• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 83284
+
-

مهران برای زائران آغوش گشوده است

پیش‌بینی می‌شود امسال 65 درصد از جمعیت زائران اربعین از مرز مهران در استان ایلام تردد کنند

مهران برای زائران آغوش گشوده است

رمضان نوری _ ایلام - خبرنگار

  امسال مرز مهران زودتر از سال‌های گذشته حال و هوای حسینی به خود گرفته است. زائران خود را برای مشرف شدن به کربلای معلا به این مرز رسانده‌اند. جاده‌های ایلام شلوغ شده و کل استان را شور حسینی فراگرفته است. پیش‌بینی می‌شود در اربعین امسال بیش از ۶۵ درصد زائران از این مرز به عتبات عالیات مشرف شوند.
در مسیرهای ارتباطی استان و شهر مهران موکب‌های زیادی برای خدمات‌رسانی به زائران برپا شده‌اند. مردم ایلام و شهرستان مهران که در سال‌های گذشته در میزبانی زائران امام حسین (ع) سربلند بودند، امسال هم در بخش‌های مختلف برای اسکان و پذیرایی از زائران آماده شده‌اند. 
تعدادی از مردم با راه‌اندازی آشپزخانه‌های خانگی برای تامین غذای گرم به زائران تلاش می‌کنند و تعداد زیادی نیز در خانه‌های خود را به روی زائران باز کرده‌اند.
علاوه بر توسعه امکانات، بخش مهمی از زیرساخت‌های استان از جمله مسیر ۱۰۲ کیلومتری ایلام - مهران نیز مهیای حضور زائران اربعین شده است.

۱۰۱ گیت در پایانه مرزی 
مدیر پایانه مرزی مهران در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: ۱۰۱ گیت ورود و خروج در پایانه مرزی برای اربعین آماده شده و ۲۹ گیت فعال است. با افزایش بیشتر جمعیت، بقیه گیت‌ها هم فعال می‌شوند. مجتبی سلیمانی با اشاره به این‌که تمامی امکانات در پایانه مرزی مهران برای تردد زوار فراهم شده است، می‌افزاید: برنامه‌های متعددی برای تسهیل تردد زوار در نظر گرفته شده است.

اختصاص ۸ هزار اتوبوس برای جابه‌جایی زوار
مدیر کل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده ایلام به همشهری می‌گوید: تعداد اتوبوس‌هایی که برای جابه‌جایی زائران در مرزهای مختلف در نظر گرفته شده، ۸ هزار دستگاه است.
نورالله دلخواه با بیان این‌که 1900 دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران در روز در نظر گرفته شده است، می‌افزاید: امسال حدود ۲ میلیون و ۲۶۶ هزار نفر از پایانه مرزی مهران به عتبات عالیات مشرف شده‌اند که این میزان ۵۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

افزایش حضور زائران در مهران
استاندار ایلام به همشهری می‌گوید: هرچه به اربعین نزدیک‌ می‌شویم، خیل عظیم جمعیت و مشتاقان زیارت عتبات عالیات افزایش پیدا می‌کند. حضور زائران از ابتدای ماه صفر افزایش پیدا کرده است.
قاسم سلیمانی دشتکی با بیان این‌که محرم امسال حدود ۹۰۰ هزار نفر - تردد در مرز مهران انجام شد و متوسط تردد روزانه حدود ۳۰ هزار نفر به صورت رفت و برگشت بود، می‌افزاید: این آمار به حدود ۴۰ هزار نفر در روز رسیده است. پیک جمعیتی زائران در نزدیکی اربعین به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در شبانه‌روز خواهد رسید. این مقام مسئول ادامه می‌دهد: سال گذشته 60 درصد جمعیت زائران اربعین در مرز مهران تردد داشتند و پیش‌بینی می‌شود امسال این آمار حداقل به 65 درصد برسد.

حل مشکلات ارزی و ریالی زائران
سلیمانی دشتکی از حل مشکلات ارزی و ریالی زائران خبر می‌دهد و می‌گوید: مشکلات ارزی و پولی زائران در استان و پایانه مرزی مهران با حضور ناظران ارزی بانک مرکزی و سیستم بانکی استان مربوطه بررسی شد تا شعبه‌های سیار برای ایام اربعین در مهران مستقر شود و زائران از نظر ریالی مشکلی نداشته باشند.
وی با اشاره به این‌که شعب بانکی به تعداد کافی در مهران مستقر و علاوه بر این، تعداد خودپردازها در مسیر نیز بیشتر می‌شود، می‌افزاید: در مهران علاوه بر صرافی‌ها ۴ باجه بانکی را موظف کرده‌ایم در پرداخت ارز به زائران همکاری داشته باشند و این باجه‌ها، بنا به نیاز، افزایش می‌یابند.

موکب‌ها زودتر دایر می‌شوند
استاندار با بیان این‌که موکب‌های مسیر مرز مهران از ۱۵ مهر دایر می‌شوند، می‌گوید: امسال بر اساس تقسیم‌بندی‌های صورت‌گرفته، تعداد و کیفیت موکب‌ها بیشتر از سال گذشته خواهد بود.
قاسم سلیمانی دشتکی با اشاره به این‌که امسال حدود ۶۰۰ سرویس بهداشتی جدید در پایانه‌های مهران و برکت و تعدادی در پارکینگ اربعین ایجاد شده است، می‌افزاید: قرار است بیش از ۵۰۰ سرویس بهداشتی سیار در نقاط پرجمعیت نصب شود.
وی ادامه می‌دهد: امسال پارکینگ برکت به سیستم صوتی مجهز و سکوبندی شده است و مهم‌تر آن‌که مسیر از پل زال به مهران کاملا جدا شده است.
این مقام مسئول می‌گوید: پارک خودرو در پارکینگ برکت برای اتوبوس‌ها رایگان و در پارکینگ اربعین در اختیار شهرداری است.

ساماندهی ۸۰ پارکینگ در مهران
شهردار مهران هم در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: ۸۰ پارکینگ در شهر مهران با ظرفیت پارک ۱۴۰ هزار خودرو ساماندهی شده است.
حجت‌الله نصیری‌پور با بیان این‌که نرخ پارکینگ برای یک هفته ۵۰ هزار تومان و رعایت این رقم در همه پارکینگ‌ها الزامی است،‌ می‌افزاید: پارکینگ بزرگ اربعین آماده پارک خودروهای زائران است. پارک خودرو در شهر مهران ممنوع است و نیروی انتظامی ماشین‌های پارک‌شده را به پارکینگ منتقل می‌کند.
شهردار مهران با اشاره به حذف عوارض خروج از کشور در پایانه مرزی مهران می‌افزاید: شهرداری مهران محل‌های مشخصی را نیز برای دست‌فروشان ساماندهی کرده است.
وی اظهار می‌کند: در ایام اربعین حجم زباله در شهر مهران زیاد می‌شود و به همین دلیل امکانات مختلفی از استان‌های معین به شهرستان مهران برای جمع‌آوری زباله‌ها وارد شده است.

زائران با پلیس همکاری کنند
فرمانده انتظامی ایلام با اشاره به تمهیدات لازم از سوی نیروی انتظامی استان برای اربعین می‌گوید: اولویت نیروی انتظامی تامین امنیت زائران اربعین است.
سردار نورعلی یاری می‌افزاید: برای سهولت تردد زوار اربعین در ایلام، همه مسیرهای مواصلاتی این استان به صورت لحظه‌ای پایش می‌شوند تا در صورت ایجاد گره ترافیکی در کمترین زمان ممکن مشکل حل شود.
وی می‌گوید: با توجه به شلوغی محورهای مواصلاتی استان در ایام اربعین، زائران به توصیه‌های پلیس، توقف‌های مقطعی برای روان شدن تردد، پارک خودرو در پارکینگ‌های مجاز، استفاده از مسیرهای ورود و خروج و داشتن گذرنامه معتبر توجه ویژه داشته باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید