• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 173017
+
-

وجود 40میلیون هکتار حوضه آبخیز در محدوده شهرها

۴۰ میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز کشور در حوضه‌های شهری قرار دارد. به گزارش همشهری از مرکز اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی کشور، ابوطالب قزلسفلو، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان در این‌باره گفت: براساس بررسی‌های انجام شده از 40میلیون هکتار وسعت حوضه آبخیز شهری، تاکنون در 12میلیون هکتار آن مطالعات تفصیلی - اجرایی، در 6میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و 3میلیون هکتار آن نیز در دست اقدامات و فعالیت‌های اجرایی قراردارد. بارش‌های امسال 24استان، 115شهرستان و 224حوضه آبخیز کشور را درگیر کرده و سطحی معادل 6میلیون هکتار را تحت‌تأثیر سیل قرار داده است. وی مجموع بارش‌های سال‌جاری را 2.5میلیارد مترمکعب اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: از این میزان 1.5میلیارد مترمکعب حجم سیلاب بوده است. قزلسفلو با بیان اینکه در مدیریت سیلاب هدف جلوگیری از تلفات جانی و کاهش خسارت سیل است تصریح کرد: حدود 700میلیون مترمکعب از این سیلاب‌ها توسط سازه‌های آبخیزداری مدیریت شده است و در جاهایی که اقدامات آبخیزداری انجام نشده خسارت‌های بیشتری به ابنیه، پل‌ها، تاسیسات و جاده‌ها و اراضی زراعی و باغی وارد شده است.
بخش زیادی از سازه‌هایی که ایجاد شده ظرفیت نفوذپذیری خوبی داشته و آب‌ها را به سفره‌های زیرزمینی هدایت کرده است. مدیر دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری با کارکردهایی که دارد می‌تواند تهدید سیل را به فرصت تبدیل کند. الگوی بارش‌ها اکنون در جهان دچار تغییر شده و ما باید در کنار انجام اقدامات آبخیزداری خود را با این شرایط سازگار نماییم. در سال‌جاری مطالعات مناطق مسکونی در اولویت قرار گرفته تا امنیت این مناطق برای جلوگیری از مخاطرات مورد توجه قرار گیرد.
در قانون برنامه ششم توسعه انجام 10میلیون هکتار آبخیزداری پیش‌بینی شده که با توجه به اعتبارات تخصیص یافته بیش از 60درصد آن اجرایی و تحقق پیدا کرده است. به‌گفته مدیر دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری، مقام معظم رهبری، ریاست‌جمهوری و وزیر جهادکشاورزی بر اجرای طرح‌های آبخیزداری برای جلوگیری از خسارت سیل و حفظ پوشش گیاهی و حفظ منابع آب و خاک تأکید دارند و اگر تامین اعتبارات لازم انجام شود می‌توان طی 2 برنامه 5ساله هفتم و هشتم عملیات آبخیزداری را در تمامی حوضه‌ها به پایان رساند. قزلسفلو درباره لایحه جامع آبخیزداری نیز گفت: سازمان منابع طبیعی نظرات خود را در این‌باره به وزارت جهادکشاورزی اعلام کرده تا در مرحله بررسی کمیسیون‌های تخصصی دولت قرار گرفته و سپس برای تصویب تسلیم مجلس شورای اسلامی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید