرح جامع حوزه آبخیز در روستای نهرمیان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: با حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز روستای نهرمیان راه‌‌اندازی شد. 

«حمیدرضا مرادی» در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اجرای طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز افزود: مساحت این طرح ۲۹ هزار هکتار است که در ۲۱ روستا انجام می‌شود و یکی از روستاهای هدف نهرمیان است. وی بیان کرد: با توجه به این‌که مشکلات عمده در روستاها به جامعه زنان مرتبط است، پس از 3 سال پیگیری و جلب اعتماد در روستای نهرمیان، توانستیم در سال جاری تشکل زنان این روستا را به عنوان نخستین تشکل رسمی بانوان روستایی در استان به طور رسمی ثبت کنیم. 

مرادی با اشاره به مشکلات زنان این روستا گفت: امسال با فعالیت کانون زنان روستای نهرمیان کارگاه بافتنی و خیاطی برگزار کردیم و در تلاشیم در این طرح که عنوان آن مدیریت طرح جامع حوزه آبخیز نهرمیان است، مشکلات زنان این روستا را کاهش دهیم. معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بیان کرد: فعالیت این کانون که با حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان راه‌اندازی شده، در مورد مباحث اجتماعی، فرهنگی و رفع مشکلات خانواده است و در این زمینه کلاس‌هایی با موضوعات بهداشت، مسائل اجتماعی خانواده، فرزندآوری و همسرداری با هماهنگی بهزیستی برگزار شده است.

 مرادی با اشاره به دلیل نام‌گذاری این طرح با عنوان مدیریت طرح جامع حوزه آبخیز روستای نهرمیان گفت: با توجه به این‌که بخشی از مشکلات زنان این روستا معیشت و نبود کار مناسب برای همسر، نبود زمین مناسب برای کشاورزی و همچنین عدم مجوز بهره‌برداری برای مراتع بود، بر آن شدیم مباحث معیشت و اقتصاد این روستا را بررسی کنیم و راهکارهای ویژه‌ای در این خصوص ارائه دهیم. 

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ادامه داد: با توجه به این‌که اراضی منابع طبیعی دولتی است و هر گونه بهره‌برداری افراد روستا از این زمین‌های دولتی تخلف محسوب می‌شود، مقرر شد با حمایت و مشارکت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای کشت گیاهان کم‌آب‌بر اقدام شود.

 مرادی تأکید کرد: در روستای نهرمیان کشت گیاهان دارویی مثل گل‌گاوزبان و گل زعفران انجام می‌گیرد و با توجه به محدودیت اراضی، نهال گل محمدی به ‌صورت رایگان میان زنان روستایی توزیع می‌شود. 
وی افزود: از درآمد حاصل از این طرح به دنبال فراوری هستیم و در این زمینه مقرر شده که اقدام به راه‌اندازی کارگاه گلاب‌گیری کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید