• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 15 مهر 1398
کد مطلب : 83364
+
-

هشدار استاندار به مدیران فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس: کارشناسان جهاد کشاورزی فارس هر جا استفاده متخلفین از پساب فاضلاب برای آبیاری را مشاهده کرده‌اند به سیستم قضایی معرفی کرده‌اند

گزارش
هشدار استاندار به مدیران فارس

آبیاری برخی مزارع استان فارس با پساب فاضلاب از جمله مواردی بود که منجر به واکنش و دادن اخطار از‌سوی استاندار فارس به مدیران مربوطه در سومین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و خانواده این استان شد. 

به گزارش ایرنا، «عنایت‌الله رحیمی» در سومین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و خانواده استان فارس افزود: در بعضی نقاط استان از آب فاضلاب برای آبیاری محصولات کشاورزی و سبزی استفاده می‌شود که باید سازمان جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست، تعزیرات و سایر دستگاه‌های مربوطه با برنامه‌ریزی به این موضوع وارد شوند و سریعا تدبیرهای لازم را اتخاذ کنند. 


دستگاه‌ها توپ را به زمین یکدیگر انداختند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در این جلسه گفت: لازم است اداره کل حفاظت از محیط زیست به موضوع استفاده از پساب فاضلاب در اراضی کشاورزی ورود جدی پیدا کند. 

«محمدمهدی قاسمی» افزود: کارشناسان جهاد کشاورزی فارس هر جا استفاده متخلفان در زمینه استفاده از پساب فاضلاب برای آبیاری را مشاهده کرده‌اند به سیستم قضایی معرفی کرده‌اند. 

«حمید ظهرابی» مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس نیز در این باره گفت: موضوع استفاده فاضلاب و پساب برای آبیاری مساله‌ای است که برخورد با آن در قالب طرحی به تصویب هیات دولت رسیده و بنا بر آن، دستگاه‌هایی متولی شناخته شده‌اند که باید به وظایف خود عمل کنند و محیط زیست نیز وظیفه نظارت خود را انجام خواهد داد. 


زمینه ورود محصولات ارگانیک به سفره مردم مهیا شود

استاندار فارس در ادامه این جلسه با بیان این‌که سلامت مردم باید مورد توجه همه دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد اظهار کرد: توسعه کشت و عرضه محصولات ارگانیک، نظارت بر فروش و عرضه کودهای شیمیایی نیز در این جلسه مطرح شد و با توجه به تلنگری که از گذشته داده شده بود، نظارت و رصد این حوزه‌ها در دستور کار ارگان‌های مربوطه قرار گرفت. 

رحیمی ادامه داد: شهرداری‌ها باید در زمینه عرضه محصولات ارگانیک همکاری لازم را داشته باشند و با هزینه کمتری غرفه در چهارگوشه شهر در اختیار فعالان این بخش قرار دهند تا زمینه توزیع و فروش محصولات ارگانیک در شهرهای استان فارس ایجاد شود. 

وی اضافه کرد: بخش خصوصی از تولید محصولات استاندارد و ارائه آن به بازار استقبال می‌کند و باید تسهیلات ارزان‌قیمت و مناسب نیز در اختیار فعالان این حوزه‌ها قرار گیرد. رحیمی با بیان این‌که مطالب خوبی در این جلسه در زمینه دفع مضرات سموم مطرح شد که باید اقدامات مورد نیاز در حیطه گسترده‌تری انجام شود گفت: ۳۵۰ مجموعه مجوزدار در این استان فعال است که سموم متنوعی عرضه می‌کنند که باید برای سلامت جامعه و محصولات کشاورزی به صورت مداوم این واحدها رصد شوند و مورد نظارت قرار گیرند. 


معضلی به نام سموم قاچاق

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در ادامه این جلسه گفت: بیش از 8 هزار برند کود و سم در بازار این استان مورد ارزیابی قرار گرفته و در بازرسی تصادفی فروشگاه‌های عرضه کود، با تخلفات برخورد شده است. 

«محمدمهدی قاسمی» افزود: مقررات حاکم بر بازار سموم بسیار سختگیرانه است و تنها مشکل موجود در این حوزه وجود سموم قاچاق است.

 وی ادامه داد: ۶۰۰ سم‌فروشی فعال استان که بیش از دوسوم آنها در گذشته سم‌فروشی‌های غیرمجاز بودند، امروز ۹۵ درصدشان به کارشناس سموم مجهز شده‌اند تا از فروش سموم قاچاق جلوگیری شود. قاسمی عنوان کرد: در حال حاضر، در فارس روند نسخه‌نویسی برای سم انجام می‌گیرد و بر مبنای آفت میزان مشخصی سم به کار برده می‌شود. 

توسعه پایدار 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این جلسه گفت: لازم است تمامی استانداردهایی که برای دارو رعایت می‌شود برای سموم نیز به کار گرفته شود.

 «علی بهادر» با بیان این‌که توسعه پایدار جز با انسان‌های سالم امکان‌پذیر نخواهد بود افزود: حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد بودجه کشور برای حوزه سلامت اختصاص می‌یابد که ۸۰ درصد آن هزینه درمان می‌شود، در صورتی که اگر برای پیشگیری این میزان اعتبار و تلاش گسیل می‌شد، اقدامات بسیار موثرتری صورت می‌گرفت. 


تهیه سند ملی و استانی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیردار

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیردار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سومین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و خانواده استان گفت: سند ملی و استانی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیردار یک برنامه راهبردی ‌10ساله است که با همکاری متخصصان در زمینه بیماری‌های غیرواگیردار مبتنی بر شواهد و اسناد بین‌المللی و استانی تهیه شده است. 

«فریبا مرادی» افزود: طبق این سند، فارس در بین استان‌های کشور در توزیع لبنیات در رده هجدهم جدول قرار دارد و در زمینه مصرف دخانیات نیز میانگین کنونی مصرف سیگار میانگین در کشور 8/10 درصد است که در فارس این رقم 7/9 درصد است. 

وی ادامه داد: میانگین کشوری مصرف تنباکو بیش از ١۴ درصد و این رقم در فارس حدود ١٨‌درصد است، اما در خصوص افراد مواجه با دود سیگار میانگین کشوری ٣٢ درصد و در فارس ۴۴ درصد است که این میزان در محل کار ١٩ درصد و در خانه حدود ۴٠ درصد است. این وضعیت در فارس بالاتر از میانگین کشوری است. مرادی اضافه کرد: حدود ۶٠ درصد مردم جامعه ما با چاقی یا اضافه وزن روبه‌رو هستند که مردم فارس در رده‌های نخست این جدول قرار 
دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید