• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 83268
+
-

یک سال و 2 نوبل برای ادبیات

آخر این هفته نام برندگان نوبل ادبیات از سوی آکادمی معرفی خواهد شد

گزارش روز
یک سال و 2 نوبل برای ادبیات


آرش نهاوندی ـ مترجم

امسال آکادمی نوبل در سوئد برای نخستین‌بار به جای اعلام نام یک برنده، 2 نام را به‌عنوان برندگان جایزه نوبل ادبیات معرفی خواهد کرد.
گاردین گزارش داد: نام برندگان جایزه نوبل ادبیات روز پنجشنبه این هفته 10اکتبر(18مهر) ساعت 1:00شب در آکادمی نوبل در استکهلم اعلام خواهد شد.
به‌دلیل برگزار نشدن مراسم اهدای جایزه نوبل ادبیات در سال 2018به خاطر بروز جنجال‌ها پیرامون مسائل مرتبط با تجاوز جنسی، امسال تصمیم گرفته شده که یک جایزه برای برنده سال 2018 و جایزه‌ای دیگر برای برنده نوبل ادبیات در سال 2019در نظر گرفته شود.

تغییر در معیارهای اعطای جایزه
براساس گفته آندرس اولسون، رئیس کمیته جایزه ادبیات نوبل معیارها و ضوابط انتخاب برندگان جایزه نوبل ادبیات در سال 2019تغییر خواهد کرد. اولسون ضمن اذعان به اینکه باید هیأت داوران در معیارهای انتخاب خود تجدیدنظر کنند و با توجه به اینکه 2 برنده اخیر کازو اشیگیرو و باب دیلن هر دو مرد و انگلیسی‌زبان بودند، گفت: ما باید منظر و نگاه خود را گسترش دهیم. از میان 114برنده جایزه ادبیات نوبل تنها 14نفر از آنان زن بوده‌اند.
او در ادامه گفت: ما پیش‌تر نگاهی اروپامحور در زمینه ادبیات داشته‌ایم و امروز تلاش داریم نگاهمان را به همه کشورهای دنیا گسترش دهیم. پیش‌تر ما در انتخاب برندگان، بیشتر کاندیداهای مرد را مدنظر قرار می‌دادیم اما امروز ما نویسندگان زن زیادی داریم که بسیاری از آنها واقعا نویسندگان بسیار خوبی هستند. بنابراین ما امیدواریم که تغییراتی در روند کلی اهدای جوایز لحاظ شود و انتخاب برندگان جایزه نوبل با میدان دید وسیع‌تری انجام گیرد.
به نوشته فیامتا روکو، خبرنگار سرویس فرهنگی اکونومیست و مدیر جایزه بین‌المللی بوکر، اگر قرار است امسال 2 جایزه نوبل ادبیات اهدا شود، یکی از این جوایز باید به یک زن اهدا شود. به‌نظر می‌رسد هر کدام از برندگان نوبل ادبیات سال‌جاری از قاره‌های مختلف باشند.

نامزدهای امیدوار به کسب جایزه
به نظر می‌رسد لودیمیلا اولیتسکایا اهل روسیه و نویسنده کتاب نردبان یعقوب، ماریسه کنده اهل گوادالوپ و نویسنده کتاب لقمه‌ها و شگفتی‌ها و مارگارت آتوود نویسنده مشهور کانادایی رمان وصیت‌ها (و همچنین کتاب سرگذشت ندیمه) در میان کاندیداهای اصلی دریافت جایزه نوبل ادبی باشند.
لازلو کرازناهوکای، نویسنده مجارستانی، اولگا توکارژوک و کاندیداهای همیشگی جایزه ادبی نوبل هاروکی موراکامی و انگوگی وا توینگو نیز می‌توانند از نامزدهای اصلی و بالقوه دریافت جایزه نوبل ادبیات باشند.
 نیل گایمان نویسنده بریتانیایی هم از نویسندگان مطرحی است که می‌تواند به دریافت جایزه امید داشته باشد.
سال گذشته در غیاب مراسم آکادمی ادبیات نوبل، مراسم جایزه جدید آکادمی برگزار شد؛ جایزه‌ای که ماریسه کنده برنده آن شده بود. یکی از افردی که به برگزاری آن مراسم کمک کرده بود، آلکساندرا پاسکالیدو روزنامه‌نگار سوئدی - یونانی بود. این روزنامه‌نگار دست‌اندر کار ادبیات و مراسم جوایز ادبی نیز معتقد است که یکی از جوایز نوبل امسال باید به یک نویسنده زن اعطا شود.
مائورن فریلی، مدیر جایزه انگلیسی پن و داور جایزه بین‌المللی بوکر در 2019معتقد است که  آنی ارنو نویسنده فرانسوی که در ژانری مختص به‌خود می‌نویسد و قواعد نانوشته نگارش رمان و خاطره‌نویسی را برهم زده و فضاهای جدیدی برای تفکر جمعی ایجاد کرده نیز می‌تواند از کاندیداهای اصلی کسب جایزه نوبل ادبیات باشد. او همچنین خوان کابریل واسکز کلمبیایی را نیز در زمره کاندیداهای قابل اعتنای جایزه اسکار می‌داند. به گفته، مائورن فریلی، خوان گابریل واسکز با خود تاریخ ضدیت کرده است، او وقایع‌نگاران رسمی را شارلاتان نامیده است و آنها را هذیان‌گویانی که تنها نیمی از حقیقت را بیان می‌کنند، توصیف کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید